כסף וצרכנות
כך תחסכו כסף בעת הקניות בסופרמרקט: קבלו 9 טיפים לצרכנות נבונה
ברקע עליית מחירי המזון בישראל, קשה יותר ויותר להרכיב סל קניות הוגן במחיר סביר. משפחות רבות מוותרות על מוצרים בסיסיים בכדי להימנע מגירעון תקציבי. קבלו 9 טיפים שיעזרו לכם לקצץ בהוצאות בקניות בסופרמרקט
מה משותף לכל אזרחי מדינת ישראל? מהן הפעולות היומיומיות ביותר, אלו שאי אפשר להתחמק מהן? אחת התשובות הברורות היא: קניות. צרכנות היא חוויה יומיומית משותפת לכולנו, אלא שבתקופה האחרונה החוויה הזאת כבר לא כל כך נעימה.
המחירים מזנקים והודעות בלתי פוסקות על התייקרויות מצד חברות המזון רק מוסיפות לתחושת המחנק. כשהמחירים בשמיים, קשה להתעלם מהתחושה שהתמורה לכסף שלנו הולכת ופוחתת. קשה יותר ויותר להרכיב סל קניות הוגן במחיר סביר.
משפחות רבות מוותרות על מוצרים בסיסיים בניסיון לאזן את התקציב. התחושה היא של חוסר אונים – כאילו אנחנו לבד בהתמודדות, אף שבפועל מיליוני אנשים חווים את אותו תסכול בדיוק.
הכוח שבידינו: צרכנות נבונה כעמדה מוסרית ואזרחית
כיצד ניתן לפעול מבלי לחכות לנס מגורם חיצוני? התשובה פשוטה: על הצרכנים להישען על כוחות עצמם. אף אחד אחר לא ידאג להם. לצרכנים הישראלים יש אינטרס ברור ומיידי – לשמור על הארנק. לכן, צרכנות נבונה היא לא רק החלטה פרקטית אלא היא גם עמדה מוסרית ואזרחית.
כיצד ניתן לפעול מבלי לחכות לנס מגורם חיצוני? התשובה פשוטה: על הצרכנים להישען על כוחות עצמם. אף אחד אחר לא ידאג להם. לצרכנים הישראלים יש אינטרס ברור ומיידי – לשמור על הארנק. לכן, צרכנות נבונה היא לא רק החלטה פרקטית אלא היא גם עמדה מוסרית ואזרחית.
כידוע, לא תמיד ההיגיון מוביל את הבחירות שלנו כקונים. לעיתים קרובות, החלטות צרכניות מושפעות ממנגנונים עמוקים של התניה פסיכולוגית. הזיקה למותגים ותיקים אינה רק תוצאה של בחירה מודעת. מדובר בזיקה רגשית המתבססת על תפיסה של שייכות והיכרות אינטימית. כל זה, ללא קשר ממשי עם חברה גלובלית הנסחרת בבורסה.
מאחורי ההתמדה הלא רציונלית הזאת, מסתתרים מנגנונים פסיכולוגיים והתנהגותיים. "הטיית הסטטוס-קוו", דוחפת אותנו להיצמד למוכר, גם כשיש אלטרנטיבות טובות יותר. השינוי נתפס כאיום ודורש מאיתנו אנרגיה מנטלית. דפוס התנגדות זה מכונה "אפקט ההקנייתיות" וגורם לנו לייחס ערך.
הנה מקרה אמיתי שקרה לי בסופר ליד הבית בירושלים, עיר מגוריי. אישה מבוגרת ביקשה ממני עזרה בקריאת תאריך התפוגה על קרטון חלב תנובה ואז נרתעה כי התאריך היה קרוב בעיניה. הראיתי לה חלב ממותג אחר, עם תאריך רחוק יותר, זול יותר ושהגיע ממחלבה בצפון – אזור מוכה מלחמה שטבעי לתמוך בו. היא הקשיבה, הנהנה ובסוף קנתה תנובה. מדוע? כיוון שהיא רגילה לרכוש מוצר מענקית החלב הישראלית.
כשלים בשוק הישראלי וכיצד ניתן להתמודד איתם
בישראל, מנגנוני השוק לא מתפקדים כראוי. הצרכנים לא באמת יודעים מהו "מחיר הוגן", פשוט כי אין תחרות אמיתית, אין שקיפות ויש הרבה אינטרסנטים – יבואנים, יצרנים, קמעונאים וגם המדינה שנהנית ממע"מ של 17% על מוצרי מזון.
בישראל, מנגנוני השוק לא מתפקדים כראוי. הצרכנים לא באמת יודעים מהו "מחיר הוגן", פשוט כי אין תחרות אמיתית, אין שקיפות ויש הרבה אינטרסנטים – יבואנים, יצרנים, קמעונאים וגם המדינה שנהנית ממע"מ של 17% על מוצרי מזון.
בקיצור, כולם חוץ מהצרכנים מרוויחים. הנימוקים שחברות המזון מספקות לעליית מחירים חוזרים על עצמם: מחירים של חומרי גלם, הובלה ימית, שער הדולר, אינפלציה. כשהנפט יורד, כשהחיטה חוזרת למחיר שהיה לפני המלחמה באוקראינה, כשהשקל מתחזק - המחירים לא יורדים. המציאות הזאת מחייבת שינוי עמוק באופן שבו הישראלים קונים. לא רק כי יקר, אלא כי הם איבדו שליטה על כך.
לכן, צרכנות נבונה היא החלטה אסטרטגית והיא דורשת כלים, ידע, ויכולת להתגבר על הרגלים מושרשים. זיהוי ושבירה של הטיות קוגניטיביות הם חלק בלתי נפרד ממודעות צרכנית חדשה. צרכנות נבונה מחייבת גם עמידה בפני לחצי שיווק, וגם מודעות עצמית גבוהה. הרגלי קניה חדשים מהווים מנוע של שינוי חברתי עמוק.
המלצות מעשיות לצרכנות נבונה
1- השוואת מחירים: אל תסתפקו במחיר הראשון שאתם רואים. השתמשו באפליקציות ואתרים להשוואת מחירים כדי למצוא את העסקה הטובה ביותר.
1- השוואת מחירים: אל תסתפקו במחיר הראשון שאתם רואים. השתמשו באפליקציות ואתרים להשוואת מחירים כדי למצוא את העסקה הטובה ביותר.
2- בחנו אלטרנטיבות: אל תיצמדו למותגים מוכרים מתוך הרגל. בדקו מוצרים של מותגים פחות מוכרים או מוצרים של מותג הבית של הרשת (Private Label) שלעיתים קרובות מציעים איכות דומה במחיר נמוך יותר.
3- הכירו את ההטיות הפסיכולוגיות שלכם: היו מודעים ל"הטיית הסטטוס-קוו" ולאפקט ההקנייתיות". נסו להתגבר עליהן באמצעות בחינה רציונלית של החלופות.
4- תכננו מראש: לפני היציאה לקניות, הכינו רשימת קניות מסודרת והיצמדו אליה. קניות אימפולסיביות מובילות לרוב להוצאות מיותרות.
5- קנו בתבונה מבצעים: אל תתפתו למבצעים שאתם לא באמת צריכים. ודאו שהמבצע אכן משתלם ושאתם לא קונים מוצר שפג תוקפו או שלא תצרכו. תחשבו את המחיר ליחידה או לק"ג, הרבה מבצעים הם פייק.
6- תמכו בתוצרת מקומית ובחקלאים: רכישת תוצרת הארץ לא רק תומכת בכלכלה המקומית, אלא גם יכולה להיות סביבתית וזולה יותר עקב קיצור שרשרת האספקה.
7- הצטרפו לקהילות צרכנים: שתפו וקבלו מידע מצרכנים אחרים. קבוצות ופלטפורמות רבות מאפשרות לשתף ידע קולקטיבי ולחזק את כוח המיקוח של הצרכנים.
8- היו ביקורתיים כלפי פרסום: זכרו שמטרת הפרסום היא לעודד אתכם לקנות. היו מודעים לטכניקות שיווקיות ואל תתנו להן להשפיע על ההחלטות שלכם באופן לא מודע.
9- דווחו על עוולות צרכניות: אם נתקלתם בהטעיה, הטעיה במחיר או כל עוולה צרכנית אחרת, דווחו לרשות להגנת הצרכן.
צרכנות נבונה היא מסע, לא יעד - אל תתייאשו אם לא הצלחתם ליישם את כל ההמלצות בבת אחת. התחילו בקטן, ולמדו תוך כדי תנועה. כל צעד קטן לכיוון צרכנות נבונה הוא צעד משמעותי עבורכם ועבור החברה הישראלית כולה.
עוד ב-
הכותבת היא יעל יפרח, מייסדת מיזם "כספנו", השואף להחזיר את הכוח לידי הצרכנים ולהנגיש מידע חיוני על התנהלות כלכלית חכמה.
הכתבות החמות
תגובות לכתבה(1):
תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה
חזור לתגובה
-
1.אם אני לי, מי לידוד 07/2025/25הגב לתגובה זו0 0במשפט אחד, נהיינו עם של פריירים הגיע הזמן לקחת את עצמנו לידיים ולהפסיק להזין את המפלצתסגור



