כסף וצרכנות

המים מזנקים ברכבת: לא תאמינו בכמה קפץ המחיר בעשור

האם ברכבת ישראל מודעים למחירים המופקעים של בקבוקי המים מינרליים במכונות השתייה? מדוע הנוסעים כבולים למחירים הגבוהים מהמחירים הממוצעים, וכמה עלה בקבוק מים לפני עשור ברכבת ישראל?
מערכת ice |  2
רכבת ישראל שתייה (צילום אבשלום ששוני פלאש 90)
מחיר מוצרי השתייה בתחנות הרכבת עולה לכותרות היום (שלישי) כאשר בתוכנית של אלמוג בוקר ברשת 13 החליטו להציג אייטם על "המחיר המופקע של המים בתחנות הרכבת", יחד עם השאלה: מדוע מי שנכנס לרכבת נאלץ לשלם מחיר מופרז ומופקע של שתייה במכונות האוטומטיות. 
על הבדיקה שנעשתה בתוכנית, הרכבת מגלגלת את הסכומים לזכיין שזכותו לקבוע את המחיר לפי מחירי השוק: "זהות הזכיין לממכר מוצרים נקבעת במכרז בו מוגדר כי המחירים יהיו דומים למחיר השוק במקומות הומי אדם, ואף נמוכים יותר במוצרים מסוימים". 
מ.א אוטומטים, המפעילה את המכונות האוטומטיות ברכבת ישראל גם מוסרת שהחברה פועלת בהתאם להסכם עם הרכבת. והזכיין? הוא אומר את המשפט הכי פשוט: זה מה שיש וזה המחיר אותו הוא קובע.
כבר בשנת 2009 היו המחירים במכונות ברכבת יחסית אפילו למכונות אוטומטיות שהוצבו בבתי חולים וכדומה. כך, על פי נתונים של כתבה של מירב קריסטל בווינט, בקבוק קולה היה עולה במכונות שהוצבו בטכניון 3.5 שקל, באיכילוב שקל, וברכבת - 7 שקל. פי שניים מהמחיר במכונות בטכניון. 
גם בגזרת בקבוק המים המינרליים, הציגו ברכבת ישראל מחירים גבוהים כבר לפני יותר מעשור. אמנם הפעם בית החולים איכילוב ניצח עם 6 שקל, ואחריו ברכבת - 5 שקל, אך המחירים עדיין גבוהים יחסית למחירים במכונות שהוצבו במקומות אחרים, כדוגמת הטכניון במחיר של 2.5 שקל בלבד.
וכמה בשנת 2021? בקבוק קולה חצי ליטר עלה למחיר של 10 שקל, וכך גם בקבוק מים מינרליים שמחירו זינק פי שניים בעשור: 10 שקל כמו בקבוק קולה.
במחירים ברכבת כבר ניסו להיאבק בעבר. נזכיר כי בשנת 2017 הוגשה תביעה ייצוגית על גובה המחירים המופרזים של מזון ומשקאות הנמכרים במכונות ברכבת ישראל. העותר, בן-ציון ציטרין, טען כי המחירים מגיעים לאור העמלה הגבוהה שגובה הרכבת מזכיין המכונות האוטומטיות (עמלה שמגיעה לשיעור של 47% על פי התביעה), הנוסעים הפכו לצרכן שבוי.
 
עורכי הדין שהגישו את התביעה, אביעד ויסולי ואיתמר כהן, כתבו: "גביית מחירים מופרזים על-ידי מ.א. מכונות אוטומטיות, שהיא הזכיין הבלעדי בתחנות הרכבת למכונות ממכר אוטומטיות, סותר את מטרות הרכבת, כפי שהוגדרו בהסכמיה עם ממשלת ישראל, את מהותה של הרכבת כגוף ציבורי האמור לפעול בסבירות ובהגינות כלפי הציבור...הרכבת מנצלת בצורה צינית את המשאבים שהעניקה לה מדינת ישראל לצורך ולטובת הציבור, לשם גביית רווחים חזיריים לכיסה. מדובר בניצול פסול של המונופול שהוענק לרכבת ישראל ובהפרת חובותיה של הרכבת לציבור לפי כל דין".
תגובות לכתבה(2):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה
  • 2.
    שרת התחבורה מיכאלי מאחזבת והמשרד מתפקד לא מקצועי
    אבו בלוט מנגליל 11/2021/17
    הגב לתגובה זו
    0 0
    שרה עם תיפקוד נמוך, הייתה חייבת להחליף מהר עשרות בחירים במשרד התחבורה שמונו בגלל קשרים ולא כישורים עלידי השרה הרעה הקודמת.
    סגור
  • 1.
    סודה בטיסה
    סתם יהודי 11/2021/10
    הגב לתגובה זו
    0 0
    השבוע קניתי בטיסה באיזיג'ט בקבוק סודה חצי ליטר 12 זלוטי שזה 9 שח כן במטוס זה יותר זול מקניה ברכבת זה מטורף המחירים בארץ לא שפוים.
    סגור