לארי אליסון: המיליאדר היהודי שהקים את אורקל

הוא ייסד את ענקית התוכנה אורקל, הגשים חלום כשרכש אי בהוואי ומתחזק חברות עם אילון מאסק. מי אתה לארי אליסון?

מערכת ice | 
לארי אליסון (צילום אינסטגרם/ לארי אליסון,flickr/ Oracle Headquarters Redwood Shores)
לורנס (לארי), ג'וזף אליסון, יליד 1944, הוא יזם ואיש עסקים יהודי-אמריקאי. את פרסומו רכש בזכות היותו מייסד-שותף באורקל (Oracale) מחברות התוכנה הגדולות בעולם. הונו, נכון למאי 2023 (לפי המגזין פורבס), עומד על כ-121 מיליארד דולרים ומציב אותו בצמרת רשימת האנשים העשירים בתבל.
ביוגרפיה עסקית
אליסון נולד בניו יורק לפלוריס ספילמן, אם חד הורית יהודייה. עוד לפני שמלאה לו שנה, הועבר לבקשתה לחזקתם של דודיו, לילאן ולאויס אליסון בשיקגו. את לימודיו האקדמיים באוניברסיטת אילינוי עזב בשל מות אימו המאמצת ובהמשך עבר ללמוד באוניברסיטת שיקגו, שם נחשף לראשונה לתחום התכנות. אף כי הקדנציה באוניברסיטה הסתיימה ללא תואר, לאליסון כבר היה ברור בדיוק באיזה כיוון הוא מתכוון להתמקד.
בגיל 21 עבר אליסון לצד המערבי של ארצות הברית, והתפרנס כמדריך טיולים. בתקופה זו הוא גם נחשף לראשונה לאי לאנאי שבהוואי והוקסם – אך הבין שעם סכומי הכסף שבארנקו הסיכוי לרכוש שם נחלה שואף לאפס.
במטרה למצוא אפיק רווחי יותר וליישם את אהבתו לתכנות, הצטרף לחברת האלקטרוניקה אמפיקס, שם בין היתר התבקש להכין בסיס נתונים לסוכנות הביון האמריקאית ה-CIA, לו קרא "אורקל". ב-1977 יצא אליסון לקריירה עצמאית: בהשקעה של 1,200 דולרים הקים יחד עם אד אוטס ובוב מיינר את חברת Software Development Laboratories, שתהפוך עם השנים לאורקל. מי שהחלה כחברה תוכנה קטנה, ובראשית שנות ה-90 אף עמדה בפני פשיטת רגל, היא היום מהחברות הבכירות בתחום – ומזוהה עם שניים מממסדי הנתונים המובילים: אורקל ו-MySQL. לתאגיד עשרות סניפי ברחבי העולם.
ב-2010 רכשה אורקל את חברת המחשבים האמריקאית סאן מיקרוסיסטמס תמורת למעלה מ-7 מיליארד דולרים. מהלך משמעותי אחר עליו חתום התאגיד היה רכישת חברת הנתונים הרפואיים סרנר ב-2021, בעסקה המוערכת בסכום של 28.3 מיליארד דולרים. לחברה יש גם קשר ישראלי, בזכות Oracle Israel, חברת הבת שנוסדה ב-1996 ובסיסה בפתח תקוה.
בדצמבר 2018 הצטרף אליסון למועצת המנהלים של טסלה – יצרנית המכוניות החשמליות של אילון מאסק, זאת לאחר שרכש 3 מיליון ממניותיה מוקדם לכן באותה השנה. השניים, אגב, נחשבים גם לידידים קרובים. ב-2020 פורסם כי בשנתו הראשונה בדירקטוריון, הרוויח אליסון כ-1.6 מיליארד דולרים.
בראשית יוני 2022 הודיעה אורקל כי קיבלה את כל האישורים הרגולטוריים הדרושים לרכישת תאגיד .Cerner תמורת מחיר של 95 דולר למניה וסכום כולל של 28.3 מיליארד דולרים – כך שמדובר באחת העסקאות הגבוהות בהיסטוריה של ענף ההיי-טק.
יאכטות, טניס, גולף
אליסון התחתן והתגרש ארבע פעמים, והוא אב לארבעה. מדובר בחובב ספורט מושבע, המחזיק ברישיון טיס ובאוסף מכוניות. בנוסף אליסון הוא גם המנהל והממן של קבוצת היאכטות אורקל ארצות הברית, שזכתה פעמיים בגביע אמריקה – תחרות השייט היוקרתית בעולם. בבעלותו גם מתחם הטניס אינדיאן וולס שבקליפורניה, המארח את אחד הטורנירים החשובים בסבב העולמי. את המתחם הוא רכש בכ-100 מיליון דולרים. בעשור שעבר קנה אליסון גם מתחם גולף פרטי בקליפורניה בכ-40 מיליון דולרים.
ב-2012 הגשים אליסון חלום: בעסקה שנעה סביב 300 מיליון דולרים, רכש את האי לאנאי, ובו הוא מתגורר בשנים האחרונות. בין נדסי הנדל"ן בבעלותו ניתן לציין את אחוזת הפאר בקליפורניה הבנויה בסגנון יפני, ובתים נוספים בקליפורניה, רוד איילנד ופלורידה.
בארצות הברית מוכר אליסון גם כאחד הפילנתרופים הבולטים, וזאת בזכות היקף תרומות שעומד על מאות מיליוני דולרים. אליסון נחשב כתומך נלהב בישראל, עניין שתורגם גם לתרומות נכבדות לצה"ל. בין היתר תרם מיליוני דולרים לבניית עיר הבה"דים בדרום הארץ. בישראל זכה אליסון לכותרות, בהיותו עד מטעם התביעה במשפטו של בנימין נתניהו במסגרת תיק 2000. ברזומה שלל אליסון גם הופעת אורח בשובר הקופות איירון מן 2.
לאישים נוספים באנציקלופדיה העסקית של ice לחצו כאן
תגובות לכתבה(0):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה