קריירה ולימודים

דרמת הענק בחברות הבת של בזק: ועדי העובדים במאבקי שליטה

שר התקשורת יועז הנדל יצר בלאגן ענק בחברות הבת של בזק. ההנהלה תמהר את מיזוג בזק בינלאומי בחברת yes עם ביטול הפיצול בין הספק לתשתית, ובקרב ועדי העובדים וההסתדרות הכללית והלאומית התחיל מאבק השליטה על עובדי בזק בינלאומי

יהודה לוינגר |  14
יועז הנדל (צילום Olivier Fitoussi/Flash90)
סכסוך ענק שקשור לאלפי עובדים מתרחש בימים האחרונים בקרב חברות הבת של בזק: פלאפון, בזק בינלאומי ו-yes -  "חברות אלפא", בסכסוך שמעורבים בהם מאחורי הקלעים גם אסטרטגיה של בזק לאיחוד בין חברות הבת, בעיקר לאחר הפצצה שהטיל שר התקשורת יועז הנדל לביטול הפיצול בין ספק ותשתית ובייתור בזק בינלאומי כחברה נפרדת, כמו גם מאבקי כוח בין ארגוני ההסתדרות: הכללית מאגדת בתוכה את חברת האם בזק ואת חברות הבת פלאפון ובזק בינלאומי, והלאומית את עובדי yes. תוסיפו לזה שזו שנת בחירות בהסתדרות הכללית, וקיבלתם בלאגן ענק של מאבקי כוח.
נסביר: ועד עובדי פלאפון, בראשות יו"ר הועד יחיאל שמן, הודיע הבוקר (רביעי) על סכסוך עבודה בעקבות סירבה של ההנהלה המשותפת לחברות "אלפא" לניהול משא ומתן משותף לכלל עובדי הקבוצה כמענה לניסיונות ההנהלה לחשק את העובדים במו"מ ולנוכח תכנית המאיימת על ביטחונם התעסוקתי.
רגע, מה זה ועד אלפא? לפני חודש התמזגו כיחידה אחת בהסתדרות הכללית ועד עובדי פלאפון ו-ועד עובדי בזק בינלאומי, כאשר בראשות הוועד המחודש עומד יו"ר פלאפון - יחיאל שמן, שהיום הוא יו"ר אלפא, ולימור ליברמן - יו"ר ועד בזק בינלאומי הפכה להיות סגנית יו"ר ועד עובדי אלפא. השם שנבחר הוא לא סתם, בפלאפון כיוונו לשם "אלפא" הכולל את כל חברות הבת, ואחרי האיחוד עם בזק בינלאומי הוועד החדש מונה כבר 3,000 עובדים, וזאת אל מול yes המאוגדת בהסתדרות הלאומית ואינה מעוניינת להצטרף אל הוועד כיחידה אחת. אחת המטרות של "ועד אלפא" הוא לאחד את כלל חברות הבת תחת חסותו של יחיאל שמן, או במילים אחרות: תחת הכוח של עובדי פלאפון.
על פי ועדי העובדים, האינטרס של ההנהלה המשותפת הוא ברור: ההנהלה אינה מעוניינת שיהיה ועד אחיד לכולם, אלא לפתוח במו"מ נפרד לגבי עתידה של בזק בינלאומי - פירוק החברה ואיחודה תחת yes. בקרב ועד עובדי פלאפון מתרעמים על החיבור של בזק בינלאומי עם yes ואומרים כי "בנציגות העובדים חוששים שהתוכנית שהוצגה היא חלקית בלבד, וכי בקבוצת בזק מתכננים לחסל לחלוטין את פעילות החברות ולהעבירה לבזק, תוך שכנוע משרד התקשורת להעניק לה את האישורים הנדרשים".
"ועד אלפא" טוען שהוא הוקם לפני חודש כדי לייצג את עובדי פלאפון ועובדי בזק בינלאומי, ואף דורשים להכרה בנציגות אחת לעובדי שלוש החברות (כולל yes) מתוך מטרה להגיע להסכם כולל.
לפני כחודש הוקם ועד עובדי אלפא, המורכב בשלב זה מנציגות של עובדי פלאפון ועובדי בזק בינלאומי. בשבוע שעבר החל מו"מ במטרה להגיע להסכמות לחידוש ההסכם הקיבוצי. נציגות העובדים הציגה דרישה להכרה בנציגות אחת לעובדי שלוש החברות מתוך מטרה גם להגיע להסכם. ההסתדרות הכללית מגבה את עובדי פלאפון, ויו"ר ההסתדרות ארנון בר דוד אף הוציא הודעה כי "ההסתדרות עומדת איתנה לצד ועד עובדי אלפא ולא תאפשר לבזק לממש כל תוכנית מבלי שיתמלאו דרישותיה להבטחת התאגדות העובדים והמשך ביטחונם התעסוקתי".
גם יחיאל שמן שמשמש כיו"ר ועד עובדי פלאפון מאז אוקטובר 2018 מכנה את עצמו "יו"ר ועד עובדי אלפא" וכותב בהודעה: "הגענו למצב אבסורדי וחסר תקדים בו הנהלה אחת המתיימרת לנהל את קבוצת אלפא מקיימת מו״מ עם שלושה ועדים, תוך יצירת הפרד ומשול באופן בוטה בין העובדים".
האם הרפורמה של הנדל תשנה הכול? בעוד ההנהלה בבזק ושל חברות אלפא ינסו להאיץ את מיזוג בזק בינלאומי בחברת yes, בוועד העובדים המשותף "אלפא" ייאבקו בכך, תוך ניסיון לשמור על עובדי בזק בינלאומי המאוגדים בהסתדרות הכללית, הארגון הענק שלא יוותר לחברת בזק כל כך בקלות.
הצד של yes בסיפור הוא שונה לגמרי: ועד עוברי חברת yes יוצאים נגד ניסיונות של אותו "ועד אלפא" ואפילו עוקצים עם סרטון שנקרא "אלפא חרטא". על פי ההודעה שיצאה מעובדי yes נכתב: "המאבק ייפתח בסרט המציג את השקרים של ועד פלאפון, שקורא לעצמו "ועד אלפא", ומנסה בכך להכריז על עצמו כוועד של כל חברות הבנות של בזק – yes, בזק בינלאומי ופלאפון. ועד אלפא הוא חרטא מההתחלה ועד הסוף".
מאחורי הקלעים מתחוללת גם דרמה נוספת: עובדי yes טוענים כי מתבצע פה מחטף. בעוד עובדי בזק בינלאומי יעברו בפועל לחברת yes, בפלאפון רוצים לשמור על הכוח ושאת הייצוג של הוועד יהיה תחת פלאפון - למרות שהעובדים יהיו תחת yes: "פנייה מוזרה של ועד פלאפון וההסתדרות הכללית להעביר אליו את עובדי בזק בינלאומי שעוברים לעבוד ביס ואת עובדי יס, המאוגדים בהסתדרות הלאומית, כדי לחזק את עצמו. זאת, מבלי יכולת או כוונה לסייע להם", אומר יו"ר ועד עובדי יס, אלי כהן, והוסיף: "ועד פלאפון, שנמצא במצוקה, מנסה לצרף את הראש הבריא של עובדי בזק בינלאומי ויס למיטה החולה שלו".
לסיכום: הנהלת בזק מבקשת למזג את בזק בינלאומי לתוך חברת yes מתוך מטרה להעביר במיידי את החטיבה הפרטית של בזק בינלאומי על כלל עובדיה ל-yes. ועד פלאפון מתנגד לכך וקורא למזג את שלוש החברות. בינתיים, בוועד פלאפון מנסים להילחם על העובדים של בזק בינלאומי, ובקרב עובדי yes רואים זאת כמהלך הזוי: "בעוד חלק גדול מעובדי בזק בינלאומי עוברים לעבוד ביס וכמות משמעותית מהם צפויים להצטרף לוועד יס, ועד פלאפון-אלפא מנסה בקרב מאסף תמוה לשכנע אותם להצטרף לוועד אלפא הפיקטיבי. אין בזה שום הגיון. איך ועד פלאפון יגן מרחוק על העובדים שנמצאים בכלל ב-yes. הדבר היחיד שאפשר להבין מהניסיון המוזר הזה, הוא שבשל קרבות פנימיים בהסתדרות הכללית יש מי שמנסה לנפנף בהצלחות על חשבון עובדי יס", אומר יו"ר ועד יס ומוסיף:
"ועד אלפא לא יודע מה העובדים שלנו צריכים, ולא מתכוון להגן עליהם. מבחינתו זו דרך לחזק את עצמו, והוא עושה זאת באמצעות הבטחות שווא שכבר היום לא מקויימות. עובדה, שני הוועדים התאחדו, ולכל אחד הסכם שונה. זאת, תוך מניפולציות, הכפשת ועד יס והטרדות ושידול עובדים להגיע לפגישות במקומות מוזרים, כדי לשכנע אותם לעבור ועד והסתדרות".
יו"ר איגוד עובדי הסלולר, האינטרנט וההיי-טק בהסתדרות, יקי חלוצי מביא את הצד של ההסתדרות ואומר כי "סכסוך העבודה הוכרז בחברת פלאפון ובזק בינלאומי שההסתדרות מייצגת ולא בחברת יס. הסכסוך הוכרז נגד הפגיעה של ההנהלה המשותפת לשלוש החברות בהתארגנויות העובדים ובדרישה להסכם אחד חזק לשלוש החברות, וזהו עניין בין ההסתדרות להנהלת אלפא. גם במסגרת המיזוג שבוחנת ההנהלה של בזק בינלאומי עם חברת יס תבורר שאלת הארגון המייצג לפי רוב החברים בארגון. צר לנו שההסתדרות הלאומית וועד עובדי יס מתערבים בסכסוכים לא להם ומשתפים פעולה עם ההנהלה נגד העובדים אותם אנחנו מייצגים".
מהנהלת חברות האלפא לא נמסרה תגובה.

תגובות לכתבה(14):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה
  • 13.
    בסוף כולם יסבלו מהבלגן הזה
    ארי 06/2021/24
    הגב לתגובה זו
    0 0
    כבר עכשיו הרבה עובדים מעדיפים להתפטר מבזק בנלאומי ולחסוך את הכאב ראש, גם ככה עובדים כמו חמורים מקבלים שכר מינימום וצריכים לעמוד באלף יעדים בשירות לקוחות
    סגור
  • 12.
    הוועדים הם בדיחה, הכל משחקי כוח, לא אכפת להם מהעובדים
    אדיר 06/2021/24
    הגב לתגובה זו
    0 0
    העיקר לקבל את הכוח והכסף, לבטל כמה שיותר מהר את חוק השליש!
    סגור
  • 11.
    זה לא מפעל נעליים שנסגר
    מה? 06/2021/23
    הגב לתגובה זו
    0 0
    עם אנשים בני 60 ומעלה שאין להם אף הכשרה פרט להפעלת מכונות שמחברות סוליות לעורות. מדובר בחברות עם עובדים בני 30 עם אוריינטציה טכנולוגית שמקבלים שכר נמוך מהממוצע במשק. פיטורים במקרה שלהם יעשה רק טוב זה ממש לא סוף העולם.
    סגור
  • ואז תבוא ותבכה למה אתה ממתין שעות לתמיכה טכנית
    סמי 06/2021/24
    הגב לתגובה זו
    0 0
    כי ברוב חכמתך הוצאת את הכבל dsk
    סגור
  • 10.
    חייבים להתאחד כולם יחד. אחרת נהיה חלשים. בכללית גב חזק (ל"ת)
    איתן כהן 06/2021/23
    הגב לתגובה זו
    0 0
    סגור
  • טען עוד
  • 9.
    בהצלחה וועד אלפא ולהסתדרות הכללית במאבקם הצודק
    נעמי כהנא 06/2021/23
    הגב לתגובה זו
    0 0
    בעבור העובדים כולם
    סגור
  • 8.
    די מתבקש.. הסיכסוך מוצדק. כי המיזוג כנראה יפגע בעובדים. (ל"ת)
    רות בטיטו 06/2021/23
    הגב לתגובה זו
    0 0
    סגור
  • 7.
    אם אנחנו רוצים להשיג יותר צריך ללכת עם ההסתדרות הכללית (ל"ת)
    בוריס גנאים 06/2021/23
    הגב לתגובה זו
    0 0
    סגור
  • 6.
    ההסתדרות הכללית הבית של כל העובדים בישראל
    דניאלה מימי 06/2021/23
    הגב לתגובה זו
    0 0
    תודה לארנון בר דוד
    סגור
  • 5.
    כרגיל... ההסתרות הלאומית משת"פים של המעסיקים. פח (ל"ת)
    רמי מורנו 06/2021/23
    הגב לתגובה זו
    0 0
    סגור
  • 4.
    ההנהלה מנצלת את ההפרד ומשול.. אל תיתנו להם.
    לואיס 06/2021/23
    הגב לתגובה זו
    0 0
    רוב העובדים מאוגדים בהסתדרות הכללית אז ברור שזה יותר טוב
    סגור
  • 3.
    עובדי yes עדיף לכם ממש להיות בהסתדרות הכללית
    ריקי בלסימה 06/2021/23
    הגב לתגובה זו
    0 0
    ההסכמים הקיבוציים של עובדי פלאפון ובזק בינלאומי טובים בהרבה...!
    סגור
  • 2.
    ההסתדרות הלאומית פוגעת פה בעובדים ומסייעת להנהלה...
    ענת לולו 06/2021/23
    הגב לתגובה זו
    0 0
    מקווה שהם לא יצליחו
    סגור
  • 1.
    ברור לכל שעדיף לכל העובדים להיות בהסתדרות הכללית (ל"ת)
    סבסטיאן אליוט 06/2021/23
    הגב לתגובה זו
    0 0
    סגור