ג'אנג יימינג: ילד הפלא הסיני שמאחורי טיקטוק

מי אתה ג'אנג יימינג? הוא הפך את טיקטוק לתופעה עולמית, נחשב לאניגמה ומדורג בצמרת רשימת הצעירים העשירים בעולם

מערכת ice | 
ג'אנג יימינג (צילום יוטיוב/ ByteDance)
ג'אנג יימינג, יליד 1982, הוא יזם טכנולוגי ומיליארדר סיני. יימינג הוא האיש החזק בענקית הטכנולוגיה בייטדנס (ByteDance), הבעלים הסינית של אפליקציית טיקטוק. הונו נכון למאי 2024 (לפי המגזין פורבס), עומד על 43.4 מיליארד דולרים והוא ממצב אותו כאחד השמות הצעירים ביותר ברשימת האישים העשירים בעולם.
 
ביוגרפיה עסקית
יימינג נולד בעיר לונגיאן ומחזיק בתואר בהנדסת תוכנה מטעם אוניברסיטת נאנקאי, ממוסדות ההשכלה הגבוהה הבכירים בסין. לאחר שהשתפשף בעבודות תכנות בחברות שונות, ובהן מיקרוסופט, פנה יימינג לדרך עצמאית. את בייטדנס הוא הקים ב-2012, ובזכות אלגוריתם שפיתחה – הלומד מאחורי הקלעים את העדפותיהם של הגולשים ומספק להם תכנים בהתאם – זכתה החברה להצלחה רבה. 
אף שבסין הפכה החברה לשם מוכר, ברחבי העולם היא לא זכתה לתהודה יוצאת דופן. השינוי התרחש ב-2017, אז רכש יימינג את מיוזיקלי האמריקנית תמורת כ-800 מיליון דולרים ושינה את שמה לטיקטוק. רשת טיקטוק (אן בשנה הסיני Dueyin), המאפשרת יצירת קטעי וידאו בפרקי שזמן שנעים בין 3 שניות ל-3 דקות, הפכה מאז לתופעה חובקת עולם ולבעלת למעלה ממיליארד משתמשים. כשזה מצב העניינים לא מפתיע שבהובלתו של יימינג, נחשבת בייטדנס לסטארט-אפ בעל השווי הגבוה בעולם. מצבת העובדים של החברה (על זרועותיה השונות), מונה כ-100 אלף עובדים.
מאז הקמתה, תפסה בייטדנס את הכותרות גם בהקשרים פחות מחמיאים. ב-2018, אפליקציה להפצת בדיחות וסרטונים מצחיקים שהשיקה החברה נחסמה על ידי הרשויות בסין בטענה לתכנים לא הולמים. ב-2020 נשיא ארצות הברית דאז, דונלד טראמפ, הורה לחברה למכור את טיקטוק ארצות הברית, מהלך שלא יצא בסופו של דבר אל הפועל. האירוע חזר על עצמו באפריל 2024 בו הסנאט האמריקאי אישר את הצעת החוק אשר מחייבת את חברת האם ByteDance הסינית למכור בתוך שנה את טיקטוק או לוותר על הבעלות עליה. כתגובה לכך, יצא מנכל טיקטוק המכהן, שו זי צ'ו, והחברה כנגד החלטת ארה"ב בטענה כי החלטה זו פוגעת בחופש הביטוי.
במאי 2021 הודיע יימינג כי יפורש מתפקיד מנכ"ל בייטדנס, כשאת הסיבה למהלך הסביר בכך ש"חסרות לי כמה יכולות שיהפכו אותי למנהל אידאלי, ואני יותר מתעניין בניתוח ארגונים ועקרונות שוק מאשר בניהול אנשים בפועל". 
 
למען החינוך
יימינג נשוי לאהובתו מימי אוניברסיטה, ומתגורר בבירה ביג'ינג. גם בסין עצמה נחשב יימינג לחידה: הוא לא מתראיין, נמנע מחשיפה ומעיד על עצמו כי "אינו בן אדם חברותי במיוחד". לצד פעילותו העסקית יימינג הוא פילנתרופ בולט. בין תרומותיו: סכום של 77 מיליון דולרים שהעניק לקידום החינוך בעיר הולדתו לונגיאן.
תגובות לכתבה(0):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה