פרויקטים

האמא של ההתחדשות העירונית: "להיות שם עבור הדיירים זו שליחות"

עו"ד יהודית דוידוביץ' בנתה את עצמה מלמטה, והיום מלווה בגאווה דיירים בעשרות מיזמי תמ"א 38 ופינוי-בינוי. בריאיון חג היא מספרת על טבילת האש, תנאי הסף שבלעדיהם לא תאפשר לפרויקטים לצאת לדרך, וגם על משרד הבוטיק שהקימה והדור הצעיר שממשיך את המורשת

עו"ד יהודית דוידוביץ' (צילום באדיבות דוידוביץ' – משרד עורכי דין ונוטריון, Magma Images)
פרויקט הביכורים שהובילה בתחום ההתחדשות העירונית, מלווה את עו"ד יהודית דוידוביץ' גם היום. מעבר להיבט הסנטימנטלי ולעובדה שהמיזם הושלם בהצלחה – היה זה מבחינתה בית ספר שלימד אותה לא רק על נחיצות ההתחדשות העירונית, אלא בעיקר על המורכבות של התחום.
"כמי שמתמחה במקרקעין, היה לי ברור לאן נושבת הרוח. הבנתי שעורך דין שלא יכיר לעומק את תחום ההתחדשות העירונית, לא יהיה רלוונטי. זה העתיד", מספרת עו"ד דוידוביץ' בריאיון לאתר ice לכבוד חג השבועות. "נעניתי לאתגר והתחלתי ללמוד את התחום מלמטה".
הספתח היה לפני למעלה מעשור בפרויקט תמ"א 38, במסלול של חיזוק ועיבוי בעיר בת ים. עו"ד דוידוביץ' התבקשה ללוות את בעלי הדירות, רובם יוצאי ברית המועצות, כשבתחום הבתולי היתרון הבולט שלה ביחס לקולגות היה שליטתה בשפה הרוסית. "אף אחד מהגורמים לא ממש ידע מה זה התחדשות עירונית ואיך בדיוק אמורים ליישם אותה", היא מציינת. "כולנו נדרשנו תוך כדי תנועה להפנים את כללי המשחק של התחום הדינמי הזה".
"בפרויקט הזה עברנו הכל מהכל", מרחיבה עו"ד דוידוביץ'. "זה התחיל בדייר סרבן שאילץ אותנו לפנות להליך משפטי בפני המפקח על המקרקעין. טענותיו אמנם נדחו על הסף והוא חויב לחתום על ההסכם, אבל הפרויקט התעכב בשנתיים. בהמשך נאלצנו להתמודד עם הביורוקרטיה המסורבלת בדרך להוצאת היתר הבנייה, מה גם שמדובר בפרויקט מאתגר מהבחינה ההנדסית שחייב את היזם לפעול במרחב תמרון מוגבל ולגבש פתרונות יצירתיים. בעקבות הקשיים, חלק מבעלי הדירות כבר רצו להרים ידיים ולוותר, ולכן נדרשה כאן עבודה רגשית מאומצת כדי לחזק את האמון שלהם בתהליך ובפרויקט. מאז, הבניין חודש וחווית המגורים של בעלי הדירות הוותיקים השתנתה מקצה לקצה, אבל הדרך לקו הסיום לא הייתה פשוטה בלשון המעטה".
טבילת האש סיפקה לעו"ד דוידוביץ' תובנות עמוקות להמשך, אותן היא מיישמת בפרויקטים שתחת אחריותה. "נוכחתי לדעת עד כמה נדרשת בתהליך פונקציה משפטית שתגן על הדיירים ותספק להם מענה בזמן אמת לכל בעיה שתצוץ", היא מדגישה. "את המשימה החשובה הזו החלטתי לקחת על עצמי. להיות שם בשביל בעלי הדירות זו בפירוש שליחות. בעקבות אותו מיזם גם הרכבתי מקבץ של תנאי סף שבלעדיהם לא אתן לפרויקט לצאת לדרך. מדובר בין היתר בליווי פיננסי מצד בנק או גורם חוץ בנקאי ובניית נבחרת של אנשי מקצוע מיומנים שתסייע בשמירה על זכויות הדיירים".

פרויקט התחדשות עירונית שמלווה עו"ד דוידוביץ' בבת ים (צילום באדיבות דוידוביץ' – משרד עורכי דין ונוטריון)
מפה לאוזן
בעבודה קשה ובחריצות, בלי קיצורי דרך וקשרים, בנתה לעצמה עו"ד דוידוביץ' (51, נשואה ואמא לארבעה) מוניטין של אוטוריטה בכל הקשור להתחדשות עירונית. נכון להיום מלווה דוידוביץ' – משרד עורכי דין ונוטריון בעלי דירות בעשרות פרויקטים של תמ"א 38 ופינוי-בינוי, במגוון ערים. בת ים, רחובות, נס ציונה ובאר יעקב – הן רק רשימה חלקית.
על הביטחון ביכולות המקצועיות שלה, תעיד העובדה שכאשר עברה להתגורר ביבנה, החליטה עו"ד דוידוביץ' לפתוח, לצד המשרד בבת ים, שלוחה נוספת גם בעיר – וזאת מבלי שהיו לה לקוחות באזור. "התחלתי מאפס, אבל האמנתי בעצמי", היא משחזרת. "ידעתי שיש לי מה להציע, ומה שעבד במשרד בבת ים יעבוד גם במשרד ביבנה. מפה לאוזן הגיע עוד לקוח ועוד לקוח, ובהדרגה הכמות הלכה ותפחה".
היום כבר נחשבת עו"ד דוידוביץ' לאחת הדמויות המזוהות עם מהפכת ההתחדשות שעוברת העיר הוותיקה. פרויקט הפינוי-בינוי בלב העיר, בו היא מייצגת בעלי דירות בכמה מהמתחמים, מהווה דוגמה בולטת. "אלו בנייני רכבת מוזנחים ומתפוררים שלא ראויים יותר למגורים", מתארת עו"ד דוידוביץ'. "על אף התמיכה מעיריית יבנה ומנהלת ההתחדשות העירונית, המיזם עלה על שרטון ועמד בסכנת ביטול. כדי להבין איפה הדברים תקועים, ירדתי עד לפרטים הקטנים ביותר – והבנתי ששילוב יזם נוסף עתיד להכניס לפרויקט רוח רעננה ולשפר את השיח בין השחקנים השונים. המהלך בהחלט מוכיח את עצמו: היזמים איחדו כוחות והעירייה מקדמת את הפרויקט במסלול רשויות. המשמעות: קיצור דרמטי בלוחות הזמנים, בפרויקט שיסמל את שינוי פני העיר".  
צו השעה
במדינה המאופיינת במבנים ישנים ומסוכנים רבים, העומדים בפני סכנת התמוטטות ממשית, הפכה ההתחדשות העירונית מתחום שולי, לכזה הצפוי לתת את הטון בנוף הבנייה בישראל. "יש קונצנזוס לגבי חשיבות ההתחדשות העירונית", אומרת עו"ד דוידוביץ'. "צריך רק להבין שאלו קודם כל פרויקטים חברתיים ורק אחר כך פרויקטים נדל"ניים. הדיירים המאכלסים את המבנים שהוקמו לפני עשרות בשנים, ראויים לאיכות חיים בסיסית – מעלית, ממ"ד, תשתיות ראויות של מים, ביוב וחשמל. אני נפגשת עם בעלי דירות קשישים שלא יצאו מהבית תקופה ארוכה כי הם לא מסוגלים לרדת שלוש וארבע קומות במדרגות. זה פשוט בלתי נתפס".
עו"ד דוידוביץ' בכנס דיירים (צילום באדיבות דוידוביץ' – משרד עורכי דין ונוטריון)
כדי שההתחדשות העירונית תעלה על דרך המלך, מסבירה עו"ד דוידוביץ', יש לטפל בחסם שהפך לרעה החולה של התחום: התמשכות הליכי הרישוי והתכנון. "למרות שממד הזמן הוא קריטי, המציאות מלמדת שפרויקטים נתקעים זמן רב מדי בצנרת", היא קובעת. "בעלי דירות שרוצים לחדש את הבניינים שלהם, מבינים שעד שהתהליכים יבשילו יכולות לחלוף שנים ארוכות – ומאבדים תקווה. הביורוקרטיה חייבת להיות יעילה ועניינית, אחרת יהיה קשה לייצר שינוי מקיף כמו שכולנו מייחלים. גם הממשלה מבינה שכדי לקדם את התחום היא צריכה להכניס את היד לכיס".
בדבריה מתייחסת עו"ד דוידוביץ' בין היתר להכרזת משרד והבינוי והשיכון והרשות הממשלתית להתחדשות עירונית מהימים האחרונים, לפיה יקדמו התחדשות עירונית בפריפריה בתקציב של כ-140 מיליון שקלים.  "זה צעד בכיוון הנכון", מבהירה עו"ד דוידוביץ'. "הפריפריה זקוקה להתחדשות לא פחות מערים בלב מוקדי הביקוש, במיוחד היישובים השוכנים על השבר הסורי-אפריקאי ומועדים לרעידות אדמה. יצירת כדאיות כלכלית לפרויקטים ומשיכת יזמים לבנות גם שם, מחייבת התערבות. ברור שהתמיכה של המדינה צריכה להיות בסכומים משמעותיים יותר, ונקווה שזו רק סנונית ראשונה מתוך צעדים נוספים לעידוד התחדשות עירונית באזורי הספר".
על הארכת התמ"א עד 2023, עו"ד דוידוביץ' מברכת. "היה ברור שהתוכנית תקבל מנדט נוסף", היא מנתחת. "זה צו השעה, במיוחד כאשר מביאים בחשבון שהחלופה שמקדמת השרה איילת שקד טרם עברה באופן רשמי. אז נכון, פינוי-בינוי שמתייחס לא רק למבנים עצמם אלא גם למעטפת, זו האופציה המועדפת, אבל צריך לספק פתרון גם לאותם מבנים רעועים שלא יכולים להיכלל במסגרת מתחמית".
משרד דור 3
במשרד דוידוביץ' – עורכי דין ונוטריון, הפן המשפחתי משחק תפקיד מרכזי. את המשרד ייסד עו"ד יצחק דוידוביץ' בשנות ה-80'. כלתו, יהודית, השתלבה במשרד ועם פרישתו של יצחק לגמלאות, נטלה את המושכות. כעת גם הדור הצעיר נכנס לעניינים, כשעו"ד גיא דוידוביץ', בנה של יהודית ונכדו של יצחק, ממשיך את המורשת. "גיא התחיל כשליח", מתארת עו"ד דוידוביץ'. "הוא ראה מקרוב את הפעילות והתאהב בתחום. לאחר שהוסמך כעורך דין, הוא היום חלק אינטגרלי מהצוות. אני גאה שיש מי שממשיך את הדרך. אגב, גם בתי, שמסיימת בקרוב את שירותה בצה"ל, כבר הבהירה שכדאי שנשריין מקום במשרד גם עבורה".
הפן המשפחתי הוא חלק חשוב באג'נדה של המשרד, הדוגל ביחס אישי ובלתי מתפשר לקהל הלקוחות: "בניגוד למשרדים הגדולים, שם תיקים עלולים להתגלגל בין שורה של עורכי דין – אני מובילה את התהליך מא' ועד ת', אני האבא והאמא", מפרטת עו"ד דוידוביץ'. "בסופו של דבר הלקוח רוצה לדעת שיש לו על מי לסמוך. מנסיוני, כך מייצרים דיאלוג פורה ומעניקים לכל לקוח את הטיפול האפקטיבי ביותר".