טלוויזיה

עיתונאית חדשות 12 לשעבר תוקפת: כך הופליתי בשכר שקיבלתי

אורנת כהן שיגרה פוסט נוקב נגד מקום העבודה שלה לשעבר כשטענה: "זה לא רק השכר. נכון, מול המצלמות יש כמה וכמה עיתונאיות חכמות ומוכשרות (וגם יפות, אבל זה כבר לפוסט אחר), אבל כשמציצים מאחורי הפרגוד - לקומת ההנהלה ולרשימת העורכים - פתאום אחוז הנשים צונח"
מערכת ice |  7
חדשות 12 במסכות (צילום מסך)
ארנת כהן כבר עברה לא מעט בתקשורת, היא עבדה בחדשות 12 תקופה לא מבוטלת והחלה ממש מלמטה והתקדמה בהמשך, אך בפוסט נוקב היא מבקשת לשים זרקור על נושא פערי השכר במקום העבודה הקודם שלה, בצל הביקורת שנמתחה
כהן כתבה: "ב-N12 הזדעזעו לגלות הפרשי שכר בין נשים לגברים בשלל תחומים - אפילו בהייטק! רק שאולי כדאי להציץ פנימה לפני שממהרים להזדעזע. עבדתי בחדשות 12 כמעט חמש שנים. בקיץ 2015, השכר הראשוני שהוצע לי בתפקיד ההתחלתי שמילאתי היה 6,000 שקלים לחודש, ברוטו, גלובלי. המשרה כללה 2-3 משרות לילה בשבוע (ועוד 3-2 משמרות יום, בהתאמה), ומשמרת סופ״ש כל סופ״ש שני. ניסיתי להתמקח - בכל זאת, הגעתי אחרי 3 שנות גל״צ ועוד שנה וחצי אצל שרת המשפטים, וכמעט תואר בתקשורת מהעברית - והסבירו לי שככה משלמים על התקן הזה. חתמתי, ותוך כמה חודשים קודמתי. השכר לא עלה, ״כי אין קשר לתפקיד, יש שיחות שכר פעם בשנה״. הגיוני".
 
"זמן קצר אחרי שהתחלתי את התפקיד החדש הגיע בחור חדש לחפיפה לתפקיד הראשוני ההוא. תפקיד ראשון שלו בתקשורת וזה. כשסידרתי את השולחן לקראת תחילת המשמרת ראיתי דף מקופל, ופתחתי כדי לראות אם זה חשוב או שיכולה למחזר. זה היה חוזה ההעסקה שלו, עם שכר גבוה ב-500 שקל לחודש משלי. פה חשדתי. התחלתי סבב טלפונים וגיליתי שכל הגברים שהתחילו בתפקיד הראשוני שלי, בהיקף המשרה שלי, עם פחות נסיון ממני, קיבלו הצעות שכר גבוהות ב-500-1,000 שקל ממני. התלבטתי מה לעשות, אבל קולגה לשעבר ייעץ לי לא ללכת לדפוק על השולחן: ״המנהלים לא יראו בעין יפה האשמות בשוביניזם, כי הם לא תופסים את עצמם ככאלה, וייתנקמו בך - גם אם לא במודע״. אז רק הפצתי את הרכילות על אי השוויון בקרב הקולגות, ובשיחת החתך קיבלתי העלאה של 20%. לעולם לא אדע אם זה קשור או לא".
"שנה אחרי זה, כשכבר יש לי תואר שני בתקשורת ביד, ראיתי איך הקולגות נכנסים לשיחה ויוצאים עם העלאה נאה (כי למדתי לשאול), ולקח שבועות עד שזימנו אותי - רק כדי להגיד לי שאין כוונה לתת לי העלאה. ״תראי, יש לי עוגה ואני צריך איכשהו לחלק אותה״. למזלי, באתי מוכנה ומודעת למה שהיה אצל אחרים כך שהצלחתי לענות: ״אז אני מציעה שתמצא דרך להגדיל את העוגה, כי זה יהיה חוסר אחריות כלכלית מבחינתי להשאר בשכר הזה״. לקח שבועיים, ונמצא הכסף".
"אבל זה לא רק השכר. נכון, מול המצלמות יש כמה וכמה עיתונאיות חכמות ומוכשרות (וגם יפות, אבל זה כבר לפוסט אחר), אבל כשמציצים מאחורי הפרגוד - לקומת ההנהלה ולרשימת העורכים - פתאום אחוז הנשים צונח. נכון, כשהרשות השנייה ממנה חברי דירקטוריון, היא מקפידה למנות גם נשים; אבל כשהנהלת חברת החדשות מחליטה למי לתת את המושכות, היא מעדיפה גברים. מנכ״ל, סמנכ״לים, עורכים לתוכניות בשעות הפריים טיים - והעורכות? הן בפרה-פריים, איפה שהרייטינג נמוך יותר וסדר היום לא ממש נקבע. לפחות כך היה בחמש השנים שלי בחברה, הלוואי והיום זה אחרת".
"ואני? במהלך השנתיים האחרונות שלי בחברת החדשות פעם אחר פעם הובטח לי שריאלי שאהפוך לעורכת משנה במהדורה המרכזית, התקדמות מקצועית הגיונית עבור מישהי שקודמה פעם אחר פעם בתוך דסק האונליין. שוב ושוב ניסיתי להבין מתי יגיע תורי, מה אני צריכה לעשות כדי שזה יקרה; שוב ושוב אמרו לי שזה רק עניין של תקנים, וכשיהיה אחד פנוי - אני אקבל את ההזדמנות. באורח פלא, פעם אחר פעם ראיתי איך תקן מתפנה - ונתפס על ידי מישהו אחר. במהלך כל התקופה שלי בחדשות, זכורה לי רק אישה אחת שמילאה את התפקיד הזה. אז אולי לפני הכתבה הבאה שמזדעזעת מפערי שכר מגדריים, כדאי לעשות רגע בדק בית ולוודא שהארגון עצמו מתנהל בצורה תקינה".
תגובות לכתבה(7):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה
  • 5.
    שוויה של אישה למעביד - נמוך משל גבר !!
    יתרו 01/2022/23
    הגב לתגובה זו
    1 2
    אישה שווה פחות למעביד - לא יכולה לבצע פעולות גופניות קשות, יוצאת מוקדם יותר (שעת אם), יוצאת לחופשות הריון ארוכות, נשארת בבית כשהילד חולה, לא יכולה להישאר שעות נוספות. זה לגמרי נכון כלכלית ומוצדק שאישה תקבל פחות שכר.
    סגור
  • 4.
    נשים וגברים בשוק העבודה
    אדי 01/2022/18
    הגב לתגובה זו
    0 1
    זה נושא כאוב וידוע שגברים משתכרים יותר בלי הצדקה...הגיע הזמן לעשות סדר ולשלם לכל עובד לפי כישוריו ולא לפי מינו חבל שעדיין הנושא קיים.מבין לגמרי את כאבה גם אני הייתי מגיב כמוה. שוק העבודה עדיין טעון תיקון.
    סגור
  • 3.
    בחיים לא
    יואל 01/2022/15
    הגב לתגובה זו
    1 0
    אף אחד לא יעשה בדק בית אצלו בבית בטח שלא בתקשורת שמעולם לא היתה אוביקטיבית אין שם דיווחי חדשות יש שם הנדסת תודעה שיורדת מלמעלה וכנראה שאת לא קורצת מהחומר שיישר קו עם הרצונות שלהם לדיווח מוטה בכוון מסויים אלה מחפשים יס מנים או יס וומאנים לא בעלי דעה עצמאית, ישרים, או אובייקטיבים.
    סגור
  • 2.
    אפליה באמת ??? אולי מוכשרת פחות
    אילן האקדמאי 01/2022/15
    הגב לתגובה זו
    1 0
    זה עלה בראשך ? בהייטק אין מה לדבר על שיוויון , כל זמן שלא יהיו משחקי שחמט בין גברים לנשים כי התוצאה ידועה, וכל זמן שהמחוננים יהיו כמעט רק גברים, ובאולימפיאדת המדע יהיו כמעט רק בנים , אז לא יהיה לעולם שיוויון , תואר הוא חסר משמעות , שכל וכישורים אחרים חשובים יותר
    סגור
  • מה נראה לך-דרך ארץ
    בדוי הוא 03/2022/22
    הגב לתגובה זו
    0 0
    את ממש טועה זה לא נכון יסתומה
    סגור
  • 1.
    תוצאי תוציאי! הכל גם את השקרים וגם את עיוותי המציאות
    427 01/2022/14
    הגב לתגובה זו
    3 2
    תוציאי הכל שנדע לא להיות תמימים.. שום גשר לא שווה את הצביעות!
    סגור
  • יא שרמוטה
    בדוי הוא 03/2022/22
    הגב לתגובה זו
    0 0
    מה נראלך שאת רושמת יא צאחלה טורבו??.
    סגור