TOP 5

אנבידיה חסרת מעצורים! 5 דברים שלא הכרתם על החברה עם השווי הגבוה בעולם

היא עקפה את אפל ומיקרוסופט, אבל הדרך שלה לפסגה הייתה מלאה בכישלונות צורבים, משברים קיומיים ודרמות גיאופוליטיות. לרגל שבירת השיא הבלתי נתפס, הנה כמה סיפורים מפתיעים מאחורי הקלעים
מערכת ice | 
ג'נסן הואנג, מייסד ומנכ"ל אנבידיה (צילום shutterstock)
היום (רביעי) נרשמה היסטוריה בוול סטריט: ענקית הטכנולוגיה אנבידיה הפכה לחברה הציבורית הראשונה אי פעם ששווי השוק שלה חצה את רף ה-5 טריליון דולר. הזינוק המטאורי הזה, המונע מהביקוש העצום לשבבי הבינה המלאכותית שלה, הציב אותה בפסגת הכלכלה העולמית, מעל ענקיות כמו מיקרוסופט ואפל.
בעוד שכולם מדברים על המספרים הבלתי נתפסים, סיפורה של אנבידיה הרבה יותר מורכב ומרתק. הנה 5 דברים שכנראה לא ידעתם על החברה שנמצאת במרכז המהפכה הטכנולוגית הגדולה של זמננו.
1. הכל התחיל בדיינר של Denny's ועם 40,000 דולר בלבד
לפני שהפכה לאימפריה של טריליוני דולרים, אנבידיה נולדה במקום הכי אמריקאי שיש. הרעיון לחברה גובש בפגישה במסעדת דיינר של רשת Denny's בסן חוזה. שלושת המייסדים, ג'נסן הואנג, כריס מלאקובסקי וקרטיס פריים, איגדו את חסכונותיהם האישיים, שהסתכמו בכ-40,000 דולר, והשיקו את המיזם ללא מימון חיצוני ראשוני. הם זיהו הזדמנות בשוק המתפתח של האצת גרפיקה למחשבים אישיים, שבאותה תקופה היה שדה קרב צפוף עם כ-90 חברות מתחרות.
2. המוצר הראשון שלה היה כישלון כמעט קטלני
ההצלחה לא הגיעה מיד. המוצר הראשון של החברה, שבב ה-NV1 שיצא ב-1995, היה כישלון מסחרי שהיה קרוב מאוד לפשוט את הרגל של החברה הצעירה. השבב השתמש בטכנולוגיית מיפוי טקסטורות ריבועית, בעוד שהתעשייה כולה עברה לתקן של פוליגונים משולשים, מה שהפך אותו ללא תואם ל-DirectX של מיקרוסופט ולמשחקים המרכזיים של התקופה. הכישלון הזה אילץ את אנבידיה לבצע "פיבוט" אסטרטגי חד ולהתמקד בתקנים של התעשייה – מהלך שהציל אותה והוביל לפיתוח סדרת RIVA המצליחה.
3. היא זו שהמציאה את המונח "GPU"
כיום, המונח GPU (יחידת עיבוד גרפי) הוא סטנדרט בתעשייה, אבל אנבידיה היא זו שטבעה אותו. ב-11 באוקטובר 1999, החברה השיקה את ה-GeForce 256 ושיווקה אותו בתור "ה-GPU הראשון בעולם".
הסיבה הייתה שהשבב הזה היה הראשון ששילב מנועי "העברה ותאורה" (T&L), מה שפרק מהמעבד המרכזי (CPU) את המשימות החישוביות הכבדות של הגרפיקה. המהלך הזה לא היה רק שיווקי; הוא הגדיר מחדש את תעשיית הגרפיקה והציב את אנבידיה  בחזית החדשנות הטכנולוגית.
4. פגם ייצור המוני כמעט ריסק אותה באמצע שנות ה-2000
בין השנים 2007 ל-2008, החברה עמדה בפני אחד המשברים הגדולים בתולדותיה. פגמים חמורים בשבבי הגרפיקה שלה, בעיקר בסדרות GeForce 8 ו-9 למחשבים ניידים, גרמו לכשלים נרחבים עקב התחממות יתר.
אנבידיה נאלצה לרשום בדוחותיה חיוב של 196 מיליון דולר לכיסוי עלויות האחריות וההחלפות והתמודדה עם תביעות ייצוגיות רבות. המשבר, שהתרחש במקביל למשבר הפיננסי העולמי של 2008, הוביל לצניחה של 65% במניית החברה ולפיטורים של כ-6.5% מכוח האדם שלה.
5. היא ירדה מ-95% נתח שוק בסין ל-0%
בגלל מגבלות יצוא אנבידיה נמצאת כיום בלב המלחמה הטכנולוגית בין ארה"ב לסין. בשל חששות לביטחון לאומי, ממשלת ארה"ב הטילה מגבלות יצוא חמורות על שבבי AI מתקדמים לסין. כתוצאה מכך, נתח השוק של אנבידיה בשוק שבבי ה-AI הסיני, שעמד בעבר על 95%, צנח לאפס.
באפריל 2025, החברה נאלצה להפסיק למכור את שבב ה-H20 המותאם לסין, ובכך ויתרה למעשה על גישה לשוק המוערך בכ-50 מיליארד דולר. זהו מהלך דרמטי שמדגיש את תפקידה המרכזי של החברה בשרשראות האספקה הגלובליות, היכן שדומיננטיות טכנולוגית פוגשת מדיניות ביטחון לאומי.
 
תגובות לכתבה(0):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה