TOP 5

חמישה דברים שלא ידעתם על אילנה דיין

היא מגישה את התוכנית הוותיקה בטלוויזיה, התמחתה במשפטים אצל שופט עליון, וכמעט פספסה את הריאיון עם הנשיא אובמה בגלל רשויות ההגירה | חמישה דברים שלא ידעתם על אילנה דיין
מערכת ice |  20
5 דברים שלא ידעתם על אילנה דיין (צילום פלאש 90/ יונתן זינדל)
הרבה עיתונאים ואנשי תקשורת היו מזוהים עם תוכנית משלהם. מעט מהם הצליחו לשרוד בפריים-טיים כל כך הרבה שנים. כבר כמעט 30 שנה שאילנה דיין מובילה את תוכנית התחקירים "עובדה", שבעצמה הפכה להיות מעין בית גידול לתחקירנים ועיתונאים.
אילנה דיין נולדה בארגנטינה, ובגיל 6 עלתה לישראל עם משפחתה. משפחת דיין התיישבה בשכונת יד אליהו שבתל אביב. רחל, אחותה של אילנה דיין, נפטרה ממחלה כשנה לאחר שעלו לישראל. אילנה למדה בבית הספר היסודי "גיבורי ישראל" ולאחר מכן בתיכון עירוני ט' בת"א. לאחר שירות צבאי בגלי צה"ל שכלל גם שנה בקבע, המשיכה דיין ללימודי משפטים באוניברסיטת ת"א.
את התמחותה בעריכת דין עשתה אצל שופט בית המשפט העליון דב לוין, ואחר כך במשרד עורכי הדין ש. הורוביץ ושות'. לאחר מכן המשיכה ללימודי תואר שני במשפטים באוניברסיטת ייל שבארצות הברית כמלגאית תוכנית פולברייט, שם השלימה גם דוקטורט (J.S.D.). דיין משמשת גם כמרצה בפקולטה למשפטים באוניברסיטת תל אביב.
 
תוך כדי הלימודים, המשיכה לשמש כעיתונאית בגל"צ. בין התוכניות שהובילה היו תוכנית הבוקר של גל"צ "בוקר טוב ישראל", תוכנית ראיונות יומית ("פגישה יומית") ותוכנית אישית לסיכום השבוע ("היה באוויר"). גם כיום משדרת דיין בגלי צה"ל, את התכנית "נכון להבוקר", פעם בשבוע.
הופעתה הראשונה בטלוויזיה הייתה ב-26 במרץ 1979 בתוכנית מיוחדת של זהו זה לרגל הסכמי השלום עם מצרים שבה התארחה כנערה. בשנת 1987, בגיל 22 בלבד, החלה להגיש את התוכנית "ערב חדש". אותה הגישה עד שנת 1990, אז יצאה כאמור ללימודים בארה"ב.
גם במהלך לימודיה בארצות הברית לא עצרה את פעילותה התקשורתית, וכתבה טור דו-שבועי עבור "ידיעות אחרונות". דיין שבה לארץ בקיץ 1993, סמוך לתחילת השידורים בערוץ 2, והחלה להגיש את תוכנית התחקירים "עובדה". התוכנית משודרת ברציפות מאז ועד היום, למעט שנת הפסקה אחת: ב-2001 פרשה דיין מ"עובדה" לטובת ערוץ החדשות הייעודי, שלבסוף לא עלה לאוויר.
 
במשך השנים פרסמה עובדה תחקירים מטלטלים וחשפה לציבור עולמות שלא הכירו, בין היתר חשפה את פרשת ישראייר, פרשת פריניאן ופרשת ניסוי האנתרקס שהוסתר. עם זאת, במשך השנים חטפה המון פעמים טענות על הכפשות וטיוח המציאות. אחד המקרים הבולטים היו בשנת 2004, אז פרסמה עובדה תחקיר על תקרית שארעה באזור רפיח, בה קצין בשם סרן ר' הואשם בהרג נערה פלסטינית לא חמושה. לאחר שזכה במשפט, תבע סרן ר' את זכיינית השידור טלעד בטענה כי הוציאו את דיבתו רעה.
שופט בית המשפט המחוזי בירושלים נעם סולברג קיבל את התביעה, וקבע כי דיין וטלעד אשמים בהוצאת לשון הרע מתוך רשלנות ושלא בזדון והוטל עליהם פיצוי כספי לתובע בסך 300,000 שקל, הוצאות משפט ושידור התנצלות. מערכת עובדה הגישה ערעור לביהמ"ש העליון שם ביטלו את הדרישה להתנצלות והטילו פיצוי של 100,000 שקל בגין בקדימונים לתוכנית.  בספטמבר 2014 נפסק בדיון נוסף בהרכב של תשעה שופטים, שנערך לבקשתו של סרן ר', שלא לשנות מהתוצאה האופרטיבית של פסק הדין הקודם, והרחיבו את הזיכוי מ"אמת לשעתה" ל"תום לב".
כזכור, עובדה משודרת בפריים-טיים, בשעות שבימים אחרים משודרות תוכניות ריאליטי, מהאח הגדול בעבר, ועד הזמר במסכה כיום. מה דעתה על המעמד? "אני לא מסוגלת לחתום על כל מה שעולה למסך בערוץ 2", אמרה בעבר בריאיון ל-nrg, "כשאתה שומע סיפור של איתי אנגל מכורדיסטן או מקיני הטרור באפריקה, אז אתה בא בתביעה אינטלקטואלית יותר גבוהה מהצופה, שרחוקה מעולמות הריאלטי".
 
עוד תחקיר מעורר סערה שעלה בעובדה, שהקים עליה דווקא את ארגוני השמאל, פורסם בינואר 2016 והציג ממצאים של עמותת עד כאן על ארגוני שמאל בישראל ובהם תועד פעיל השמאל עזרא נאווי מוסר מוכרי קרקעות פלסטיניים לרשות הפלסטינית בידיעה שצפוי להם מוות בעינויים, ואף מתגאה בכך. דיין ספגה גינויים מארגוני ופעילי שמאל, כולל שורת מאמרים נגדה ב"הארץ". דף פייסבוק המזוהה עם השמאל הרדיקלי הפיץ תמונה שלה מקבלת זר פרחים מאדולף היטלר. דיין הגנה על החלטתה לפרסם את התחקיר.
בסוף אותה שנה פורסם עוד תחקיר מדובר של עובדה, או יותר נכון התגובות על התחקיר. התוכנית פרסמה על המתרחש בלשכת ראש הממשלה בנימין נתניהו ועל מעורבותה של אשת ראש הממשלה שרה נתניהו בעבודת הלשכה. בדקות האחרונות של המשדר הקריאה דיין תגובה ארוכה של לשכת ראש הממשלה, שתקפה אישית את דיין, ובין היתר האשימה אותה בהיותה אשת שמאל קיצוני המשתמשת בתוכניתה לתעמולה פוליטית שנועדה להפיל את ממשלת הימין. התגובה עוררה סערה ציבורית.
דיין קיבלה במשך השנים פרסי הוקרה על פעילותה: בשנת 2008 קיבלה אות הוקרה מהקרן החדשה לישראל על תרומתה לקידום זכויות האדם והאזרח בישראל, בשנת 2009 זכתה בתואר "אביר איכות השלטון" מטעם התנועה למען איכות השלטון בישראל בקטגוריית תקשורת, ב-2015 זכתה בפרס סוקולוב בתחום התקשורת האלקטרונית, בשנת 2016 זכתה בפרס "מגן השקיפות" של עמותת "שקיפות בינ"ל ישראל", ובמרץ 2018 זכתה בפרס "מפעל חיים בתחום הטלוויזיה" במסגרת טקס פרסי האקדמיה לטלוויזיה.
בשנת 2017 השיגה ריאיון פרידה עם נשיא ארה"ב ברק אובמה. בדרך לראיון עם הנשיא, דיין כמעט סורבה ע"י רשויות ההגירה האמריקניות. הפקיד לא האמין שהיא בדרך לראיין את נשיא ארצות הברית, ורק אחרי שהיא הציגה מכתב רשמי מהבית הלבן, היא הורשתה להיכנס למדינה.
תגובות לכתבה(20):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה
  • 17.
    חחח. כמה ממורמרים יש כאן (: בטח ביביסטים
    עדן 02/2024/25
    הגב לתגובה זו
    0 0
    הייתי פעם ביביסט. אז היום נהנה לראות את המירמור שלהם. יאללה מספיק עם הנרטיב העקום שלכם ! לא הכל בחירות וביבי . תהנו בחינם מכתבות מעולות , תשבו על הכורסא העצלנית שלכם ותהנו מהמוח היהודי שמוגש לכם חינם
    סגור
  • 16.
    עוד דקה נשוב
    שרון 03/2023/10
    הגב לתגובה זו
    0 0
    אילנה יקרה, די עם המשפט שלך "עוד דקה נשוב". זה ממש פוגע באמינות שלך ואני כצופה באדיקות לתוכנית שלך המשפט הזה מכעיס אותי מאד. די די די בבקשה די.
    סגור
  • 15.
    מדובר באשה רעה, עם מניירות של כאילו כוכבת טלוויזיה
    איתי ק. 10/2022/27
    הגב לתגובה זו
    3 4
    מכירים את הקשר ההדדי בין האשה הרעה לבין מערכת המשפט הגרועה ביותר בעולם המערבי? זה כאן. היא יקירת בית המשפט העליון - המערכת הרקובה ביותר בישראל. ח*רה נדבק לח*רה...
    סגור
  • 14.
    דבר נוסף שלא ידעתם עליה
    דוד ש 06/2022/11
    הגב לתגובה זו
    7 4
    אינה אמינה בעליל, מניסיון.
    סגור
  • 13.
    רק נכנסתי לומר שאילן דיין פג תוקף..עבר זמנו (ל"ת)
    קלימרו 06/2022/08
    הגב לתגובה זו
    6 4
    סגור
  • טען עוד
  • 12.
    אילנה כבר לא רלוונטית (ל"ת)
    סימה 06/2022/06
    הגב לתגובה זו
    11 6
    סגור
  • 11.
    אני יודע
    תולי 06/2022/04
    הגב לתגובה זו
    5 3
    חמישה דברים שאני כן יודע 1.שמאלנית מסריחה 2.מכוערת 3.תכחנית 4.אישה רעה 5.זקנה מתוסכלת.
    סגור
  • אילנה דיין
    ציפורה 12/2022/04
    הגב לתגובה זו
    0 0
    הלוואי עלנו עוד כמה נשים כמוה איזה בושה מה אתם אמת יודעים על האישה הזו כל התגובות יוצאות מפי אנשים בורים כל הכבוד אילנה מזדהה איתך מעריכה את העובדת האמת שלך ישר כוח.
    סגור
  • 10.
    תשבחו עד מחר הורסת חיים לאנשים בשביל כתבה
    לי 06/2022/03
    הגב לתגובה זו
    15 3
    אישה דוחה שעושה הכל בשביל שתהיה לה תכנית ותתפרסם הבנו כבר שמעריכת דין לא מתעשרים אבל להרוס חיים? אז את לא מעניינת וגם לא 5 דברים שלא ידענו עלייך מספיק לראות את הפרצוף העקום שלה בתמונה וכבר יודעים מי היא
    סגור
  • תגובה לכתבה
    אברהמי משה 06/2022/04
    הגב לתגובה זו
    5 1
    שמאלנית חולנית והזוייה
    סגור
  • 9.
    מי לימד אותכם לספור ?
    באמת 5 דברים ? 06/2022/02
    הגב לתגובה זו
    4 0
    וזה מתחבר ל-"עוד דקה חוזרים" ואז 6 דק של פרסומות.
    סגור
  • 8.
    בארצות הברית של אמריקה היו מעיפים אותה
    רננה שגב 06/2022/02
    הגב לתגובה זו
    11 1
    בכל מדינות העולם המערבי אין עיתונאית כאילנה דיין שהפכה את העיתונאות לפלסטר ומירמה . עבורה במיוחד בית משפט העליון המציא הלכה מוזרה הנקראת אמת לשעתה. במערב מגחכים עליה
    סגור
  • 7.
    דיין
    קלייר 06/2022/02
    הגב לתגובה זו
    8 1
    מה שצריך לדעת עליה, אנחנו יודעים, הכל. מספיק לנו, וגם יו תר מדי. את מי זה מעניין ?
    סגור
  • 6.
    שומר החומות
    משה 06/2022/02
    הגב לתגובה זו
    9 0
    זכור לי הויכוח שלה עם עמית סגל במהלך "שומר החומות"והיה מביך לשמוע מדמות כ"כ משכילה טיעונים מביכים בניתוקם ותמימותם...
    סגור
  • 5.
    שמאל מובהק
    ? 06/2022/01
    הגב לתגובה זו
    11 1
    עם כל ההתימרות
    סגור
  • 4.
    חמישה דברים שלא ידעתם ולא מעניינים אף אחד
    ירון 06/2022/01
    הגב לתגובה זו
    14 3
    על אילנה דיין מגעילת השועלים, שהקשר בינה ובין עיתונות חופשית ואובייקטיבית היא מקרית בהחלט. מי רואה בכלל עדיין את ערוץ 12 (חוץ מהכרישים, בסדר)?
    סגור
  • 3.
    מלכה! אין הרבה כמוה!
    שרה 06/2022/01
    הגב לתגובה זו
    13 15
    בעצם... אין בכלל. כבוד!
    סגור
  • 2.
    יושבת יותר מדי שנים על התפקיד, זה תקוע ודקדנטי
    סמי 06/2022/01
    הגב לתגובה זו
    12 3
    לא השתכנענו. צריך להחליף תפקיד במשך החיים ולא לתפוס כסא לכל החיים. לא ייתכן שאותה אג'נדה תתנהל מכספי הצבור במשך כמעט 30 שנה. זה מושחת ומעוות שתעוף כבר מהעיניים הזקנה הזאת ותיתן מקום לצעירים
    סגור
  • 1.
    את הנתונים הללו אפשר למצוא ברשת בקלות אבל
    הנדסת התודעה. 06/2022/01
    הגב לתגובה זו
    18 3
    מה שיותר חשוב לדעת הוא הקשרים שבינה לבין אירגונים שמנסים לשנות ולהשפיע על השלטון בישראל
    סגור
  • ממש ככה. מישהו מניע את האג'נדה שלה, צריך לבדוק את זה (ל"ת)
    ירון 06/2022/01
    הגב לתגובה זו
    8 0
    סגור