כסף וצרכנות

מהפכה בסופרמרקטים: המוצרים המיובאים בדרך לשינוי קיצוני

משרד הכלכלה והתעשייה מפרסם היום טיוטה למתן הקלות נוספות ביבוא חיתולים לתינוקות, סבון נוזלי לניקוי כלים וטמפונים, המחירים יירדו משמעותית?
מערכת ice |  1
סופר (צילום pixabay)
במסגרת הרפורמה ביבוא, פורסמה בתחילת ינואר 2022, טיוטת צו קבוצות יבוא חדשה להערות הציבור. בהתאם לטיוטה הצו, חלק ניכר מהתקנים הרשמיים, יועברו מקבוצות היבוא המחמירות, מספר 1 ו-2, לקבוצת היבוא מספר 3, המבוססת על הצהרות יבואן, בהם מוצרי צריכה רבים. הצו אמור להיכנס לתוקף עם כניסת רפורמה ביבוא, ביום ה-1 ביוני 2022.
בתוך כך, על מתן להקל על היבוא כבר עתה ובטרם תיכנס הרפורמה לתוקפה, נבחנו הקלות נקודתיות לגבי שלושה מוצרים, בשלב זה - טמפונים, חיתולים, טיטולים לתינוקות וסבון נוזלי לניקוי כלים. בהתאם לכך, פורסם עדכון לצו קבוצות יבוא ולמעבר שלושת התקנים לקבוצות יבוא מקלות. עם כניסת העדכון לתוקפו, יפעל הממונה על התקינה להגברת האכיפה על מוצרים אלו. יודגש כי ככל שבמסגרת האכיפה יימצאו כשלים משמעותיים בעמידת המוצרים בתקן, יש ניתן, בכל העת, להחזיר את המוצרים לקבוצת הבדיקה המחמירה יותר.
 
בעקבות מעבר תקנים רבים לקבוצת בדיקות מקלה וכחלק מהרפורמה ביבוא, נקבעו כלי אכיפה, המאפשרים לאזן את המעבר לקבוצות מבוססות הצהרה בלבד כגון:   קביעות מנגנון איתור משלוחים בעלי פוטנציאל סיכון (המבוסס על מערכת הערכת סיכונים של המכס), הסתייעות במעבדות בדיקה לדגימת מוצרים ותיקי מוצרים, תגבור כוח אדם לאכיפה ופיקוח והגדלת הסקציות המנהליות והפליליות. לפיכך, המעבר בין הקבוצות יתבצע במועד הכניסה לתוקף של הרפורמה כולה ב-1 ביוני 2022.
משרד הכלכלה והתעשייה נמצא בשלבים מתקדמים של היערכות לרפורמה ביבוא, וצו קבוצות היבוא החדש, הנו אחד מרכיביה העיקריים. הצו החדש נועד להחליף את הצו הקודם, גם בו היו הקלות אך בהיקפים קטנים יותר בהשוואה לחדש. לכן הוחלט למקד את פעילות המשרד ביישום הצו החדש, שאמור, כאמור להיכנס לתוקפו בעוד חודשים ספורים, ב-1 ליוני 2022.
חיתולים: שוק צריכה משמעותי (היקף של כ-חצי מיליארד שקל בשנה), התקן משויך כיום לקבוצה 1 ונדרשת עבורו בדיקה בכל משלוח. בדיקת המשלוחים מהווה נטל עבור היבואנים, שכן היא גוזרת עלות מבחינת זמן ומבחינה כספית. על סמך נתוני עבר, וניתוח משרד הכלכלה והתעשייה, נמצא כי עדכון הרגולציה וההקלות השונות שניתנו בתחום זה, הביאו לירידת מחירים שהתגלגלה אל הצרכן ולכן מקווים במשרד שהקלה משמעותית מסוג זה בתהליך היבוא, יכולה להביא לחיסכון של עד 7.5% בהערכות אופטימיות בעלות המוצר עבור היבואנים. הציפייה כי שלנו כי הירידה בעלות המוצר כן תגולגל במלואה לצרכן
נוזל כלים: מדובר במוצר צריכה עם היקף שוק משמעותי בהיקף שוק של כ- 170 מיליון ¤. השוק נשלט על ידי מותג אחד שמהווה 60% מהשוק. במטרה להגביר את התחרות בתחום הוחלט לקדם הקלות למוצר זה ולהכניס אותו לקבוצה 3 במקום קבוצה 2 היום. המהלך עשוי עודד כניסת יבואנים חדשים לשוק ולהביא להורדת מחירים
טמפונים (היגיינה נשית): התקן כיום משויך לקבוצה 1 ונבדק בכל משלוח. שרת הכלכלה והתעשייה החליטה כבר עתה להעביר את התקן לקבוצה 3 ולמסלול ההצהרה. במקביל, נמצא המוצר בהליך לאימוץ תקינה זרה אשר יקל בעתיד על יבוא מוצר זה והתחרות על המגוון והמחיר.
 
בהתאם להשוואה בינלאומית שביצע משרד הכלכלה והתעשייה, בה נמצא פער מחירים גדול במוצר זה אל מול שווקים מקבילים בחו"ל, תחשיב הקלות הרגולטוריות והבירוקרטיות נוכח שינוי מוצע בסיוג בטמפונים עשוי להגיע עד ל-9% בהערכה האופטימית. כמו כן, בהינתן כניסת יבואנים חדשים ויבואנים מקבילים ההשפעה על המחיר לצרכן יכולה להיות גבוהה יותר.
תגובות לכתבה(1):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה
  • 1.
    הגזמתם עם הכותרת (ל"ת)
    גדעון 02/2022/24
    הגב לתגובה זו
    0 0
    סגור