פרויקטים

חניונים רובוטיים – מבט לעתיד: הפתרונות והחידושים בהתחדשות עירונית

החשיבות הגוברת של מתקני חניה רובוטיים לפרויקטים בתחום ההתחדשות העירונית, עמדה במרכז הכנס שארגנה חברת פרקומט עבור אדריכלים הפועלים בתחום – ועסק בהצגת החידושים והפיתוחים הרלוונטיים. אייל חפץ, סמנכ"ל התפעול והמכירות, ושותף בחברת פרקומט: "יצרנו פלטפורמה לדיאלוג"

מתקן חניה רובוטי (צילום נועם שורץ, פרקומט)
אולם הכנסים של הבורסה לניירות ערך בתל אביב שימש השבוע אכסניה לכנס המקצועי "חניונים רובוטיים – מבט לעתיד". מדובר באירוע ראשון מסוגו, שממקד את הפוקוס על מה שהופך בהדרגה לאחד הנושאים הקריטיים בתחום ההתחדשות העירונית: תכנון מתקני חניה רובוטיים לפרויקטים של פינוי-בינוי או תמ"א 38.
על ארגון והפקת הכנס אמונה חברת פרקומט (Parkomat) המובילה את מהפכת החניונים הרובוטיים בישראל, ומחלוצות הטמעת החניונים הרובוטיים בנוף התחדשות עירונית – והוא נועד לשפר את האינטראקציה מול ציבור האדריכלים המופקד על תכנון הפרויקטים, להעשיר את ארגז הכלים ולעדכן בכל החידושים והפיתוחים הרלוונטיים.
על רקע תנופת ההתחדשות העירונית והגידול שנרשם בהיקף הפרויקטים, השחקנים הפועלים בתחום, מבינים כבר היום היטב, כי מתקן חניה רובוטי איכותי ומודרני – המסוגל לייצר מענה גם באזורים בעלי צפיפות ניכרת, בהם מרחב התמרון מוגבל – הוא פקטור העשוי לעשות את ההבדל בין פרויקט שיגיע לכדי מימוש, לכזה שיישאר על שולחן השרטוט.

כנס האדריכלים של חברת פרקומט (צילום ליאור רז – קאזו קרייאט)
"בתחום דינמי ושוקק כמו התחדשות עירונית, חניון רובוטי הוא נדבך חיוני, בשום פנים ואופן לא לוקסוס", מציין אייל חפץ, סמנכ"ל התפעול והמכירות ושותף בחברת פרקומט, בשיחה עם אתר .ice "בהקשר הזה חשוב להבהיר עד כמה לתכנון אדריכלי נכון של המרתף המיועד למתקן החניה הרובוטי, יש משמעויות דרמטיות. כדי שמתקן החניה יתאים לפרופיל הפרויקט, יספק פתרונות חניה הולמים ויתפקד כהלכה לאורך שנים – המעורבות האדריכלית כבר מראשית הדרך דרושה ומתבקשת. אנחנו לא מדברים באוויר, ניסיון העבר בישראל מלמד שברגע שהתהליך נעשה ללא תשומת הלב וללא הידע הנדרש, התקלות הן רבות – עניין המייצר תסכול ועוגמת נפש רבה לבעלי הדירות בפרויקט, ומתורגם בין היתר לעוד הוצאות כספיות".
"זיהינו את הרצון של האדריכלים ללמוד לעומק את כל נושא החניונים הרובוטיים, ויצרנו את הפלטפורמה לדיאלוג", מוסיף חפץ. "בין הנושאים שנדונו באירוע: הכרת סוגי מערכות החניה הרובוטיות; המורכבות, הדגשים והקווים המנחים באשר לתכנון מרתף למתקן חניה רובוטי, ולא פחות חשוב: העלויות הכלכליות הכרוכות בחפירת עוד קומת מרתף".
האתגרים וההיערכויות
סוגיה מרכזית נוספת שהועלתה בכנס, נוגעת לטעינת רכבים חשמליים כחלק מהפעילות השגרתית של החניונים הרובוטיים. "למעשה, זה אחד הנושאים שהכי מעסיקים את לקוחות הקצה, כלומר את אותם בעלי זכויות במיזמי ההתחדשות העירונית", מספר גיורא נוה מנכ"ל פרקומט. לדבריו, "טעינת רכבים חשמליים נשמעת אולי כעניין פשטני, אבל זה ממש עולם שלם. סוגי הטעינה, מיקום הטעינה, סוגי התקנים – יש כאן תחום מורכב שתוך כדי תנועה משתנה ומשתדרג, ומחייב אותנו להיות עם האצבע על הדופק ולייצר התאמות. כולנו מודעים לכך שחניון רובוטי שלא יידע לספק פתרונות עדכניים לסוגיית הטעינה לרכבים חשמליים, פשוט לא יהיה רלוונטי".

גיורא נוה, מנכ"ל חברת פרקומט (צילום ליאור רז – קאזו קרייאט)
"על הנושא הזה צריך לדעת להסתכל גם בקונטקסט רחב יותר", מחדד נוה. "למשל, איזו השפעה תהיה לטעינת רכבים חשמליים על עלויות החניון הרובוטי בפרט והפרויקט בכלל, על מערכת היחסים בין בעלי הדירות והיזמים, ועל מערכת היחסים בין בעלי הדירות ובין עצמם. בכנס הרחבנו את היריעה ודברנו על חניונים הרובוטיים בהווה ובעתיד, האתגרים וההיערכות".
החיבור בין חברת פרקומט לטעינת רכבים חשמליים רחוק מלהיות מקרי. החברה היא מהשמות העולים בשוק טעינת הרכבים החשמליים בישראל. לפני כשנתיים החלה פרקומט לטעון רכבים חשמליים בחניונים הרובוטיים שהתקינה, ובשנה החולפת אף הקימה חברת בת ייעודית לעניין זה. בשנה הבאה מתכננת החברה להשיק מספר מוצרים חדשים בתחום.
מאירה מור, הבעלים של משרד מאירה מור אדריכלים ומתכנני ערים, מספרת על הכנס מהפן האדריכלי: "כבר 15 שנה אני מתעסקת בפרויקטים של התחדשות עירונית המשלבים חניונים רובוטיים. כמי שמכירה את השטח, אני מודעת לצורך ההולך וגובר בהם. בתל אביב לדוגמה, יש צורך בפתרון חניה על ידי חניונים רובוטיים, בגלל הגודל המוגבל של המגרשים. חשוב היה ליישר קו בכל הנושאים הבוערים – מתכנון מרתפים לחניונים רובוטיים ועד טעינת רכבים חשמליים כחלק מחניונים הללו – ולייצר שיח מפרה בין האדריכלים לבין אחת החברות המרכזיות בעולמות החניונים הרובוטיים. הכנס היה מעניין, ממוקד ומעמיק".

אייל חפץ, סמנכ"ל התפעול והמכירות, ושותף בחברת פרקומט (צילום ליאור רז – קאזו קרייאט)
"אנחנו מסכמים את האירוע בשביעות רצון גדולה", מדגישים נוה וחפץ. "שוק ההתחדשות העירונית צמא למידע באשר למתקני החניה הרובוטיים – והכנס הזה היה מבחינתנו רק סנונית ראשונה. על הפרק עריכת כנסים נוספים – לא רק לטובת קהל האדריכלים, אלא גם עבור גורמים מקצועיים אחרים כמו מפקחים, מנהלי פרויקטים, יזמים ויועצי תנועה".  
פרקומט היא חברה ציבורית ישראלית שהוקמה בשנת 2009 ומתמחה בתכנון, פיתוח, אספקה, הרכבה ושירות של מתקני חניה רובוטיים ומכניים. למוצרי החברה תעודות תאימות לתקן SGS, מכון התקינה השוויצרי הנחשב למוביל בעולם.
(בשיתוף מערכת זירת הנדל"ן)