רכב

תגידו שלום להטענה הארוכה של רכבים חשמליים

חברה אמריקאית טוענת שהצליחה לחולל מהפכה ולפתח את הסוללה בעלת ההטענה המהירה בעולם לרכבים חשמליים. האם בקרוב לא נצטרך להמתין בעמדות טעינה יותר מכמה דקות?
יאיר מור |  6
רכב חשמלי (צילום freepik)
סטארטאפ אמריקאי בשם Enovix טוען כי הצליח לייצר סוללה לרכבים חשמליים שנטענת במלואה תוך פחות מ-10 דקות, מה שעשוי לפתור את אחת הבעיות האקוטיות של תחום המכוניות החשמליות, שכיום דורשות לכל הפחות מספר שעות טעינה, או במקרה של טסלה או רכב אחר התומך בטעינה מהירה, 15-25 דקות לטעינה חלקית בלבד.
הסוללה של החברה היא סוללת ליתיום-יון, הטכנולוגיה המקובלת כבר שנים לסוללות נטענות, אך האנודה שלה (הצד החיובי, זה שאליו זורמים האלקטרונים) עשויה מסיליקון, במקום הגרפיט המקובל. סיליקון מסוגל לאחסן אנרגיה באופן יעיל יותר מגרפיט – אך סובל מבעיות שמנעו עד כה שימוש בו בסוללות, כמו התנפחות שעלולה "לפוצץ" את הסוללה.
כעת טוענת אנוויקס כי הסוללה שלה נטענת מ-0 -100% תוך פחות מ-10 דקות, שומרת על 93% מהקיבולת שלה אחרי 1,000 טעינות (סוללה טובה נחשבת לכזו שמשמרת לפחות 80% לאחר 500 טעינות) ולא מושפעת משמעותית מפעילות בטמפרטורות גבוהות (כלומר: טעינה מהירה, שגורמת לסוללות רבות להתנפח ו"להתפוצץ").
 
הטענות הללו מהוות פריצה של דרישות הקונסורציו לפיתוח סוללות מתקדמות לכלי רכב שהוקם בארה"ב, ודורש טעינה של 80% ברבע שעה – 50% יותר מהזמן שנדרש לסוללה של אנוויקס להיטען במלואה.
החברה מדגישה כי לא מדובר ברעיון בלבד, אלא טכנולוגיה שכבר יושמה בסוללות קטנות לשעונים חכמים של חברה ששמה לא נמסר אך נטען כי היא "אחת מחברות המכשירים הצרכניים הגדולות בעולם" (הגדרה שרומזת על אפל, סמסונג או שיאומי, שלוש המובילות בשוק השעונים החכמים).
מייסד, מנכ"ל ונשיא החברה, הארולד ראסט, אמר כי "יכולת טעינה מהירה עשויה להאיץ את האימוץ הנרחב של רכבים חשמליים, והצלחנו להדגים רמת ביצועים העומדת, ואף עוקפת, את מפות הדרכים של יצרניות רבות".
מול אנוויקס מתחרות חברות רבות אחרות שמשקיעות גם הן בפיתוח סוללות יעילות יותר המבוססות על שימוש בסיליקון במקום בגרפיט, ביניהן Ampirus, Nanoramic, ו-Enevade, שבה מושקעות רנו, ניסאן ומיצובישי.
תגובות לכתבה(6):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה
  • 5.
    1000 טעינות זהו ?
    מוטי 06/2022/16
    הגב לתגובה זו
    1 1
    מה עלות הסוללה לעומת יצרנים אחרים ? 1000 טעינות זה כלום , לצורך השוואה הסוללות בטסלה הן ל 10,000 טעינות ... חברה חרטא או לא בשלה בכלל.
    סגור
  • 1000טעינות זה חצי מיליו ק"מ
    מיכאל 06/2022/16
    הגב לתגובה זו
    0 0
    יותר מתוכלת חיים של מנוע בנזין ממוצע ועדיין רק ירידה של 7 אחוז
    סגור
  • 4.
    סיליב הישראלית
    משה 06/2022/16
    הגב לתגובה זו
    1 1
    למה לא צויינה חברת סיליב הישראלית בעלת טכנולוגיית סיליקון מהפכנית?
    סגור
  • 3.
    מה שלא ימנע
    ירון 06/2022/16
    הגב לתגובה זו
    0 1
    מישראלים ללכת מכות בתור. בישראלי הממוצע מוכן לרצוח עבור 10 דקות, ולכן אציע ל-"כתר פלסטיק" שיתוף פעולה עם ימרנית הסוללות.
    סגור
  • 2.
    אין ולא תהיה אנודה שכולה סיליקון.
    רונן יצחקי 06/2022/15
    הגב לתגובה זו
    4 0
    ראשית, סוללה שיורדת ל80% אחרי 500 טעינות זו סוללה גרועה מאוד שמאפשרת כשנתיים וחצי של שימוש לטעינה כל 3 ימים בלבד. כל הרכבים הסיניים המוכרים ודגם 3 של טסלה טווח רגיל באים עם סוללות LFP שלהן 10,000 מחזורי טעינה לירידה של 20% בקיבולת הסוללה. וטכנולוגיית NMC או MCA המאפשרות ביצועי רכב טובים יותר מאפשרת היום כ 3000 הטענות עד שקיבולת הסוללה יורדת בין 10-20%. שנית והכי חשוב שהכוונה להכניס יותר סיליקון במבנה הגרפיט של האנודה, הצלחה נחשהת על יותר מ 5% סיליקון. תאורטית כנראה שיהיה ניתן להגיע ל 30% סיליקון בתוך הגרפיט. הרבה מאוד חברות עובדות על שיפור אחוזי הסיליקון באנודת גרפיט ויתכן שטסלה הגיע ל 10% או קצת יותר באנודת הסוללה החדשה שלה 4680. כל מי שמצליח יותר מזה לסוללה מספיק גדולה (מעל 3 וולט לסוללה אחת) בהחלט מביא בשורה, אבל להצליח בקנה מידה של סוללת שעון זה הרבה יותר קל ויש כבר מספר חברות שהראו כמות סיליקון גבוהה אחת המובילות בתחום מישראל
    סגור
  • 1.
    סטורדוט
    אלון 06/2022/15
    הגב לתגובה זו
    11 1
    היה מקום לציין בכתבה חברה ישראלית, משלנו, כחול לבן, שפועלת בדיוק באותו תחום ומצליחה יפה!
    סגור