רכב

מהפכה בתחבורה הציבורית בישראל? ההפתעה שתגלו כשתעלו לאוטובוס

הכנסת דנה במחסור של אלפי נהגי אוטובוס וחברות התחבורה מזהירות מקריסה תפעולית. משרד התחבורה מקדם פיילוט להבאת 1,000 נהגים זרים לתחבורה הציבורית בארץ
דסק תחבורה |  2
תחבורה ציבורית (צילום shutterstock)
הוועדה המיוחדת לעובדים זרים בראשות חברת הכנסת חוה אתי עטייה דנה היום בהקצאת מכסת עובדים זרים כנהגי אוטובוס. הדיון חשף מחלוקת חריפה בין נציגי משרד התחבורה וחברות התחבורה המבקשים לאשר הבאת נהגים זרים לבין ועדי הנהגים וההסתדרויות המתנגדות למהלך.
ח"כ עטייה פתחה את הדיון בהתייחסות לגל האלימות נגד נהגי האוטובוסים וציינה כי כמאה תקיפות מתחילת השנה הן נתון מזעזע. לדבריה, הוועדה קיבלה פנייה מפורום התחבורה הציבורית המפעיל מאות מיליוני נסיעות בשנה ודיווח על מחסור של יותר מחמשת אלפים נהגים. לטענת הפורום, המחסור גורם לפגיעה באיכות השירות, איחורים ולפגיעה באמינות הקווים.
נציגי החברות תיארו מצב תפעולי קשה. ציון פת מחברת אקסטרה אמר כי על אף התנגדותו לעובדים זרים, אין ברירה לנוכח המחסור. אריק סינוי מחברת קווים ציין כי מחסור הנהגים גורם לכך שאחוז מהנסיעות היומיות כלל אינו מתבצע וכי חברות התחבורה משלמות קנסות של כ-200 מיליון שקלים בשנה עקב היעדר כוח אדם. יעקב פרידמן מחברת דן דיווח על מחסור של כ-6,000 אלפים נהגים.
דוד יוסף מהרשות הארצית לתחבורה ציבורית אמר כי ניסיונות לגייס נהגים ישראלים כללו מענקים ושיפור שכר, וכי הרשות מפעילה פיילוט אבטחת נהגים בשבע ערים. לדבריו מועסקים כיום בענף 21 אלף נהגים ועמדת המשרד היא לקדם פיילוט של 1,000 נהגים זרים.
מנגד טענו נציגי ההסתדרויות ועדיי הנהגים כי יש למצות את הפוטנציאל המקומי. ששי שדה מההסתדרות הלאומית אמר כי תנאי העבודה קשים וכי שיפור תנאי השכר והביטחון יחזיר נהגים ישראלים לענף. אורי מתוקי מההסתדרות החדשה אמר כי הכנסת עובדים זרים תוביל לבריחת ישראלים מענף התחבורה. תמר זילברשטיין מארגון כח לעובדים הוסיפה כי המהלך יעמיק את המשבר ויפגע בשכר הנהגים.

נציגי ההכשרה בחברת אגד ציינו כי מחסור נהגים בישראל אינו נובע מהיעדר מועמדים בלבד וכי תהליך ההכשרה מורכב וממושך. לדבריהם אלף מועמדים ממתינים להכשרה אך חסמים ממשלתיים מקשים על השלמתה בזמן סביר.
בסיום הדיון הדגישה יו"ר הוועדה כי יש למצות את כל הצעדים לגיוס נהגים ישראלים ורק לאחר מכן לבחון פיילוט להבאת נהגים זרים. הוועדה ביקשה להציג בפניה תוכנית מקיפה הכוללת שיפור בתנאי הנהגים ובשכרם לצורך קליטת כוח אדם ישראלי בענף.
דודי גיל, מנכ"ל ארגון חברות ההסעה: "העליתי את נושא הבאת עובדים זרים כנהגי אוטובוסים פה בוועדה לפני שנה, יש מחסור אמיתי של כ - 5,000 נהגי אוטובוסים. יש  בתקופה זו עלייה של כ 10% בענף התיירות והחוסר מורגש בענף שלנו. אנחנו פועלים בכל דרך כדי להביא נהגים לענף, הייתי כבר 4 פעמים במשרד התחבורה ישבתי עם המנכ"ל בניסיון לטפל בבעיית המרב"ד, שיוצרת עיכובים ולכן לוקח הרבה מאוד זמן להכשיר נהג אוטובוס, אנחנו פועלים מול משרד התחבורה גם כדי להביא את המגזר החרדי לענף, אבל הדברים לוקחים זמן ובינתיים זה לא קורה, צריך להסתכל על התמונה הכוללת, ובשורה התחתונה כרגע אין נהגים, ומה שצריך לעשות זה לפעול במקביל בכל החזיתות  ובכלל זה גם לקדם הבאת עובדים זרים ולא לחכות".
תגובות לכתבה(2):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה
  • 2.
    עובדים זרים חשובים
    מצפן 11/2025/19
    הגב לתגובה זו
    0 0
    עובדים זרים חשובים. אי אפשר לעצור מדינה שלמה בגלל תקלות . בכל העולם המערבי נעזרים בעובדים זרים שהם נהגי אוטובוס. מדינות שמהם מביאים : סין ,ויאטנם,טיוואן,מלטה,אלבניה,מקדוניה, טיבט,גויאנה,אקוודור,טנזניה ומכל העולם.
    סגור
  • 1.
    עם התגמול של נהג אוטובוס
    יוספון 11/2025/19
    הגב לתגובה זו
    1 0
    מה הפלא בחוסר נהגים משמעותי? וגם רמת השרות בהתאמה
    סגור