משפט

החלטה דרמטית: העליון האריך את עונשו של נניקשווילי

שותפו לשעבר של ג'קי בן זקן, אברהם נניקשווילי, ירצה 21 חודשי מאסר בפועל. זאת לאחר שערעורו על העונש שנגזר עליו בשל שוחד שנתן לשר לשעבר פואד בן אליעזר ז"ל נדחה פה אחד
מערכת ice |  1
אברהם נניקשוולי (צילום פלאש 90)
פרקליטות המדינה הודיעה אחר הצהריים כי בית המשפט העליון קיבל פה אחד את הערעור שלה באשר לעונשו של איש העסקים אברהם נניקשווילי, והחמיר את עונשו מ-14 ל-21 חודשי מאסר בפועל.
נניקשווילי הורשע על ידי בית המשפט המחוזי בת"א-יפו במתן שוחד בסך של כמיליון וחצי שקל לבנימין (פואד) בן אליעזר (עבודה) ז"ל ובהלבנת הון, לאחר שחתם על הסכם פיקטיבי שנועד להסוות את השוחד כהלוואה. התמורה, לפי התביעה, היתה עדות של בן אליעזר לטובת נניקשווילי במשפט שניהל מול רשויות המס לאחר שחויב בתשלום מסים בסך 350 מיליון שקל. בנוסף לחודשי המאסר, נגזר עליו במחוזי קנס בסך מיליון שקל.
 
נניקשווילי ערער גם על עצם ההרשעה וגם על חומרת העונש, ועתה, כאמור, דחה בית המשפט העליון, בהרכב שכלל את השופטים ניל הנדל, ענת ברון ועופר גרוסקופף, את שתי הטענות הללו, ונענה לערעור המקביל מצד הפרקליטות, שגרס דווקא להיפך – כי העונש אינו חמור מספיק.
בית המשפט העליון קבע כי יש לפרש את לשון החוק לגבי עובד ציבור הנותן תמורה לשוחד בדמות "פעולה הקשורה לתפקידו" באופן רחב, כך ש"הקשר לתפקיד אינו חייב להתבטא דווקא בפעולה הכלולה בין אלה שהן מסמכויותיו, חובותיו או מטלותיו של עובד הציבור – אלא בפעולה הנובעת מעצם מעמדו כעובד ציבור וקשורה למילוי תפקידו". במלים אחרות, למרות שהתמורה שהעניק בן אליעזר לא היתה נקיטת פעולה במסגרת תפקידיו הרשמיים, אלא דווקא הופעה בפני בית משפט כידיד, אך עם הילה של עובד ציבור, היא עדיין צריכה להיחשב תמורה הקשורה לתפקידו הציבורי.
"בית המשפט העליון העביר מסר, כי קשרי חברות בין עובד ציבור לנותן השוחד אינם מהווים הגנה מפני הרשעה בעבירת השוחד, לאור אופיים של יחסי תן-וקח, שפעמים רבות מערבים קשר מקצועי וקשר חברי, וכן הבהיר כי עבירת השוחד משתרעת גם על סיטואציה בה עובד הציבור מנצל את מעמדו הציבורי לטובת נותן השוחד. כמו כן, העביר בית המשפט מסר כי יש להחמיר בענישתם של נותני שוחד על ידי הטלת מאסר לתקופה משמעותית", נאמר מטעם הפרקליטות.
את המדינה יצגה בבית המשפט העליון עו"ד שרית משגב מהמחלקה הפלילית בפרקליטות המדינה. בבית המשפט המחוזי נוהל התיק ע"י עוה"ד סוזנה שור-פולק, חופית שרים ואלעד פנחס מפרקליטות מיסוי וכלכלה.
תגובות לכתבה(1):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה
  • 1.
    ביבי
    רוני 01/2022/07
    הגב לתגובה זו
    0 0
    העליון מקריב כל דבר ובלבד שיוכל להכניס את ביבי לכלא.
    סגור