פרויקטים

"רשימת המתנה של שנתיים מראש": הביקוש למגורים במעונות הסטודנטים מרקיע שחקים

הדרישה למגורים במעונות באוניבסיטאות ובמכללות רחוקה מלהדביק את הדרישה, ומי שמבקש למקסם את החוויה הסטודנטיאלית, נאלץ לחכות בתור: "בכל שנה רשימות ההמתנה רק הולכות ומתארכות"

מעונות הסטודנטים בקמפוס ברושים, אוניברסיטת תל אביב (צילום ויקיפדיה)
הן מספקות חוויה סטודנטיאלית אידיאלית, שירותי ניהול מקיפים ומקצועיים, ודירות חדשות ומתוחזקות ברמה גבוהה – וכשזה מצב העניינים, לא פלא שהמגורים במעונות הסטודנטים הפכו למצרך מבוקש, במיוחד כשההיצע רחוק מלענות על הדרישה.
"כיום סטודנטים לעתיד נרשמים אפילו שנתיים מראש להשכרת דירה במעונות, ובכל שנה רשימות ההמתנה רק הולכות ומתארכות", מתאר סטודנט שהצליח להיכנס למעונות חדשים ביפו.
נכון להיום קיימות למעלה מ-22 אלף מיטות עבור סטודנטים במעונות השונים – מתוכן כ-80% הן באוניברסיטאות. המחירים לחדר נעים סביב סכומים של 2,000–2,800 שקלים, וזה עוד לפני חשבונות.
כך לדוגמה, במעונות של אוניברסיטת רייכמן (המרכז הבינתחומי) משלם סטודנט על חדר יחיד 2,650 שקלים בחודש, לא כולל הוצאות חשמל ומים. לדברי הסטודנטים במעונות המחיר אף צפוי לעלות בחידוש החוזה הקרוב. למרות זאת, כבר שנה מראש, מעידים הסטודנטים המתגוררים במעונות אלה, פונים אליהם על מנת שיחליטו האם בכוונתם לחדש את החוזה. "כולם מבינים שרשימות ההמתנה למגורים במעונות רק גדלות, משום שהביקוש מטורף ואין מספיק חדרים לכולם", מספרת אחת הסטודנטיות, המתגוררת במעונות.
בין המכללות והאוניברסיטאות המציעות שירותים ופרויקטים מסוג זה, ניתן לציין את המעונות של אוניברסיטת תל אביב, המעונות של אוניברסיטת רייכמן (המרכז הבינתחומי) בהרצליה, המעונות של האוניברסיטה העברית בירושלים, המעונות של האקדמית תל אביב-יפו – ומדובר ברשימה חלקית.

האוניברסיטה העברית בירושלים (צילום פלאש 90/אוליביה פיטוסי)
בר, סטודיו כושר ומתחם אירועים
אחד הפרויקטים המבקש לייצר פתרון איכותי למצב, הוא זו הנבנה ממש בימים אלו בצפון. מדובר על be – מתחם מעונות חדיש ומודרני, המיועד לקהל הסטודנטים הלומד במכללת תל חי. לצד 316 דירות חדשות ואיכותיות, משלב פרויקט be גם 1,500 מטרים של חללים משותפים – הכוללים בין היתר לובי עם בר, חלל ייעודי ללימודים, סטודיו כושר ומתחם אירועים.
אף שהעבודות במתחם עדיין לא הושלמו, כבר כעת מייצר סביבו הפרויקט התעניינות רבה. "הביקוש למעונות גדול בהרבה ממה שציפינו. יש פניות רבות מצד סטודנטים – וזה עוד לפני שבכלל פתחנו את ההרשמה", מעדכן הבעלים, נדב ברזילי.
אחד מהיתרונות המרכזיים שמציעים המעונות החדשים לאוכלוסיית הסטודנטים, טמון בכך שבמקום להתמודד מול בעל בית שלא תמיד זמין או נכון לבצע תיקונים בדירה במהרה, ולסייע בביורוקרטיה הכרוכה באחזקת הנכס – מספק המתחם מעטפת שלמה של שירותים ברמה גבוהה הניתנים על ידי חברת ניהול ואחזקה. המשמעות: זמינות ומקצועיות חסרת פשרות וכתובת לכל בעיה.
מעבר לזה, בניגוד  לבעל בית שיכול לדרוש מהסטודנטים לפנות את הדירה גם אחרי שנה אחת בלבד (או אפילו לפני כן) ולפעמים אפילו לשלוח אותם במהלך תקופת בחינות ועבודות מלחיצה, לחפש אלטרנטיבה, הרי שמתחם be מעניק לסטודנטים את האופציה לשכור דירה במעונות לכל אורך תקופת הלימודים בביטחון מלא.