רכב

נמלי חיפה מתחדשים: פרויקט הענק של רכבת ישראל יוצא לדרך

הוועדה לתשתיות לאומיות נתנה אור ירוק לפרויקט משמעותי בצפון הארץ, שישדרג את נמלי חיפה: "יפחית את העומס בכבישים ואת זיהום האוויר" 
מערכת ice |  1
רכבת ישראל (צילום דוברות רכבת ישראל)
הוועדה לתשתיות לאומיות (הות"ל) נתנה היום (שני) אור ירוק למשרד התחבורה לקדם את תוכנית התשתית הלאומית תת"ל 172 לחיבור נוסף של נמלי חיפה לרשת המסילות הארצית באמצעות השדרה המזרחית.
מדובר בפרויקט אסטרטגי של משרד התחבורה ורכבת ישראל, שנועד להגביר את שינוע המטענים ברכבת ולהפנותם לשדרה המזרחית, תוך פינוי קו החוף הקיים להגדלת מספר רכבות הנוסעים, ובכך להפחית את מספר המשאיות בכבישים, תוך צמצום תנועת משאיות באזורים אורבניים והשלמת רשת המסילות המזרחית. 
הפרויקט מהווה חלק חשוב של התוכנית האסטרטגית של רכבת ישראל לשנת 2040, הכוללת שתי שדרות מסילה מרכזיות: שדרת הנוסעים תחבר את ארבעת המטרופולינים הגדולים בישראל - חיפה, תל אביב, ירושלים ובאר שבע - באמצעות ארבע מסילות לכל אורך התוואי, שתיים פרבריות במהירות של עד 160 קמ"ש ושתיים מהירות במהירות של עד 250 קמ"ש; שדרת המטענים תתחיל בנמלי הים הגדולים בדרום ובמרכז, תעבור במסילת מנשה ומסילת העמק, ותגיע לנמלי חיפה דרך השדרה המזרחית, שתהווה את עמוד השדרה הלוגיסטי של ישראל ותאפשר הובלת מטענים רציפה, יעילה ומהירה מקצה לקצה של המדינה.
כיום, מעל 90% מנפח המטענים בישראל משונעים בכבישים באמצעות משאיות. מצב זה יוצר עומסי תנועה כבדים, סיכונים בטיחותיים, בלאי מואץ של התשתיות, פליטות מזהמים גבוהות ועלויות תחזוקה משמעותיות למשק. מנגד, הובלה מסילתית מאפשרת שינוע כמויות גדולות של מטען ביעילות ובמהירות, תוך חיסכון בעלויות, הפחתת זיהום האוויר והגברת הבטיחות בדרכים. הרחבת היכולת המסילתית להובלת מטענים היא מפתח להפחתת העומס בכבישים ולשיפור התחרותיות של המשק הישראלי.
המסילה החדשה תחבר את נמלי חיפה לשני אשכולות לוגיסטיים עיקריים: אשכול קו המים המזרחי כולל את נמל המפרץ, מסוף שביט, מסוף קישון מזרח ונמל מספנות ישראל, ומשמש מוקד מרכזי לפריקת והעמסת מכולות, מטען כללי ומטען בתפזורת. אשכול קו המים המערבי כולל את נמל הכרמל, נמל חיפה, ממגורות דגון, רציף חיפה מזרח ומסוף הקישון ההיסטורי, ומהווה נקודת חיבור בין תשתיות המסילה הקיימות לבין הפעילות המסחרית והאחסנה במרחב המערבי של הנמל.
על פי התחזיות, בשנת 2035 יפעלו במסילה כ-33 רכבות מטען ביממה - וזאת טרם הפעלת מסילות השלום האזוריות, שכולנו מקווים כי הקמתן תתאפשר בעתיד הקרוב. התוצאה: קיצור זמני השינוע, הפחתה בעומסי התנועה בכבישים, ושיפור היעילות התפעולית של הנמלים.
הפרויקט כולל הקמת מתחם חדש לרכבת ישראל באזור נשר, שישמש לעריכת רכבות מטענים, לתחזוקה קלה, תדלוק ושטיפה, וחיבורו לנמלי חיפה באמצעות שתי שלוחות מסילה לאשכולות קו המים המזרחי והמערבי. המתחם יאפשר ניהול יעיל של תנועת רכבות המטענים המגיעות מכל רחבי הארץ לנמלי חיפה וחזרה.
בבחינת חלופות המאקרו שבוצעה לות"ל נמצאה עדיפות לחלופת הגישור לאורך כביש 75, שתאפשר חיבור ישיר לכל מסופי המטען ותצמצם את הפגיעה בשטחים הפתוחים.
שרת התחבורה, מירי רגב, אמרה: "רשמנו היום עוד צעד בקידום הפרויקט הלאומי שיחזק את מעמדם של נמלי חיפה כשער הסחורות המרכזי של מדינת ישראל, יפחית משמעותית את העומס בכבישים, יקצר זמני שינוע ויתרום לכלכלה הישראלית ולהורדת יוקר המחיה. משרד התחבורה ימשיך להשקיע בתשתיות מסילה מתקדמות לנוסעים ולמטענים, שישרתו את הצמיחה העתידית של המדינה".
מנכ"ל משרד התחבורה, משה בן זקן, הוסיף: "חיבור נמלי חיפה לשדרה המזרחית של רשת המסילות הוא חלק מתפיסה רחבה לייעול שרשרת האספקה הלאומית. הפתרון המסילתי יאפשר העברת מטענים בצורה יעילה, בטוחה וידידותית יותר לסביבה, יפחית את העומס בכבישים ואת זיהום האוויר, ויבטיח מענה לצרכים הלוגיסטיים של המשק בעשורים הבאים".
 
תגובות לכתבה(1):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה
  • 1.
    המסילה המזרחית צריכה להיות תת-קרקעית וחשמלית
    גדעון 08/2025/11
    הגב לתגובה זו
    0 0
    גם מבחינה ביטחונית וגם מבחינה אקולוגית. זה רק ניראה יקר אבל הרבה יותר זול בטווח הארוך.
    סגור