רכב

פקקים לכולם? נחשפה הרשימה הסודית של ה"מקושרים" שיכולים לעקוף

הם לא נהגי אוטובוס ולא חלק מכוחות החירום, ובכל זאת קיבלו אישור לנסיעה בנתיב תחבורה ציבורית –  כל הפרטים על רשימת המקושרים שיכולים לעקוף ולנסוע היכן שלכם אסור
מערכת ice |  2
פקקים באיילון (צילום יהושע יוסף/פלאש 90)
מדי שנה מעניק משרד התחבורה היתרים מיוחדים למספר מוגבל של כלי רכב פרטיים, המאפשרים להם לנסוע בנתיבי תחבורה ציבורית – אותם נת"צים שאליהם לרוב הציבור אין גישה. בשנה האחרונה חולקו כ-1,830 היתרים כאלה – ירידה של כ-16% ביחס לשנה שקדמה לה.
המסמך, שנמסר לעמותת "הצלחה" בהתאם לחוק חופש המידע ונתוניו פורסמו בדה מרקר, מגלה את רשימת מקבלי ההיתרים, וכולל בתוכו לא רק מקרים של שירותי חירום או סיוע לבעלי מוגבלויות, אלא גם מקרים פחות צפויים.
לפי משרד התחבורה, מי שזכאים לאישורים המיוחדים הם, בין היתר, מסיעים של בעלי מוגבלות, אמבולנסים פרטיים, תושבים ובעלי עסקים שלא קיימת להם דרך חלופית להגיע לביתם או מקום עבודתם, וכן רכבי אכיפה, ניקיון וגופי ביטחון. גם נציגי השלטון זוכים להקלות – בהם רכבו של נשיא המדינה, שיירת ראש הממשלה, היועצת המשפטית לממשלה וראשי מערכת הביטחון.
בשנה החולפת, רק 18 היתרים הונפקו לרכבים שנמנים עם קטגוריית "סמלי שלטון", כאשר כל אחד מהמשרדים – משרד התחבורה, משרד ראש הממשלה ומשרד החקלאות – קיבל היתר אחד בלבד.
אחת הדמויות שמופיעה ברשימה היא הרצל מקוב, מנכ"ל מרכז מורשת בגין בירושלים. מקוב מחזיק באישור נסיעה בנת"צ ברחוב דוד רמז – סמוך למרכז שהוא מנהל. לטענתו, מדובר באישור שהוענק לו לפני כ-15 שנה כפיצוי על שינויים תחבורתיים באזור, שבמסגרתם נחסמה הגישה הישירה למתחם.
מקוב, שהיה מקורב להוריהם של שרה ובנימין נתניהו, אך לא להם אישית לדבריו, הבהיר כי הוא היחיד במרכז שמחזיק בהיתר, וכי שאר העובדים והמבקרים נאלצים לעמוד בפקקים הצפופים המאפיינים את האזור.
גם הגופים הציבוריים זוכים לחלק משמעותי מההיתרים. כך, עיריית תל אביב-יפו קיבלה את המספר הגבוה ביותר – 376 היתרים רק במחוז תל אביב. בעירייה מסבירים כי מדובר בצורך מבצעי, בשל רשת נת"צים באורך של כ-74 ק"מ שדורשת תחזוקה שוטפת, תוך הפעלת מאות כלי רכב. עיריית חולון, שהחלה לאכוף את הנסיעה בנת"צים רק בשנה שעברה, קיבלה 17 היתרים. אפילו המועצה האזורית מטה יהודה, שאינה אוכפת כלל את הנסיעה בנת"צים, קיבלה חמישה.
קטגוריות בולטות נוספות ברשימה כוללות רכבים המופעלים לצורכי תחזוקת חשמל, ביטחון, ותשתיות תחבורה. בין המקבלים נמצאת גם חברת קייטרינג עלומה, שמספקת שירותים לבית החולים ביקור חולים בירושלים, ואושרה לנסיעה בנתיבי שטראוס והמלך ג'ורג'.
במשרד התחבורה הגיבו בדה מרקר:  "המפקח על התעבורה האזורית, שאמון על אישורי מתן היתרים לנסיעה בנת"צ, פועל לפי קריטריונים ברורים, קפדניים ושקופים. מנכ"ל מרכז מורשת בגין בלבד קיבל אישור מיוחד מהמפע"ת במחוז ירושלים, שתקף אך ורק לרחוב דוד רמז בירושלים, שהוא נתיב תחבורה ציבורית ומשמש כביש גישה למרכז מורשת בגין".
 
תגובות לכתבה(2):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה
  • 2.
    מה כואב לכושלרבכקום? (ל"ת)
    מיקי 04/2025/18
    הגב לתגובה זו
    0 1
    סגור
  • 1.
    לא ברור
    בכלל 04/2025/18
    הגב לתגובה זו
    0 1
    לא ברורה הקירבה המדוברת...היתר נסיעה למקוב., שהיה מקורב להוריהם של שרה ובנימין נתניהו (שרה וביבי אחים , עם אותם הורים ?) אך לא להם אישית (מקורב להורים, או לא ?) בקיצור, נשמע לכאורה שזו עוד כתבה שמתאמצת לשרבב פנימה משהו (לא חיובי לכאורה באופן מפתיע...) לראש הממשלה
    סגור