פרויקטים

היסטוריה בהתחדשות עירונית ברחובות: פרויקט ראשון בשכונת קרית-משה בעיר

שכונת קרית משה רושמת ציון דרך יוצא דופן: דיירי רחוב גבריאלוב 31 ו-33 התבשרו בימים האחרונים כי עליהם להיערך לפינוי דירותיהם, לקראת תחילת ביצוע פרויקט פינוי בינוי. עו"ד יוסי אומיד המייצג את הדיירים: "גאים ונרגשים להיות הראשונים שמקבלים את ברכת הדרך"

פרויקט ראשון בשכונת קרית-משה בעיר (צילום אליאור תורג'מן)
פרויקט פינוי-בינוי ראשון בשכונת קרית משה במערב העיר רחובות, עתיד תוך חודשים ספורים לעלות על הקרקע. חברת סינקו השקעות מקבוצת כ. כוכב הנגב, הודיעה לדיירים כי: "אנו שמחים במיוחד, מתרגשים וגאים למסור לכם הודעה זו לפינוי דירותיכם. זו אבן דרך משמעותית מאוד בהתפתחות הפרויקט. הודעה זו באה לאחר תקופה ארוכה מאוד של מאמצים כבירים ומשאבים רבים מאוד שהושקעו על ידנו, על ידי נציגות הדיירים, עורכי הדין המייצגים אתכם וכמובן שלכם, בעלי הדירות".
במסגרת הפרויקט צפויים להיהרס שני בניינים ישנים שהוקמו במאה הקודמת, על 32 דירותיהם, כשאת מקומם יחליפו שני מבנים חדישים ומודרניים, הכוללים 186 דירות. המשמעות: התוכנית להתחדשות שכונת קרית-משה עוברת אחרי שנים ארוכות משלב התיאוריה לשלב הפרקטיקה.
"מדובר במאורע היסטורי ואני מתרגש מעצם המעמד", מציין עו"ד אומיד בשיחה עם אתר ice. "זה פרויקט ברמה הלאומית – לא פחות. כולם חיכו לרגע הזה ואשרינו שזכינו להיות הראשונים. אנחנו מגשימים פה חלום לעשרות משפחות. מדינת ישראל יצאה לפיילוט של התחדשות עירונית כוללת, ובחרה בקרית משה בעיר רחובות. מדובר בשכונה שמשוועת לבנייה מחדש. הרשות להתחדשות עירונית הבינה היטב את הצורך והפוטנציאל הטמון כאן, וקידמה בהצלחה הסכם גג לחידוש השכונה. הושקעו כאן כספים רבים כדי לבנות את השכונה מחדש – פשוטו כמשמעו".
עו"ד אומיד זוכר היטב את הסקפטיות שליוותה את תושבי קרית משה ורחוב גבריאלוב 33-31, לנוכח הכרזות גורמים ממשלתיים על שינוי פני השכונה. "בתחילת הדרך אנשים לא בטחו בנו, הם כבר שבעו מהבטחות והצהרות", הוא מתאר. "הלכנו עם הדיירים יד ביד, וליווינו אותם בכל שלב עד החתימה על ההסכם. שיתפנו פעולה עם ד"ר אור גולדפרב ועו"ד ליאור עמידור ממנהלת ההתחדשות העירונית, שסייעו רבות בהוצאת הפרויקט לפועל".
הבחירה הנכונה
הפרויקט קודם במהלך כהונתו של מר רחמים מלול – ראש העיר לשעבר, וקיבל את הגושפנקה הסופית על ידי ראש העיר המכהן – מר מתן דיל. "ההתחדשות העירונית ברחובות היא בראש מעיינם של מקבלי ההחלטות" מציין עו"ד אומיד. "מהנדסת העיר גב' דלית הראל, ומחזיקי תיק ההתחדשות גיא צור ודני מרשה (כיום), הבינו את חשיבות הנושא, הטו אוזן קשבת וסייעו לנו רבות. אנחנו אסירי תודה על כך".
מטבע הדברים, ההתרגשות בקרב בעלי הדירות ברחוב גבריאלוב 31-33 – בהם רבים בני הקהילה האתיופית, עולה בימים אלה על גדותיה. "זה היה ממש כמו חבלי לידה וצירים קשים. אנשים מאוד חששו, לא האמינו בפרויקט וטענו שמדובר רק בשמועות", מספרת תמר טקלה, מראשי נציגות הדיירים בפרויקט. "היינו צריך צריכים לעבוד קשה וממש לשכנע כל דייר ודייר. תודה לאל שהצלחנו וזה באמת קורה. כולנו נרגשים מאוד".
על האינטראקציה ההדוקה בין הדיירים ועו"ד אומיד, אומרת טקלה: "הוא תמיד דיבר בגובה העיניים, הכיר את הקהילה ומנהגיה, ודאג שעורך דין דובר אמהרית ייתן מענה לדיירים המבוגרים, ויסביר להם בשפתם על מה בדיוק הם חותמים. אין ספק שזה נתן פוש גדול לתהליך. כולנו הבנו שעשינו את הבחירה הנכונה. אני מודה לעו"ד אומיד, לכוכב הנגב וסינקו, ולגב' אור גולדפרב ממנהלת ההתחדשות העירונית ברחובות, על העזרה והגישור בשעת הצורך מול הדיירים".
התוכנית להתחדשות קרית משה מתייחסת  לשטח של כ-1,500 דונם, וכוללת הקמתן של כ-4,000 דירות חדשות, לצד הריסתם של כ-1,300 דירות ישנות במבני שיכון ובמצב תחזוקתי ירוד. בנוסף, ייבנו כ-6,000 יחידות דיור נוספות בקרקע משלימה שהוקצתה על ידי רשות מקרקעי ישראל, כך שבשורה התחתונה צפויים לא פחות מ-10,000 דירות חדשות במבנים בני 7-20 קומות.
את התוכנית ליוותה בהצלחה מתחילת הדרך עו"ד עינת גנון, סמנכ"לית הרשות להתחדשות עירונית, כפרויקט דגל של הרשות. התוכנית כוללת הקצאת שטחים נרחבים לטובת מסחר ותעסוקה בהיקף של כ-470 אלף מ"ר, כ-120 דונם של שטחים פתוחים וכ-350 אלף מ"ר של שטחים למבנים ומוסדות ציבור. בהיבט התחבורתי, צפויה הקמת מחלף על כבישים 411/410 כמו גם מסוף לתחבורה ציבורית.
מודל ראשון מסוגו
"פרויקט ההתחדשות העירונית בקרית משה הוא פרויקט ההתחדשות הגדול ביותר במדינת ישראל", מציינים בעיריית רחובות. "לטובת הפרויקט, עיריית רחובות חתמה עם המדינה על הסכם הגג הגדול ביותר שנחתם בישראל והינו בהיקף של כמיליארד וחצי שקלים. הכספים שתשקיע מדינת ישראל במסגרת הסכם הגג, ינותבו לחידוש שכונת קריית משה ובנוסף לשיפור ושדרוג התשתיות בכל רחבי העיר, כך שייהנו ממנו כל התושבות והתושבים, בכל השכונות ברחובות".
עוד מוסיפים בעירייה: "החברה לפיתוח רחובות (הל"ר) מובילה את התוכנית בתכנון והביצוע, ועיריית רחובות הקימה מנהלת ההתחדשות העירונית ייעודית, כדי שתוכל לייעץ וללוות את התושבים בתחום החברתי. התוכנית קורמת עור וגידים בימים אלה, ועבודות הבנייה בקרקע המשלימה מתפתחות בקצב מהיר. עד כה שווקו כ-2,500 דירות בשכונה ויצאו היתרים למעל מ-500 דירות. בנוסף, ניתן סבסוד בהיקף של כ-300 מיליון שקלים השלמה כלכלית של מתחמי בינוי במודל ראשון מסוגו בישראל".
בעירייה מדגישים כי "מדובר בתוכנית המפורטת להתחדשות עירונית הגדולה ביותר שאושרה עד היום במסגרת הוועדה למתחמים מועדפים לדיור ובכלל, הכוללת מורכבות של התחדשות מגורים זאת לצד התחדשות אזור תעשיה פעיל ותוך מתן מענה לכלל צרכי השכונה ובין היתר להיבטי תחבורה, חינוך, שטחים פתוחים ותשתיות".


הפרויקט ברחוב גבריאלוב 33-31 (הדמיה סינקו השקעות ויזמות)
"אנחנו משנים את מסלול החיים והגורל של אנשים ומשפחות שלמות", מציין עו"ד אומיד בהתרגשות. "חשוב להבין – זה לא עוד בניין שהורסים בתל אביב, אלא פרויקט ענק שמגיע אל המקום בו הוא נדרש במיוחד. אין משמח מכך".
(בשיתוף מערכת זירת הנדל"ן)