כסף וצרכנות

מה קורה במסדרונות שופרסל בימים האחרונים?

עם רכישת השליטה בחברת שופרסל על ידי האחים אמיר וההצהרות שלא יתקיימו שינויים מהותיים בזמן הקרוב מסתבר שאסטרטגיית השליטה מתאפיינת לא רק במניות החברה אלא בניהול הכללי ובניסיון השליטה בבעלי התפקידים הנוכחיים
ד"ר חזי גור מזרחי |  12
יצחק אברכהן האחים שלומי ויוסי אמיר (צילום סיון פרג', יחצ, vecteezy, unsplash)
שופרסל עברה שינויים פרסונליים מהותיים בשנתיים האחרונה עם תוכניות ארוכות טווח של התפתחות ורה ארגון החל מהשקת רשת חדשה שתנסה להתמודד בשוק ההבי דיסקאונט ולשיפור ביצועי המכירות, רוטציות ומינויים:
איציק אברכהן שהוביל את הרשת בשנים האחרונות כמנכ"ל מונה ליו"ר ואותו החליף אורי וטרמן למנכ"ל לפני כשנה וחצי, ניצן גולדברג שמונה לתפקיד משנה למנכ"ל ומנהל אגף הסחר והמכירות לפני פחות משנה לאחר שהיה משנה למנכ"ל תנובה ומנכ"ל חטיבת הסחר של אסם בה צמח - מדובר במנהלים מוכשרים ומנוסים בשוק המזון התמיהה היא שביום אחד שני בעלי התפקידים המשמעותיים יו"ר החברה והמנכ"ל פורשים (אומנם עם תנאי פרישה מנופחים ומכובדים) אף על פי זאת התהליך המהיר מסתמן בטרם הכרת הממשל התאגידי  לעומקו.
 
אין ספק שנכנסו לתפקידי הניהול שני מנהלים ואנשי עסקים חדים ומקצועיים בעלי ניסיון עשיר ורחב, ראייה עסקית של בעל שליטה הוכחה כשונה מראיה של נושא תפקיד שכיר מבחינת ערך התוצאות, ידוע  שבעל שליטה אשר מנהל בפועל יודע לחוש "דין פרוטה כדין מאה" רשת שופרסל עדיין הרשת הקמעונאית המובילה בישראל עם כמות שטחי המסחר, החנויות והחדשנות אי אינה נמדדת כמובילה בתרבות של תחרות מחירים והתמודדות עם יוקר המחיה אך עדיין לגודל ישנו משמעות לא מבוטל.
בימים האחרונים התבשרנו על מספר מינויים חדשים בארגון, בעלי השליטה האחים אמיר הפכו לנושאי משרות בפועל, שלומי אמיר מכהן כמנכ"ל ואחיו יוסי בתפקיד היו"ר. כן גם מינויים ותפקידים של מנהלים ועובדים מהעבר מתקופת היותם בעלי השליטה בפרשמרקט השתלבו לארגון: שלומי ראובן מונה לתפקיד סמנכ"ל האבטחה וינהל בפועל את נושא התפקיד הנוכחי וביצוע הפרדה בין התפעול לאבטחה -  תהליך בו דרושה לבעלי השליטה את השליטה תרתי משמע בהתנהלות הארגונית וצמצום ההוצאות, משמעות התפקיד סמנכ"ל האבטחה הוא רחב ומהווה מוקד של פיקוח וביקורת על בעלי תפקידים, כספים ותהליכים בארגון.
האחים אמיר מינו את הגב' אלה ברין שהייתה עוזרת לשלומי אמיר בתהליכי הקניינות והסחר בפרשמרקט לתפקיד משמעותי בארגון באגף הסחר סגנית סמנכ"ל הסחר בעלת סמכויות בקבלת החלטות לצד ניצן גולדברג שמנהל את האגף, לחברה מצטרף גם ליאור לייזר שמתפקד במשנה למנכ"ל ויליפוד לתפקיד בכיר שטרם עודכן, לייזר מנהל מוכשר ובעל ניסיון בתחום היצרניות של מוצרי הצריכה וידוע מאנשי אמונם של האחים אמיר, גם האחים ויליגר בעלי השליטה בויליפוד התמודדו על השליטה בשופרסל.

ד"ר חזי גור מזרחי. באדיבות המצלם
מינוי אנשי אמיר לחברי הנהלה וקבלת סמכויות מציגות מודל של ניהול ריכוזי על ידי שיתוף קרובים ונאמנים לפיקוח על תהליכי העבודה. על דעות מסוימות המטה השמן של החברה צריך להצטמצם ולהיות רצה ויעיל יותר, אך חשוב להשכיל שרשת שופרסל אינה עוד קמעונאי עם מספר חנויות שהתרחבה בעשור האחרון אלא תרבות קמעונאית וארגון בן 68 שנים שמהווה ערך משמעותי בכלכלה הישראלית, התרבות של "ניקוי האורוות" אמור להתקיים בדרך כלל בארגונים שנמצאים במשבר או באי היתכנות כלכלית על מנת לתת גלגל הצלה מהיר, אך בארגונים מתקדמים ישנה משמעות גדולה לידע, להבנה וללמידת התהליכים בטרם מבצעים שינויים ארגוניים אשר לא הספיקו להתבסס על מחקר ומדע מדויק.
כמו כן ישנה אופטימיות גדולה לגבי העתיד, דם חדש והשקת ידע ותהליכים מוכחים עם שינויים פרסונליים ורוטציות על פי כישורים יכולים להוביל את הארגון להגברה בביצועי העבודה ובשורת הרווח ולכן חשוב אופן התהליך והתיזמון, עובדים ומנהלים הנמצאים בתחושה של זכוכית מגדלת ואולי הם ימצאו הראשונים בתור לגרדום משפיעים על מוטיבציית העובדים, הנאמנות וגאוות היחידה אשר  יכולים להוביל לתגובות ותוצאות הפוכות מהמצופה.
הכותב: ד"ר חזי גור מזרחי, מייסד ומנכ"ל המכון לחקר הקמעונאות
תגובות לכתבה(12):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה
  • 10.
    שופרסל
    רחל 03/2024/17
    הגב לתגובה זו
    0 0
    מאז הקמתה אני קונה רק שופרסל אני לקוחה קבועה והיה לי אמון באנשים ובסחורה בתקווה שהבעלים החדשים ימשיכו את דרה בהצלחה
    סגור
  • 9.
    הרשת הכי יקרה בישראל - שופרסל (ל"ת)
    Raffi 03/2024/16
    הגב לתגובה זו
    0 0
    סגור
  • היקרה
    רחל 03/2024/17
    הגב לתגובה זו
    0 0
    הרשת לא הכי יקרה יש רשתות יותר יקרות ואיכות המוצרים
    סגור
  • 8.
    כמות עובדים ומכירות זהות - הרווח פי 4
    יובל 03/2024/15
    הגב לתגובה זו
    1 0
    התעשייה האווירית סיכמה את 2023 עם תוצאות שיא - צמיחה של 7% במכירות ל-5.3 מיליארד דולר וזינוק של 49% ברווח הנקי;
    סגור
  • 7.
    יישום התגובות כאן היינה תוכית הבראה טובה
    עושה חשבון 03/2024/15
    הגב לתגובה זו
    1 0
    ע"י סקר של 1000 "קונים חכמים " בשאלה למה אתה לא קונה בשופרסל ואיך אתה היית משנה . נתן לבצע תוכנית הבראה. בגדול למכור הוגן , יעיל , והורדת עלות למכירות .
    סגור
  • טען עוד
  • 6.
    כל עוד הנהנתן המדושן אברכהן בפנים, אני בחוץ! (ל"ת)
    אני בגמילה משופרסל! 03/2024/14
    הגב לתגובה זו
    2 0
    סגור
  • 5.
    מנהלים מקיר לקיר
    תרח הזקן 03/2024/14
    הגב לתגובה זו
    2 0
    פרט למנהלים רבים במשכורות עתק, צריך גם קונים, אותי לא יראו בשופר סל, שמשלם למנהלים הון, על חשבון הלקוחות.
    סגור
  • 4.
    שופרסל
    מיקי 03/2024/14
    הגב לתגובה זו
    2 0
    כל הכבוד לאחים אמיר. המשיכו בלעדות סדר ולכבוש השוק לטובת הצרכנים.
    סגור
  • 3.
    לא צריך קונים -העיקר שיש עוד מנהלים
    לבדני 03/2024/14
    הגב לתגובה זו
    3 0
    ככה זה בכל מכולת לא צריך קונים!!!!!
    סגור
  • 2.
    16,700 יותר עובדים מהתעשייה האווירית
    יובל 03/2024/14
    הגב לתגובה זו
    3 0
    בתעשייה האווירית 15,000
    סגור
  • 1.
    ההכרח בכרטיסי האשראי של שופרסל מרחיק אנשים
    נוחי 03/2024/14
    הגב לתגובה זו
    2 0
    תלמדו מיוחננוף שופרסל לכולם ולא רק לבעלי כרטיס אשראי
    סגור
  • ממש כך! הצטרפתי ומייד גזרתי את הכרטיס! המון בעיות... (ל"ת)
    אני בגמילה משופרסל 03/2024/14
    הגב לתגובה זו
    1 0
    סגור