כסף וצרכנות

הדיון בכנסת שמחליט: מי יפצה את הנוסעים שנתקעו?

הצהריים התקיימה וועדה בכנסת בה דנו על שיפוי הנוסעים וחברות התעופה הציבוריות בזמן מצבע עם כלביא, בו השמיים נסגרו לחלוטין והנוסעים נתקעו לשלם לא מעט. כעת נשאלת השאלה מי הגורם שיפצה אותם?
ענת סימן טוב | 
טיסות לישראל-אילוסטרציה AI (צילום shutterstock)
בשעות הצהריים התקיים דיון בוועדת הכלכלה שעסק בשאלה: מי ישלם על ההשלכות של סגירת השמיים במבצע "עם כלביא" – המדינה או חברות התעופה?
במהלך המבצע, השמיים נסגרו לחלוטין, וחברות התעופה הישראליות נדרשו לפנות את כל צי המטוסים שלהן לשדות תעופה בקפריסין, לרנקה ואזורים נוספים באירופה – בצו ביטחוני ובמהירות. אלפי נוסעים ישראלים נתקעו בחו"ל עם הוצאות כבדות: לינה, מזון, תחבורה וכרטיסים ביוקר – והכול על חשבונם הפרטי.
בדיון עלתה השאלה מי אמור לשאת בעלויות – האם חברות התעופה, או שהמדינה צריכה לקחת אחריות ולסייע בשיפוי?
 משרד האוצר עדיין בוחן את היקף הנזקים ומכין מתווה פיצוי, שאמור להיות מוצג תוך עשרה ימים, עד ה- 17 ביולי. יו"ר הוועדה, ח"כ דוד ביטן, ביקש לבטל תביעות ייצוגיות נגד חברות התעופה, אם כי הובהר שזה אינו אפשרי מבחינה משפטית, אך אם יוציא צו זה עשוי לקרות.
מנכ"ל ארקיע, עוז ברלוביץ', הזהיר בוועדה: "אם המדינה לא תיכנס לתמונה, יש חשש ממשי לקריסה של חברות התעופה הישראליות. נדרשנו לפנות מטוסים כדי לשמור על חיי אדם ולמנוע פגיעה אסטרטגית לא מדובר בסיוע, אנחנו דורשים הכרה. בלי תעופה ישראלית – ישראל מנותקת. אם לא יגיע סיוע כספי, לא נשרוד".
בוועדה השיבו לו כי קודם על החברות היה לדאוג לנוסעים ולגבות מחירים הוגנים. בפועל, כרטיסים נמכרו ב־500 דולר ואף יותר, ורק לאחר מכן פנו החברות לדרוש מהמדינה פיצוי על טיסות שיצאו ריקות. "הנוסעים ספגו את הנזק  עשרות אלפי שקלים. המדינה לא יכולה להתעלם מזה", אמרו.
 
מנכ"ל ישראייר, אורי סירקיס, הוסיף:
"הממשלה היא שהחליטה על סגירת השמיים. פינינו מטוסים למדינות שונות, ושילמנו עשרות אלפי דולרים רק כדי להחנות אותם שם. אנחנו מפעילים מטוסים חכורים רטובים, והצוותים שלנו ברחו על נפשם – ועד היום לא חזרו, כי המרחב האווירי האירופי מגדיר את ישראל כמרחב מסוכן. אני מקווה שזה ישתנה בדיון מחר. המלחמה פגעה גם בביקוש  נכון להיום, ביולי יש לנו תפוסה של 20% בלבד, וזה נובע מפוסט-טראומה של נוסעים. אנחנו ממשיכים לפצות ולהחזיר כספים. אבל לא ייתכן שנהפוך לקורבן. יש עשרות תביעות נגד החברות, ובחלקן אני נתבע באופן אישי.
יש לנו תיעוד שהאירוע אמור היה להימשך שבועות ארוכים – כך אמרו לנו. ולכן נערכנו בהתאם. הפעלנו שלוש טיסות ביום, במקום 62 טיסות ביום. ואז טראמפ התערב  והאירוע נגמר מוקדם מן הצפוי. מדובר בנזק כלכלי כבד – עשרות מיליונים שירדו לטמיון".
סמנכ"ל סחר אל על:" 44 מהמטוסים שלנו הופצו בשדות שונים שלא היו מעוניינים במטוסים ישראלים. מאות טייסים וטכנאים היו מגוייסים בצו 8 למבצע. צרכנים לא שילמו שקל אחד מעבר למה ששילמו על הכרטיס, המחירים היו הוגנים לסיוע הומינטרי 200 דולר באירופה 100, 150 דולר קפריסין".
 
נכון לשעה זו טרם התקבלה ההחלטה. בסיום הדיון סוכם כי משרד האוצר יגיש הצעה מסודרת ב־17 ביולי, שכוללת פתרון הן לנוסעים שנפגעו והן לחברות התעופה.
תגובות לכתבה(0):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה