פרויקטים

קרקע להשקעה: פוטנציאל לתשואות גבוהות ולא לעשירים בלבד

בעידן של אי ודאות כלכלית מספק ענף הקרקעות הזדמנויות השקעה בסכומים צנועים. בקבוצת נסדור, פועלים להנגיש את התחום לציבור הרחב, עם מודל המותאם אישית לצרכי המשקיע ותקציבו

קרקעות בראשון לציון (צילום קבוצת נסדור)
על רקע המציאות הכלכלית השברירית, המתאפיינת ביוקר מחייה ובעליית מחירים כמעט בכל תחומי החיים, חשיבותה של השקעה נבונה מקבלת משנה תוקף. למסקנה הזו מגיעים יותר ויותר ישראלים, הנחושים לעשות שימוש מושכל בכספם בדרך לשדרוג כלכלי. אחד הענפים שזוכים לפופולריות הוא הקרקעות.
בניגוד לתנודות בשוק ההון, מדובר בענף יציב ובטוח יותר להשקעה – ולא פחות חשוב, בעל פוטנציאל לתשואות גבוהות. כדי להשקיע בקרקע לא צריך להיות אדם עשיר. בזמן שהשקעה בדירה היא כבר עניין לאמידים בלבד ודורשת שעבוד למשכנתא לשנים קדימה – ענף הקרקעות פונה לכולם ומאפשר השקעה גם בסכומים של עשרות אלפי שקלים בלבד.
השקעה בקרקע אטרקטיבית גם מכיוון שישראל אינה משופעת בעתודות שטח – ובהתחשב בתחזיות לגידול האוכלוסייה (מעל ל-15 מיליון תושבים בשנת 2050) מחויבת עוד יותר להגדלת היצע הדיור, שכבר היום לא עומד בדרישה. המשמעות: הפשרת קרקעות חקלאיות בהיקפים נרחבים, היא עניין של זמן.
"יש עלייה בביקושים, שוק הקרקעות הוא שוק חם", מנתחים גורמים בתחום הנדל"ן. "במקום לתת לכסף לשכב בבנק, הישראלים מחפשים להשקיע – ופה ענף הקרקעות נותן מענה. הענף הזה פתוח לכל הקהלים: מחיילים משוחררים שרוצים לנצל את המענק, ועד פנסיונרים שמבקשים לסדר עתיד ורוד לנכדים. לכן גם פרופיל המשקיעים בענף הוא מגוון – וכולל גם את מי שנכוו בבורסות וביצעו חישוב מסלול מחדש".
ההמתנה משתלמת
על אף היתרונות שמציע הענף, השקעה בקרקעות היא עניין מורכב – המחייב מיומנות וניסיון. כאן נכנסת לתמונה קבוצת נסדור, הפועלת כבר כ-30 שנה בתחום הנדל"ן, ולקחה על עצמה להנגיש את הענף לציבור הרחב. הקבוצה מתמחה באיתור קרקעות בעלות פוטנציאל השבחה גבוה, ובבעלותה כ-180 דונמים באזורי ביקוש בקו חדרה-גדרה.
מודל של קבוצת נסדור מאפשר לכל משקיע לרכוש יחידת שטח אשר תירשם על שמו בטאבו ובמחיר אטרקטיבי: "אנחנו יודעים להתאים לכל משקיע את ההשקעה הנכונה עבורו – בהתאם למאפיינים, לצרכים ולתקציב שלו. חשוב להבין: קבוצת נסדור היא בעלת הקרקע, אנחנו לא חברת שיווק קרקעות ולא גורם מתווך. אנו יוזמים את הפרויקט ומובילים אותו מקו ההתחלה לנקודת הסיום".
 
פרויקט הדגל של הקבוצה הוא ברחוב יעקב פריימן בראשון לציון, עם יחידות שטח החל מסכום של 100 אלף שקלים. הקרקעות, שאינן זמינות לבנייה, נכללות תחת תמ"א 70 – תוכנית מתאר ארצית למרחב מערכת המטרו במטרופולין תל אביב, המקודמת בידי המדינה. בין היתר עוסקת התוכנית בהעצמת הבינוי בקרבת תחנות המטרו ומעודדת עירוב שימושים ונגישות של המרחב לתחנות.
מטרו. קרבה לתוואי הרכבת – השבחת הנדל"ן שבקרבתו (צילום unsplash)
 
"המטרו עתיד לעבור ממש ברחוב יעקב פריימן, ולעניין הזה חשיבות בכל הקשור להשבחה עתידית של הנכסים במקום", מסביר שמאי המקרקעין, ראובן שם טוב. "גם בארץ וגם מעבר לים, אנו רואים שצמידות לתוואי רכבת מזינה את האזורים הסמוכים לו. התוכניות מדברות על מתיחת פנים מקיפה לרחוב יעקב פריימן וסביבתו, כשכבר היום אזור התעשייה הסמוך מתחדש – בין היתר באמצעות מתחם הרובע, אחד מאזורי הבילוי החמים. ראשון לציון, מבקשת להיות העיר השלישית בגודלה בישראל – מה שבא לידי ביטוי בהשקעה גדולה בהוספת מתחמי מגורים, הקמת מוקדי תעסוקה ומסחר, ושיפור התשתיות והנגישות התחבורתית".
הדיונים שנערכו בימים האחרונים בנוגע לתמ"א 70 בוועדת המשנה לנושאים תכנוניים עקרוניים (ולנת"ע), סיפקו בשורה חשובה בכל הקשור להגדלת זכויות הבנייה באזורים בסמיכות לתוואי. בין היתר המליץ מינהל התכנון כי "תתווסף הוראת גמישות לוועדה המחוזית לעניין הוספת זכויות בנייה באזורים שיקבעו בתכנון הכולל", ועל כך "שניתן יהיה להוסיף מעבר לזכויות הבנייה מתכנון מאושר".
לכל יחידת שטח בפרויקט מוצמד תקן שמאי 22 – המציג את הסטטוס התכנוני והמשפטי של הקרקע, כשבתהליך מלווים את המשקיעים מומחים מטעם הקבוצה וכן עורכי דין מהמשרדים הבכירים בישראל. "שקיפות זה שם המשחק", מדגישים בקבוצת נסדור. "המשקיעים הופכים בעצם לפרטנרים שלנו, כולנו יחד שותפים להשקעה. ברחוב יעקב פריימן, כמו בכל השקעה של קבוצת נסדור, נשאיר אצלנו נתח מהקרקעות, דבר המצביע על האמונה הגדולה שלנו בפרויקט". "בכל עסקה יש למעשה שתי נקודות ציון מרכזיות שמקפיצות את ערך הקרקע",  מוסיפים בקבוצת נסדור.
"האחת, עם אישור התוכנית בתחומה נכללת הקרקע; והשנייה, בעת הפשרת הקרקע לבנייה", "ככל שהליכי התכנון על הקרקע מתקדמים, המחיר שלה עולה – ולכן ככל שנכנסים לעסקה בשלב התחלתי, ממקסמים את ההשקעה. הקרקעות בראשון לציון הן דוגמה לכך, ומי שייכנס היום להשקעה צפוי תוך כדי תנועה ליהנות מעליית ערך הדרגתית".
פרויקט מסקרן נוסף שמובילה קבוצת נסדור הוא בגדרה, הכולל קרקעות חקלאיות להשקעה החל מ-120 אלף שקלים. בקבוצה ידעו לזהות מבעוד מועד את הפוטנציאל הנדל"ני של המועצה – בה לפי אתר מדלן, זינק מחירה הממוצע של דירה מכ-1.4מיליון שקלים במרץ 2011 לכ-2.6 מיליון שקלים במרץ 2022. "גדרה הוא יישוב בצמיחה, ובהתחשב בצורך הגובר בדירות, השאלה היא לא האם יופשרו הקרקעות חקלאיות למגורים אלא מתי", אומרים בקבוצת נסדור.
"ענף הקרקעות מספק למשפחות הזדמנות להגדיל את ההון העצמי", מדגישים בקבוצת נסדור. "באמצעותו, גם צעירים שחולמים על דירה יכולים להגשים את החלום. ברגע שיש קרקע, נדרש רק להוסיף עליה את עלויות הבנייה, כשהחיסכון הכספי ביחס לדירת קבלן מהניילונים הוא עצום. התהליך לוקח זמן ודורש סבלנות, אבל ההמתנה משתלמת".
פרויקט הפנוי-בינוי שמקדמת קבוצת נסדור ביפו. בתוכנית: 7 מגדלים ו-870 יחידות דיור (הדמיות באדיבות קבוצת נסדור)
 
הצלחות מוכחות

השקעה בקרקעות היא רק מהפעילות הענפה של קבוצת נסדור. הרזומה של הקבוצה כולל מגוון רחב של פרויקטים, כשמאחוריה הצלחות מוכחות – הן במיזמי מגורים והן במתחמי מסחר, משרדים ומבני ציבור.
בין הפרויקטים הבולטים של הקבוצה: קומפלקס הכולל 540 דירות בשכונת רמב"ם בבאר שבע, מגדלי דירות באילת והקמת המכללה האקדמית באשקלון. מיזם נוסף שמובילה הקבוצה, וכבר מעורר סביבו באזז, הוא הפינוי-בינוי בשכונה ד' ביפו. בתוכנית: הקמת מתחם מגורים מודרני – ובו 7 מגדלים ו-870 דירות, לצד מסחר, שטחי ציבור וריאות ירוקות.
"ההיכרות העמוקה שלנו עם תחום הנדל"ן מאפשרת לנו לקדם פרויקטים בהיקפים משמעותיים", מסכמים בקבוצת נסדור. "אנחנו נמשיך בתנופת העשייה, ונהיה חלוק ממימוש חזון ההתחדשות של מדינת ישראל".