ג'ורג' חורש: הטייקון המסתורי שמגלגל מיליארדים

מי זה ג'ורג' חורש? הוא עזב איראן מולדתו בעקבות המהפכה האיסלמית, השתקע באנגליה ובהמשך עלה לישראל. בארץ הוא מוכר בעיקר כיבואן הרשמי רכבי טיוטה, אבל אחזקותיו מגיעות גם לתחומי הפארמה והנדל"ן. 

מערכת ice | 
ג'ורג' חורש (צילום רונן טופלברג)
ג'ורג' חורש, יליד 1944, הוא איש עסקים ומיליארדר ישראלי-בריטי. מדובר בבעל השליטה בקבוצת יוניון, העוסקת בייבוא כלי רכב  לישראל, כשאחזקותיו של חורש מתנקזות גם לתחומים רבים נוספים, מפארמה ועד נדל"ן. נכון לדצמבר 2021, שוויה של משפחת חורש מוערך בכ-2.5 מיליארד דולרים.
ביוגרפיה עסקית
חורש נולד באיראן, בן הזקונים מתוך ארבעה אחים להורים שהיגרו למדינה מעיראק השכנה. הוא שירת בצבא המקומי במסגרת שירות החובה ולאחר מכן השתלב בעסקי הטקסטיל והפלדה של המשפחה. 
בשנת 1969 יצא חורש לדרך עצמאית, כשהקים באיראן יחד עם שותף מקומי חברה המייבאת מלגזות תוצרת יפן. לאחר שהעסק צמח, וכחלק מהרחבת הפעילות, החלו השניים לייבא גם מכוניות מתוצרת טויוטה. בשנת 1979, עם פריצת המהפכה האיסלאמית ברח חורש לאנגליה והשתקע שם, כשהוא נאלץ להשאיר מאחור את עסקיו ונכסיו. מאוחר יותר הצליח לחלץ חלק מכספו בעזרת משפחתו וחבריו.
ב-1985 הקים בלונדון לצד עזרא דגמי את יוניון מוטורס, סוכנות שעסקה בייבוא ומכירת מכוניות. בראשית שנות ה-90 הוקמה הסוכנות גם בישראל ואף קיבלה את הזיכיון הבלעדי לייבא לארץ את רכבי טיוטה, כשהיא גוברת בדרך על כ-200 חברות אחרות ומבססת את מעמדה כאחת השחקניות הראשיות בשוק ייבוא הרכבים. בשנת 1993 עלה חורש לישראל, ובהדרגה העביר אליה את פעילותו. באותו העשור רכש 20% ממניותיו של דגמי ביוניון מוטורס, והפך לבעל השליטה המרכזי בסוכנות.
בעשורים האחרונים בנה לו חורש מוניטין כאיש עסקים ממולח והרחיב את גבולות פעילותו הרבה מעבר לתחום ייבוא הרכבים. לפי ההערכות, לחורש ומשפחתו השקעות ריאליות בהיקפים של מיליארדי דולרים בישראל ומעבר לים. כך למשל, היה בין המשקיעים בחברת מובילאי, וכיום הוא מחזיק בין היתר במניות בסופר פארם ובחברת משלוחי המזון קוויק והוא גם הזכיין של מותג האופנה הנודע H&M בישראל. בין אחזקותיו נכללות גם חברת סחר הרכב הבינלאומית אינצ'קייפ, חברת הגזים התעשייתים מקסימה וחברת האנרגיה סיגמא אפסילון – וזו רק רשימה חלקית
באשר לעסקאות בתחום הנדל"ן, הרי שחורש רכש ב-2014 שטח של 45 דונם במערב ראשון לציון תמורת 82.7 מיליון שקל. ב-2016 הוא קנה מקבוצת גאון את שטח מפעל צינורות המזרח התיכון תמורת 386 מיליון שקל ובמרץ 2020 רכש את השטח של מפעל כיתן הישן בדימונה תמורת כ-105 מיליון שקל. עוד פורסם כי חורש רכש  באחרונה גם 50% ממגדל ויתניה ברמת החייל בתל אביב, בעסקה המוערכת ב-300 מיליון שקל בקירוב.
הדור הבא
חורש מתגורר בפארק צמרת בתל אביב, נ
מנע מחשיפה תקשורתית ונחשב לסרבן ראיונות סדרתי. לחורש שני ילדים השותפים לעסקים המשפחתיים: אנדרו ורוקסן. 
אף כי חורש לא מעורב בפוליטיקה, פורסם בעבר כי תרם סכום של  20 אלף שקל לאבי גבאי בפריימריז במפלגת העבודה ועוד לפני כן למשה (בוגי) יעלון בפריימריז של הליכוד, ולשאול מופז, כשזה התמודד בפריימריז על ראשות קדימה ב-2012. בנוסף נחשב חורש כחובב אומנות מושבע.
תגובות לכתבה(0):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה