כסף וצרכנות

החוב לחברת החשמל לא יביא לניתוק? בג"צ בהחלטה דרמטית

‏בית המשפט העליון קבע כי רשות החשמל נדרשת לתקן את אמות המידה, לפיהם הצרכנים לא ינותקו מאספקת חשמל סדירה לביתם, אם יוכיחו שהם נתונים במצב של עוני קשה או בקשיים כלכליים שמשתלבים עם מצב רפואי, באופן שמצדיק להימנע מניתוקם
מערכת ice |  4
חברת החשמל, נמל אשדוד (צילום פלאש 90/ יוסי זמיר, יניב נדב, Pixabay)
בית המשפט העליון דן היום (חמישי) בעתירה שהוגשה נגד ההסדרים החלים על גביית חובות של צרכנים ביתיים בגין צריכת חשמל, ובכלל זה באפשרות הניתוק של אספקת חשמל לבתיהם, כפי שזו נקבעה באמות המידה שהותקנו על-ידי הרשות לשירותים ציבוריים – חשמל.
העותרים טענו כי יש להרחיב את הגדרת האוכלוסיות המוגנות מפני ניתוק בשל חוב, כי יש להבטיח הענקת זכות טיעון סדורה לפני ניתוק, וכן כי יש להורות על ביטולה של האפשרות לגבות חלק מחובות העבר על-ידי קיזוז מתשלום עבור צריכת חשמל עתידית. במהלך התקופה שבה נדונה העתירה הורחבה ההגנה מפני ניתוק ביחס לקטגוריות נוספות של מקרי צורך רפואיים, אך לא הוכנסו שינויים אחרים.
 
בפסק דינו, בית המשפט העליון קבע (מפי השופטת ברק-ארז ובהסכמת השופטים עמית ומינץ), שאספקת חשמל בסיסית נחשבת כיום למצרך חיוני שלא ניתן לנהל אורח חיים שגרתי בלעדיו. על כן, נקבע כי אספקת החשמל קשורה בקשר הדוק לזכות לקיום מינימלי בכבוד או לזכות לחיים ולבריאות, ולכן ההגנה עליה קשורה להגנה על הזכות החוקתית לכבוד האדם.
לפיכך נקבע בפסק הדין, כי אין די במעגל הצרכנים המוגן על-פי ההסדר הקיים מפני ניתוק מאספקת חשמל – הכולל ניצולי שואה ומי שהוגדרו כ"צרכנים שאספקת חשמל חיונית להם" מטעמי בריאות, על-פי רשימה סגורה. תחת זאת, נפסק כי רשות החשמל נדרשת לתקן את אמות המידה כך שייקבע כי צרכנים לא ינותקו מאספקת חשמל סדירה לביתם אם יוכיחו שהם נתונים במצב של עוני קשה או בקשיים כלכליים המשתלבים עם מצב רפואי, באופן המצדיק להימנע מניתוק.
בנסיבות אלה, כך נקבע, חברת החשמל תידרש לגבות את החוב באמצעי גבייה אזרחיים מתונים יותר, שאינם כרוכים בניתוק החשמל. עוד קבע בית המשפט העליון כי על רשות החשמל להסדיר באמות המידה קיומו של הליך לשמיעת טענותיו של הצרכן ולבחינת נסיבותיו הפרטניות בטרם קבלת החלטה על ניתוקו מאספקת חשמל, כמתחייב מכללי המשפט המינהלי. בהמשך לכך הוטל על חברת החשמל לאמץ נוהל מסודר ומפורט שיקבע את העקרונות המעשיים ליישום ההסדר המתוקן כפי שיעוגן באמות המידה.
מארגון פעמונים מסרו: "אנו מברכים על פסיקתו של בג"צ. הפסיקה הזו מחזקת את עמדתנו שצריך להגיע להסדר חובות עם נושים ולא מתוך גבייה אגרסיבית בדרך בה החייב לא מסוגל לשלם או גבייה שנעשית בצורה לא מידתית. זה בוודאי נכון למשפחות הנמצאות בקושי כלכלי או עוני. על  החייב לשלם את חובותיו,  אך יתכן ואין ביכולתו לעמוד בתנאי החזר גבוהים או נוקשים ולכן על שני הצדדים להגיע לפתרון. אנו נשמח לעזור לכל משפחה ואדם הנקלעים לקושי כלכלי ולעזור לו להסדיר חובות, גם עם חברת החשמל".
תגובות לכתבה(4):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה
  • 3.
    חברת חשמל
    אסי 01/2022/23
    הגב לתגובה זו
    0 0
    מערך כזה עוצמתי מנתק חשמל זה לא מקובל ולא משורתי. לחברה כמו חברת חשמל. לא מתאים לה. ורק נוכל לאחור באיזה מחירים היא מכרה תכנות כוח. ברווח דל 50 או 60 אחוז רוח רק במכירה. שזה רק אבקת חשמל יכול לתת לצרכנים מע מיליון איש..
    סגור
  • 2.
    תקשיבו
    אחד שמאמין לזדורוב 01/2022/23
    הגב לתגובה זו
    0 0
    ממש תת אנוש
    סגור
  • 1.
    הגענו למדינה ממלכת חלם- צריכה ללא הגבלה ע"ח הפראיירים
    איתן 01/2022/20
    הגב לתגובה זו
    1 1
    מדוע לשלם מהיום חשבונות חשמל? יש בג"ץ שקבע כי צריך לספק חשמל ובחינם. כבוד האדם חרותו, חייו... אתמול זה היה מים. מחר זה על אספקת לחם , חלב ומוצריו, מחרתיים תחבורה, אינטרנט וטלפון ...לאן נגיע. מהיום גם אסור יהיה להפסיק אספקת חשמל לרשות הפלסטינית שחייבת מאות מיליונים ש"ח על צריכה. ברוח זו נגיע לאמריקה.. בארה"ב המשטרה מאפשרת לגנבים לשדוד/לגנוב מוצרים עד 1000 $. אסור להם לעצור פיזית את הגנבים..
    סגור
  • יש חשמל באוויר
    עמי 01/2022/20
    הגב לתגובה זו
    0 0
    החשמל הוא חינם רק הציבו לכם מונה לחיוב
    סגור