כסף וצרכנות

135 מיליארד דולר: התחזית האופטימית של משרד הכלכלה והרווחה

בעקבות התוצאות החיוביות של היצוא בחציון הראשון של 2021, ובהנחה שהמגמה הנוכחית תימשך, מעריכים במינהל סחר חוץ שבמשרד הכלכלה והתעשייה כי היצוא לשנת 2021 יסתכם בעלייה של 24%, היקף חסר תקדים ביצוא הישראלי וכ-15 מיליארד דולר מעבר ליעד המקורי

מערכת ice |  1
ייבוא ייצוא (צילום pixbay)
מינהל סחר חוץ במשרד הכלכלה והתעשייה פרסם היום (שני) את תחזית הייצוא העדכנית ל-2021, ובמרכזו: יצוא ישראלי בהיקף של 135 מיליארד דולר, גידול מוערך של קרוב ל-20% לעומת אשתקד. בשל הביקושים, מסלולי הסיוע ליצואנים לשיווק לחו"ל נפתחים שוב להגשה - העדפה לחברות בבעלות אוכלוסיות ממגזר המיעוטים, חברות הממוקמות באזור עוטף עזה וחברות באזור אילת.
יצוא הסחורות והשירותים הישראלי הסתכם בחציון הראשון של השנה בכ-67.6 מיליארד דולר, צמיחה של כ-24% לעומת חציון ראשון 2020. בעוד גם ברבעון הראשון נרשמה צמיחה נאה מאוד של כ-11%, הרבעון השני של השנה, הציג צמיחה חסרת תקדים של כ-38% לעומת הרבעון השני 2021. על אף שהרבעון השני אשתקד סימן את שיא המשבר הכלכלי שהביאה מגפת הקורונה, מדובר בצמיחה מרשימה מאוד נוכח העובדה שסקטור יצוא שירותי התיירות טרם חזר לשגרה נוכח ההגבלות על כניסת תיירים לישראל.
בתוך כך, לראשונה יצוא השירותים עלה על יצוא הסחורות בחציון הראשון של השנה וביתר שאת ברבעון השני של השנה בו היווה כ-51.4% מהיצוא הכולל של ישראל לעומת 48.6% ליצוא הסחורות, זאת על אף המשך הגידול ביצוא הסחורות. עיקר שינוי מאזן הכוחות בין הסחורות לשירותים נובע מהצמיחה המהירה של סקטור השירותים ביצוא הישראלי לעומת שיעורי הצמיחה הצנועים יותר של סקטור הסחורות. עם זאת, שניהם צמחו בחציון הראשון באופן משמעותי ביותר – יצוא השירותים צמח בכ-30% ויצוא הסחורות צמח בכ-18% במהלך החציון הראשון של 2021 לעומת החציון הראשון אשתקד.
בגזרת השירותים, ממשיכים להוביל שני מנועי הצמיחה המשמעותיים של השנים האחרונות – שירותי התוכנה והמחשוב ושירותי המו"פ המדעי, המהווים את ליבת תעשיית ההייטק הישראלי, אשר צמחו בשיעור של 29% ו 48% בהתאמה. לצדם, גם שירותי התחבורה מראים התאוששות מהירה עם צמיחה של כ-110% בחציון לעומת חציון ראשון אשתקד וגידול נרשם גם בגזרת יצוא שירותים כחלק מפעילות מכירת חברות הזנק אשר צמחו בכ-77%.
בגזרת הסחורות, ניכר המשך ההתאוששות מתחילת השנה ומגמת הצמיחה חוצה מגזרים וסקטורים. צמיחה משמעותית של כ-13% נרשמה בחציון ביצוא הסחורות ללא יהלומים ובשונה מהמגמה בשנים האחרונות, יצוא היהלומים מתאושש באופן מרשים עם צמיחה של כ-111% בחציון הראשון לעומת חציון ראשון 2020. בהסתכלות על יצוא הסחורות ללא יהלומים בחלוקה גיאוגרפית, ניתן לראות כי בחציון הראשון של 2021, עיקר היצוא (40%) מופנה לשווקי אירופה, 33% לשווקים באמריקה וכ-25% לשווקי אסיה.
בחציון האחרון, שווקי יצוא רבים חוו צמיחה מרשימה, ביניהם ניתן לציין את היצוא לאיחוד האירופי אשר צמח בכ-17%, במסגרתו חווה צמיחה היצוא לאיטליה (+95%), בלגיה (+50%), ספרד (+43%), היצוא לארצות הברית שצמח בכ-23%, היצוא לאסיה שצמח בכ-15% במסגרתו חווה צמיחה היצוא לסין (+5%), הודו (+70%), דרום קוריאה (+68%) וטאיוואן (+12%) וצמיחה יפה הראה גם היצוא לטורקיה (+23%), ברזיל (+15%) ורוסיה (+21%).
בעקבות התוצאות החיוביות של היצוא בחציון הראשון של 2021, ובהנחה שהמגמה הנוכחית תימשך, מעריכים במינהל סחר חוץ שבמשרד הכלכלה והתעשייה כי היצוא לשנת 2021 יסתכם ב-135 מיליארד דולר, היקף חסר תקדים ביצוא הישראלי וכ-15 מיליארד דולר מעבר ליעד המקורי.
תגובות לכתבה(1):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה
  • 1.
    את משרד הרווחה צריך לסגור
    אוטיסט דרגה 2 09/2021/30
    הגב לתגובה זו
    0 0
    חבל על כול הכסף הזה שהולך לזבל. הכסף קרוב לוודאי ילך לעורכי דין סוציאליות נגד חסרי ישע לטובת אזה פמניסטית שהופיע פתאום והיא אשה מותק הכול טוב . רק מה , היא רוצה את הכסף של חסרי ישע, הלך הכסף הלך חסר הישע. פמניזם הורג חסרי ישע. מספיק עם זה , הורי נרצחו ואני אוטיסט. תעצרו את הטירוף הפמניסטי.
    סגור