קריירה ולימודים

סקר חדש חושף: הג'וב החדש בארגונים שמניב תוצאות מיידיות

סקר גלובלי חדש של IBM ו-Dubai Future Foundation מציג נתונים חדשים על תפקיד חדש שכבר מניב תוצאות: אחראי בינה מלאכותית 

מערכת ice | 
צילום shutterstock
סקר עולמי מקיף שהופק על ידי IBM Institute for Business Value בקרב מאות בכירים בתחום הבינה המלאכותית, מצביע על פער הולך וגדל שמבדילים בין ארגונים שמובילים מהלכי AI לבין כאלה ש"תקועים" בפיילוטים. הסקר חושף כי Chief AI Officer (CAIO) - תפקיד חדש יחסית שקיים רק ברבע מהארגונים - הופך לתפקיד מפתח בהפקת ערך עסקי מהשקעות בבינה מלאכותית: על פי הסקר, ארגונים שבהם יש CAIO נהנים מתשואה גבוהה ב-10% על השקעותיהם ב-AI לעומת ארגונים שאין בהם תפקיד כזה. 
הסקר הופק בשיתוף Dubai Future Foundation ו-Oxford Economics וממצאיו מבוססים על תשובותיהם של 624 מנהלים בכירים העוסקים ב-AI מ-22 מדינות ו-21 תעשיות, הוא נועד להבין מתי ארגון זקוק ל-CAIO, מה נדרש מהם להצליח וכיצד תפקיד זה משפר את היכולת להפיק ROI מהטמעת בינה מלאכותית. 
ה-CAIO מסתמן כתפקיד בעל חשיבות הולכת וגדלה, שמהווה גשר בין טכנולוגיה לאסטרטגיה עסקית, מחבר בין פונקציות, מעצב תרבות של חדשנות ודוחף את הארגון קדימה.
ה-CAIO אינו רק "מומחה טכני", אלא דמות ניהולית בכירה שמסייעת לארגון להגדיר יעדים עסקיים הקשורים בהטמעת AI, לקבוע סטנדרטים, להניע תהליכים פנים-ארגוניים עמוקים, לנהל תקציב, ולגבש מדיניות אתית סביב שימוש בטכנולוגיות בינה מלאכותית. מדובר בתפקיד רוחבי, שמחבר בין ההנהלה, צוותי הפיתוח, האנליסטים ואנשי משאבי האנוש – תפקיד שתופר את כל חלקי הארגון לכדי מהלך אחד מגובש וממוקד תוצאה.
אמנם רק רבע מהארגונים בחרו לאייש את התפקיד, אך המגמה ברורה: שיעור הארגונים עם CAIO הוכפל מאז 2023, ו-66% מהנשאלים מאמינים שתוך שנתיים תפקיד זה יהפוך לסטנדרט. עוד עולה מהממצאים כי ארגונים שמינו CAIO עברו גם בהצלחה משלב הפיילוטים, בו יש ריבוי ניסיונות שלא בהכרח מצליחים להתקדם, לפריסה רחבה של פתרונות AI ומימוש מהלכים חוצי ארגון שיוצרים שינוי ממשי - אתגר שלא רבים מצליחים לצלוח. 
על פי הסקר, CAIOs מצליחים להניע מהלכי שינוי רחבי היקף בעיקר בזכות שלוש יכולות קריטיות: מדידה ממוקדת תוצאה, שיתופי פעולה אפקטיביים עם שאר חברי הנהלת החברה (C-suite), והסמכה מלאה לפעול עם סמכויות והשפעה. 72% מהמנהלים אף מזהירים כי ארגונים שלא ימדדו את ההשפעה העסקית של AI - עלולים להישאר מאחור בזירה התחרותית, מאחר שההזדמנויות המבטיחות ביותר הקשורות ב-AI הן לרוב הקשות ביותר לכימות ומדידה.
עוד עולה מהדו"ח כי ב-88% מהארגונים שבהם קיים תפקיד כזה, הוא מדווח ישירות למנכ"ל או לדירקטוריון - עדות לחשיבות האסטרטגית של התחום. בנוסף, 76% מה-CAIO משתפים פעולה עם מנהלים בכירים אחרים בהחלטות קריטיות.
בדו"ח מציינים כי הצוות שסביב ה-CAIO כולל לרוב כ-5 מומחים בלבד, אך בשילוב ייחודי של דאטה, טכנולוגיה, תפעול וחשיבה עסקית. הארגונים המובילים יוצרים אינטגרציה רוחבית ומשלבים AI בשרשרת האספקה, במשאבי אנוש ובשירות הלקוחות - ולא רק ב-IT.
כמו כן, 32% מה-CAIO מדווחים שמנהל משאבי האנוש הוא המתנגד המרכזי ל-AI, דבר המדגיש את חשיבות השותפות עם HR לבניית תוכניות הכשרה ואמון בקרב העובדים. בנוסף, ארגונים מתכננים להפעיל 16 מודלים שונים של בינה מלאכותית יוצרת עד סוף 2026, כולל מודלים לטקסט, גרפיקה ונתונים רוחביים - מה שמחדד את הצורך בתפקיד ריכוזי עם ראייה כוללת.
68% מהארגונים משיקים מהלכי AI גם כשהדרך למדוד השפעה מיידית לא ברורה.הדו"ח - Solving the AI ROI puzzle כולל גם ניתוח של 12 תחומי אחריות מרכזיים של ה-CAIO - ביניהם רגולציה, שילוב בשרשרת קבלת החלטות, ניהול סיכונים טכנולוגיים ויצירת סטנדרטים למדידת ביצועים. לצידם, הוא מציע מפת דרכים להובלת שינוי ארגוני דרך AI, לצד תובנות של מנהלים, אנליסטים ובכירים בקרנות השקעה.
 
תגובות לכתבה(0):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה