תיירות
מהפכה בענף התיירות: כך ישראל מבססת את מעמדה כיעד אטרקטיבי
התייר המודרני כבר לא מסתפק בחוויה חזותית, אלא הוא מחפש חוויה עם ערך ייחודי. הכירו את התיירות החכמה, אשר שמה דגש על טכנולוגיה, שימוש יעיל במשאבים, זמינות של מידע והפחתת עומסים באתרים
במשך עשורים, מדינות, וגם ישראל, השקיעו בתיירות בעיקר במונחים של נוף, מורשת, מלונות ותשתיות. אבל היום זה פשוט לא מספיק. התייר של 2025 כבר לא מסתפק רק בחוויה החזותית, אלא מחפש חוויה עם ערך. הוא מצפה לחוויה מדויקת, מותאמת אישית, נגישה, יעילה, מקיימת – ובעיקר חכמה.
במילים אחרות: תיירות חכמה (Smart Tourism) היא כבר מזמן לא רעיון עתידני. היא כאן והיא נוגעת בכל רובד של חוויית התייר - מהדרך שבה הוא מגיע, דרך המידע שהוא צורך ועד האופן שבו אנחנו שומרים על המקום שהוא פוקד.
תיירות חכמה עוסקת בשילוב של טכנולוגיה, קיימות, נגישות וניהול מושכל של מרחבים תיירותיים. זו גישה שמאפשרת חוויה מותאמת אישית, שימוש יעיל במשאבים, זמינות של מידע, פתרונות תשתית (תאורה, תחבורה, מים וכו') חכמים, והפחתת עומסים באתרים – בעזרת בסיס נתונים רחב שנאסף, בינה מלאכותית, פתרונות תשתית וחדשנות מתמדת.
אפליקציות חכמות, מערכות ניהול עומסים, שילוט דיגיטלי בזמן אמת, שבילי אופניים סולאריים שמספקים חשמל בחינם לרשויות, בינה מלאכותית שמפענחת דפוסי תיירות וממשקי שירות שפועלים בצורה פרואקטיבית לצד בנייה חכמה, הצללות והתאמת המבנים והתשתיות למרחב הרלוונטי בצורה החכמה ביותר – כל אלה רק חלק מהדוגמאות החדשניות בתחום התיירות החכמה.
אנחנו יכולים לראות את השימוש הנעשה בטכנולוגיות מסוג אלה בעולם: ברצלונה יצרה מודל עירוני חכם שבו מידע בזמן אמת על עומסים, תחבורה וזיהום אוויר מופיע באפליקציות לתיירים ומעניק להם כלים לבחור מסלול או פעילות אחרת.
סיאול פיתחה מרכז בקרה עירוני לתיירות, שמתזמן תנועת מבקרים באתרים פופולריים לפי רמות עומס, כדי לשפר את החוויה ולשמור על איזון קהילתי. סלובניה, שהפכה לסמל עולמי של תיירות מקיימת, מיישמת מערכות ניטור חכמות שמודדות את ההשפעה הסביבתית של מבקרים בכל אזור ושולחות את הנתונים בזמן אמת לגורמים מקומיים ולציבור; וביפן, באי יאקושימה, החלו לפתח מסלולים מותאמים אישית לפי פרופיל המשתמש, כדי לפזר את התיירות ולא לאבד את הקסם המקומי.
ישראל לא נשארת מאחור וגם בחברה הממשלתית לתיירות כבר פועלים בשטח כדי ליישם תיירות חכמה כאן ובעשרות אתרים:
1- ברקודים חכמים (QR codes): מאפשרים למטיילים לקבל מידע, סיפור, הקלטה, הסבר או המלצה – ישירות לסמארטפון. שירות זה ניתן בלי צורך במדריך, בלי לעמוד בתור, ועם חוויית ביקור עשירה יותר.
2- הנגשת אתרי תיירות בצורה חכמה לבעלי מוגבלויות: התייחסות לעיוורים ולחירשים. לאחרונה, ישנם מחקרים שמראים שניתן להנגיש אתרים לאוטיסטים.
3- הצללות חכמות באתרים פתוחים: מאפשרות שהייה ממושכת ונוחה יותר באזורים חמים פתרון פשוט אך מהפכני, שמשלב עיצוב אקלימי עם חשיבה אנושית.
4- מערכות תוכן חכמות ונגישות: כולל שילוט דיגיטלי, מערכות שמע ותוכן נלווה שמונגש גם למבוגרים, לילדים, ולבעלי צרכים מיוחדים.
5- פתרונות קיימות בתיירות: החל משימוש בחומרים ממוחזרים בפרויקטים תיירותיים, דרך תאורה סולארית ועד הנגשת אתרים באופן שאינו פוגע בנוף או בטבע.
6- תכנון תיירותי מבוסס דאטה: איסוף מידע חכם על דפוסי ביקור, משך שהייה והתנהגות תיירים מאפשר לנו לתכנן טוב יותר, לצמצם עומסים ולחלק את הנטל על הסביבה והקהילות.
7- תכנון שבילים סולאריים לחיסכון בחשמל ברשויות.
8- יצירת מאגר מידע בשביל הרשויות שייתן להם מידע על עומסים לפי שעות הפעילות, יכולת לווסת תיירים למקומות צמודים לאתרי תיירות אחרים ונתונים של כמויות מבקרים בכל אתר.
במציאות של שינוי אקלים, תיירות יתר ולחצים חברתיים, אנחנו לא יכולים להרשות לעצמנו להמשיך לפעול כמו פעם. אם לא נבחר עכשיו בתיירות חכמה, נמצא את עצמנו מאחור, מותשים, ומופתעים שוב מהעומס הבא.
עוד ב-

הכותב הוא רו"ח אלעד ארנפלד, מנכ"ל החברה הממשלתית לתיירות. (צילום: אבי אריש)
הכתבות החמות
תגובות לכתבה(2):
תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה
חזור לתגובה
-
2.אם כותבים חכם על שטות מוחלטת זה לא הופך את השטות למשהוגאון הדור 08/2025/31הגב לתגובה זו0 0חכם. כדאי להתחיל בשיפור הבעיות הבסיסיות בתיירות ולא להתהדר בסיסמאות ריקות של הברקות שאין בהן שום תועלתסגור
-
1.ישראבלוף. קודם שיקימו תשתיות נורמליות של תחבורה ציבוריתבן 08/2025/12הגב לתגובה זו0 0לא כל תייר רוצה לשלם סכומי כסף גדולים לנהגי מוניות...סגור



