רכב

אילון מאסק צריך לדאוג? החברות הסיניות כובשות את שוק הרכבים החשמליים

בשבוע האחרון, פורסם כי יבואני הרכבים הסיניים בישראל הגישו הצעות במכרז לאספקת רכבים חשמליים למשרדים ממשלתיים, ביניהם, שירות בתי הסוהר, רשות הכבאות ומשרד הבטחון. מדובר בעשרות בודדות של רכבים בכל יחידה
מערכת ice | 
פריסת עמדות טעינה ברחבי ישראל (צילום freepik, unsplash)
מומחי מכון המחקר והמדיניות קבוצת SIGNAL ליחסי ישראל-סין ולמדיניות סין, מציינים כי תעשיית הרכב בסין היא אחת התעשיות הצומחות בעולם בשל השתלטותה של סין על שרשרת הערך של הרכבים החשמליים.
לסין מקום מרכזי בזירת המינרלים הגלובלית להולכת אנרגיה, כולל ליתיום היסוד המוצק הקל ביותר בטבלה המחזורית, הידוע כ"זהב לבן". ליתיום מהווה יסוד חיוני בתעשיית סוללות הרכבים החשמליים, וכתוצאה מכך, סין שולטת בייצור אותן הסוללות.
  
סין אולי חדשה יחסית בתחום הרכב, אך בשנים האחרונות הפכה תעשיית הרכב הסינית למעצמה שגדלה בקצב מסחרר. עד שנות ה-80, סין יצרה חיקויים של מספר מצומצם של מכוניות, אך הפיכתה למעצמה כלכלית ב-40 השנה האחרונות יצרה תעשיית רכב תחרותית. ע"פ בלומברג, ב-2009, סין עקפה את ארה"ב כשוק הגדול בעולם, ובשנה שעברה עקפה את גרמניה כיצואנית השנייה בגודלה בעולם.
המותגים הסיניים הפכו פופולריים מאוד גם בישראל. על פי נתוני אתר קארזון, במחצית הראשונה של 2023, עמד נתח השוק של המכוניות הסיניות בישראל על 16.6% לעומת 2% לפני שנתיים ו-5.4% לפני שנה. גם בצה"ל כבר אימצו את המכוניות הסיניות. רכב מסוג צ'רי טיגו הוחכר לצה"ל על ידי אלדן, אך נדרש ניתוק של מערכות המדיה ברכב כדי לאפשר כניסה שלו לבסיסי צה"ל.
 
האם אימוץ רכבים סיניים לשירות הממשלתי בישראל הינו דבר חכם עבור ישראל?

לדברי קאריס וויטי, מומחית לסין, מנכ"לית ומייסדת מכון המחקר והמדיניות קבוצת  SIGNAL, התשובה היא "כן, אבל". וויטי: "סין מייצרת מוצר תחרותי וזול, וזו הסיבה שהיא הולכת ותופסת נתח גדול יותר בשוק הרכב בישראל. יחד עם זאת, כאשר מדובר במכרזים ממשלתיים, ישראל צריכה להתייחס לכל מקרה לגופו, במיוחד מול סין. בהנחה ואין סכנה ביטחונית ומדובר בעסקה טובה ומשתלמת, כדאי לשקול סחר הדדי בין המדינות. כאשר העניין הבטחוני אכן מהווה פקטור  על ישראל לבחון בקפידה מול מי היא עומדת".
תגובות לכתבה(0):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה