פרויקטים

כ-3,500 דירות בפינוי בינוי ובתמ"א: קבוצת הרציג נדל"ן מגשימה את חזון ההתחדשות העירונית

חיים אביטן, יו"ר קבוצת הרציג נדל"ן, מסכם את המחצית הראשונה של 2023 בסיפוק: "פרויקטים מרכזיים שלנו רשמו נקודות ציון משמעותיות" – ולמרות ההאטה בשוק, הוא משגר תחזית אופטימית: "ב-2024 נראה שינוי מגמה וביקושים גבוהים, ואנחנו נהיה שם כדי לספק דירות איכותיות". ראיון מיוחד לשבועות

חיים אביטן, יו"ר קבוצת הרציג נדל"ן (צילום ששון תירם, באדיבות קבוצת הרציג נדל"ן)
בפעם העשירית בתוך פחות משנה וחצי, בישר השבוע נגיד בנק ישראל פרופ' אמיר ירון, על העלאת הריבית, והכניס את שחקני הנדל"ן לסחרור מחודש. "לריבית מזנקת, אינפלציה ויוקר מחייה – השלכות ישירות על שוק הדיור", מנתח חיים אביטן, לשעבר יו"ר הרשות הממשלתית להתחדשות עירונית וכיום יו"ר קבוצת הרציג נדל"ן, בראיון לאתר ice. "המשמעות בפועל, היא האטה בכמות העסקאות ובהיקפי הפעילות. התייקרות המשכנתאות מובילה משפחות לשבת על הגדר, כשגם יזמים מעדיפים להמתין ולא לצאת לבנייה עד יעבור זעם".
"המצב בשוק הנדל"ן בהחלט מאתגר", ממשיך אביטן, "אבל בקבוצת הרציג נדל"ן, אנחנו  מסכמים את המחצית הראשונה של 2023 בסיפוק. מכרנו יחידות דיור בלמעלה מ-100 מיליון שקלים ופרויקטים מרכזיים של הקבוצה רשמו במהלך החודשים האחרונים נקודות ציון משמעותיות. החוסן הפיננסי והמיומנות שצברנו, מאפשרים לנו לצלוח את המהמורות שבדרך".
"בסופו של דבר, היצע המגורים במדינת ישראל רחוק מלהדביק את הביקוש, והצורך בדירות רק ילך ויגבר. צוואר הבקבוק ישתחרר במוקדם או במאוחר, ולתרחיש הזה אנחנו נערכים", מבהיר אביטן. "גם במצב העניינים הנוכחי, ובלי יותר מדי רעש וצלצולים, קבוצת הרציג נדל"ן יודעת לקדם פרויקטים בנפחים גדולים – וכששוק הנדל"ן יחזור לתלם, אנחנו נהיה שם כדי לספק לאזרחי ישראל דירות איכותיות".
העתיד – התחדשות עירונית
האופטימיות שמשדרת קבוצת הרציג נדל"ן מבוסס על ניסיון של למעלה מארבעה עשורים ביזום וביצוע, עם מגוון פרויקטים שכבר הסתיימו בהצלחה. בשנים האחרונות נתח נכבד מהפעילות מופנה להתחדשות העירונית – כשלמעשה הקבוצה הייתה מהחלוצות בתחום. טביעת האצבע של זרוע ההתחדשות העירונית של הקבוצה שהוקמה ב-2017, מורגשת היטב: עם למעלה מ-30 פרויקטים בפינוי-בינוי ותמ"א 38, במוקדי הביקוש וביישובים מרוחקים יותר, ובהיקפים של מיליארדי שקלים.
"עתידה של מדינת ישראל טמון בהתחדשות עירונית", קובע אביטן. "לתחום הזה יש חשיבות דרמטית: הן בהיבט החברתי, כשמימוש פרויקטים פירושו גם הענקת אופק חדש לאוכלוסיות מוחלשות; הן בהיבט הבטיחותי, כשנדרש למגן יותר ממיליון דירות ברחבי הארץ בפני איומי רעידות אדמה וטילים; והן בהיבט הדמוגרפי, כמענה לגידול האוכלוסייה ומשבר הדיור. כמי שמכיר את התחום לעומק, אני יכול לומר שהפוטנציאל של ההתחדשות העירונית עוד רחוק ממימוש. קבוצת הרציג נדל"ן מבינה היטב את החשיבות של התחום הזה ושמה לעצמה ליעד להיות בחוד החנית שלו".
בימים אלו ממש, בונה קבוצת הרציג נדל"ן בשורה של ערים בלב אזורי הביקוש ובהיקף של כ-150 מיליון שקלים. בין הפרויקטים הנמצאים כעת בשיווק, ניתן לציין את פרויקט העצמאות בבת ים, פרויקט חפץ חיים בפתח תקווה – וזו רק רשימה חלקית. בקרוב, תצא הקבוצה לביצוע של פרויקטים נוספים, בהיקף של כ-250 מיליון שקלים.

מתוך הפרויקטים שבשיווק (מימין עם כיוון השעון): פרויקט חברון בר"ג, פרויקט "מול הים" בקריית ים, פרויקט חפץ חיים בפ"ת ופרויקט פיטסבורג באשדוד (הדמיות מבטים הדמיות)
מגשימים את חלום הדירה
לאחרונה פורסם דו"ח הרשות הממשלתית להתחדשות עירונית המסכם את הפעילות בתחום לאורך השנה החולפת, והוא מצביע על גידול בכמות היתרי הבנייה (כ-28,630 דירות זכו להיתר ב-2022 – 31% מכלל הדירות שקיבלו היתר בנייה בישראל בשנה זו). יחד עם זאת, באשר לפעילות בפריפריה, כמות הפרויקטים עדיין דלילה.
להרחבת גבולות הגזרה של ההתחדשות העירונית, נרתמת קבוצת הרציג נדל"ן. דוגמה מייצגת מהווה פעילות הקבוצה בקריית ים, שם היא אמונה על פרויקט "מול הים" – הפינוי-בינוי הראשון בתולדות העיר שקיבל היתר בנייה. בתוכנית: הריסת 5 מבנים ו-20 דירות, והקמת מגדל של 19 קומות ושני בניינים של 10 קומות, עם כ-130 דירות בסך הכל. המיזם יטמיע עירוב שימוש וימזג בין מגורים ומסחר.
"יהודה הרציג, הבעלים של קבוצת הרציג נדל"ן, הקדים לזהות את הפוטנציאל של קריית ים ולא היסס להגיע לעיר כשחברות נדל"ן עוד תפסו ממנה מרחק", משחזר אביטן. "בשיתוף פעולה הדוק עם בעלי הדירות, ראש העיר דוד אבן צור, מחלקת ההנדסה והמינהלת העירונית, אנו מחדשים מתחם שלם במיקום סופר אטרקטיבי – כמה מאות מטרים בלבד מקו החוף".
"הפרויקט שלנו נוטע למעשה את השורשים לקראת התחדשות עירונית רחבת היקף בקריית ים ובצפון. בעקבותיו, מגיעות לעיר ולאזור עוד חברות התחדשות עירונית בפרופיל גבוה", מצהיר אביטן. "קריית ים נוסדה בשנות ה-40 ומאופיינת במבנים ישנים רבים, שהפתרון היחיד עבורם ועבור דייריהם הוא התחדשות עירונית מהיסוד. הפרויקטים הללו ימתגו מחדש את קריית ים. כבר היום הביקושים בעלייה, וזה אולי נשמע מפתיע, אבל קל יותר למכור כאן דירה מאשר במרכז הארץ. עבור משפחות צעירות ומשפרי דיור, המחירים השפויים בקריית ים מספקים הזדמנות להגשמת חלום הדירה".

יהודה הרציג, הבעלים של קבוצת הרציג נדל"ן (צילום דרור סיתהכל באדיבות קבוצת הרציג נדל"ן)
משוואה כלכלית חדשה
כמי שהקים את הרשות הממשלתית בעשור שעבר ועמד בראשה עד 2021, אביטן הוא מהשמות המזוהים ביותר עם התחום. כשמבקשים ממנו למפות את החסמים שמונעים מההתחדשות העירונית לעשות עוד קפיצת מדרגה, הוא מנפק הסבר מנומק.
לדבריו, "הביורוקרטיה היא הבעיה העיקרית. להמתין פרק זמן של 10-7 שנים להוצאת היתרי בנייה זה שערורייה. התחדשות עירונית זו משימה לאומית. העניין מחייב הקמת ועדות תכנון ייעודיות לתחום – זאת לצד תוספת תקנים ושדרוג השכר, על מנת להגדיל את כוח האדם שיטפל בבקשות. אני מאמין שערוץ ייחודי להתחדשות עירונית, יוביל לקיצור הליכים ולקיצוץ בלוחות הזמנים – ואז תוך פרק זמן של 12 חודשים ניתן יהיה לקבל היתר בנייה. ברגע כשזה יקרה, נחדש את פני המדינה עם מאות אלפי דירות".
"סכומי עתק מגיעים למדינה מהנדל"ן, והגיע הזמן שהמדינה גם תחזיר לנדל"ן", מוסיף אביטן, "הממשלה לא תוכל להמשיך ולהתעלם מהפריפריה הגאוגרפית והחברתית. עליה להכניס את היד לכיס ולייצר משוואה כלכלית חדשה שתביא את היזמים לבנות ביישובים הללו ואת הרשויות המקומיות הרלוונטיות לפתח שם תשתיות הולמות. בלי תמריצים של המדינה, הפריפריה תמשיך להשתרך מאחור".
ברמה האישית, כמי ששימש בתפקידים בכירים בכובע ממשלתי, כיו"ר הרשות להתחדשות עירונית, ובכובע מוניציפלי, כראש עיריית חדרה – איך אתה מרגיש היום בכובע יזמי?
"הצטרפתי לקבוצת הרציג נדל"ן לפני קצת יותר משנה, ואני גאה להיות חלק מהחברה היזמית הזו. אני בא לתרום מהניסיון הרב שצברתי במגזר הציבורי כדי לסייע לקבוצה לצמוח ולהרחיב את פעילותה. נוצרה כימיה טובה מאוד עם יהודה הרציג, שנינו באים עם ראש פתוח ויודעים לעבוד בשיתוף פעולה. מעבר לזה שיהודה הוא בולדוזר בכל מה שנוגע לענף הנדל"ן, עם יכולות אדירות להתניע ולקדם פרויקטים, הוא גם איש של אנשים. יושרה, שקיפות ומקצועיות אלו ערכים ששותפים לשנינו, ובאים לידי ביטוי בחזון ובפעילות של הקבוצה".  
במבט קדימה, איך אתה רואה את שוק הנדל"ן, לאן הוא צועד?
"לא הייתי ממהר להספיד אותו, למרות התמורות של התקופה הנוכחית. הנדל"ן בישראל כבר הוכיח שהוא יודע להתמודד עם טלטלות, ואני באמת מאמין שהתאוששות בדרך. התחזית שלי: בשנת 2024 כבר נראה שינוי מגמה וביקושים גבוהים".
(בשיתוף מערכת זירת הנדל"ן)