השוק

המוצר המסוכן לא יגיע יותר לישראל: הייבוא הבעייתי נעצר

?ועדת הכלכלה אישרה בפעם השלישית עצירת ייבוא האיירסופט לחודשיים נוספים; היו"ר ביטון: "לא יהיו הארכות נוספות – אם זה הצלת חיים צריך לפעול מהר", בעלת מועדון איירסופט: "אתם לא מצליחים לאכוף את החוק ואני משלמת את המחיר"
מערכת ice |  2
ייצוא וייבוא סחורות (צילום pixabay)
ועדת הכלכלה של הכנסת, בראשות ח"כ מיכאל ביטון, אישרה היום את בקשת משרד הכלכלה להאריך בחודשיים נוספים את הצו האוסר על ייבוא כלי איירסופט, עד 7 באפריל 2022, מחשש שניתן להסב אותם לשימוש כנשק חי. בתום הדיון הודיע היו"ר ביטון כי לא יאפשר הארכות נוספות, הוא קרא לממשלה לסיים עד אז את ההסדרה החדשה ולסייע בתקופת הביניים לבעלי העסקים שפועלים כחוק.
ח"כ רון כץ, שניהל את הדיון הקודם, הזכיר, כי מדובר בישיבה שלישית שמקיימת הוועדה בעניין בחודשים האחרונים, לאחר שבעבר אישרה הוועדה עצירת הייבוא לחודשיים ולאחר מכן אישרה עצירה לחודש נוסף. זאת על מנת להאיץ בממשלה לפעול להסדרת הנושא בחקיקה מהר ככל האפשר ולצמצם את הפגיעה בעוסקים בענף באופן חוקי. ח"כ כץ ביקש לדעת מה נשתנה בין הישיבה הראשונה לשנייה ולשלישית ושאל מה יקרה עוד חודשיים.
 
נציג המשרד לביטחון הפנים, עו"ד רועי הראל, אמר כי כחלק מהמאבק בפשיעה בחברה הערבית, נקבע בהחלטת הממשלה שייעצר הייבוא עד להסדרת השימוש בכלים הללו. הוא הוסיף כי פורסם תזכיר חוק שפתוח להערות הציבור עד לשבוע הבא, ולאחר מכן יובא לאישור הממשלה והכנסת. לדבריו, ההסכמה הייתה לבקש חודשיים, אבל לא ניתן לומר בוודאות שעד אז יסתיים הליך החקיקה.
המשנה למנכ"ל משרד הכלכלה והתעשייה, ינון אלרועי, אמר כי מאז שצו ההקפאה נכנס לתוקף ניתנו 5 רישיונות ייבוא, והייבוא לא נעצר כליל. הוא הסביר כי נעצר רק הייבוא של כלים שניתנים להסבה לנשק. ראש מעבדת נשק במשטרה, גיל הוכמן, הציג כלי איירסופט שבסרטון ביוטיוב נטען שלא ניתן להסבו לכלי נשק, והראה כיצד דווקא כן ניתן להפוך את מה שנראה כצעצוע לכלי נשק.
מנגד טענו היבואנים כי לא דיברו איתם ושם דבר ממה שהציעו בעבר לא נכנס לתזכיר הצעת החוק. מנהל התחום באיגוד לשכות המסחר, ערן טל, אמר כי "השאלה הבסיסית המתבקשת היא עד מתי? היבואנים הם הראשונים שמתנגדים לשימוש לא חוקי, הלכנו אתכם להסדרה, אבל תאפשרו לעבוד לפי הנוהל הקיים עד שיהיה מתווה". הוא הוסיף, כי בינתיים מגבילים 90% מהענף. אורי בוצ'צקי, מנהל מטווח פורטל ביקנעם, אמר כי הבעיה היא לא הייבוא אלא הזליגה לגורמים שעושים הסבות והיעדר אכיפה.
ח"כ יבגני סובה אמר כי הוא מבין את החשש של המשטרה, אבל אם יש בעיה של זליגה צריך לטפל בה, ולא להטיל כתם על כל הענף. ח"כ סובה ביקש לדעת כמה כלים יש ואמר כי מדובר על כ-100 אלף כלי איירסופט שיובאו לישראל בשנים האחרונות, מתוכם הוחרמו כ-17. סגן השר אביר קארה הזכיר כי עצרו פרנסה לאנשים לחמישה חודשים, וביקש הוכחות לכך שיש בעיה. היו"ר ביטון הזכיר לסגן השר קארה כי מדובר בצו שמבקשת לאשר הממשלה בה הוא חבר.
מנהל אגף רישוי ופיקוח כלי ירייה במשרד לביטחון הפנים, ישראל אבישר, אמר כי בתקופת הביניים יש צוות בין משרדי בראשותו שפועל כדי להיות מוכן עוד זמן קצר לקחת אחריות על הנושא. הוא הוסיף כי לאגף שלו יש ידע וניסיון שיותר מתאים לטיפול בכלים הללו.
סגן השר קארה אמר כי מועדונים עלולים לפשוט רגל, וכי צריך למצוא דרך לאפשר להם לקיים את העסק שלהם. ח"כ כץ אמר לסגן השר קארה כי זו הממשלה שלו והוא צריך לפעול לקדם את זה במהירות בממשלה. סגן השר קארה אמר כי גם ככה העסקים בתקופה לא פשוטה, וביקש שלא להצביע על ההארכה. ח"כ כץ השיב: "אתה תדאג שזה יתקדם בממשלה ואנחנו נדאג שזה יתקדם בכנסת".
עדינה איפרח, בעלת מועדון איירסופט פקטורי, אמרה כי הזליגה היא לא מהמועדונים והיבואנים החוקיים. לדבריה, כל ההוראות בתזכיר הצעת החוק כבר קיימות כיום ואין בתזכיר שום דבר חדש. "הדבר היחיד שאין פה זה יכולת של משרד הכלכלה לפקח עלינו. הבעיה היא שלהם. אתם לא מצליחים לאכוף את החוק, אתם לא מצליחים לאכוף נגד מי שמוכר בלי רישיון, אתם לא מצליחים לעשות את העבודה שלכם ואני משלמת את המחיר. לא נותנים לי שירות, אני עומדת ברגולציות מחמירות בגלל שהמשטרה והמשרד לביטחון פנים לא מצליחים לעשות את העבודה שלהם", אמרה איפרח.
בתום הדיון אישרה הוועדה, כאמור, את ההצעה בקולותיהם של היו"ר ביטון וח"כ מאזן גנאים. לאחר ההצבעה הבהיר היו"ר ביטון: "אנחנו מאשרים לכם חודשיים אחרונים, אל תבואו אלינו שוב כי לא יהיו הארכות נוספות. בתקופת הביניים אנחנו מבקשים לבוא לקראת בעלי העסקים שפועלים כחוק, ולא לפגוע בהם. הסאגה הזו הייתה כמו מצב חירום מבחינת הממשלה, אמרו שיעבדו הכי מהר שאפשר ועבדו בינוני. אם זה נוגע להצלת חיים אז תגמרו הכל תוך חודשיים".
תגובות לכתבה(2):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה
  • 1.
    ביזיון חוסר המשילות פוגע באזרחים הנורמטיבים
    איל 02/2022/08
    הגב לתגובה זו
    1 0
    צריך לחוקק מיידית חוק טרור חדש שיכלול פשיעה במיגזר הערבי פשע מאורגן ופשיעה חקלאית , עם עונשים קבועים וארוכים בלי שיקול דעת שופט , לפתוח אגף חדש בשב"כ לעניין ולקחת תקציבים מהמישטרה הכושלת להקים עוד פלוגות מגב ולשתף יחידות צהליות מיוחדות במאבק עם גיבוי והקלה בהוראות ירי
    סגור
  • עסוקים בלרגל אחרי הציבור
    מישהו 02/2022/08
    הגב לתגובה זו
    1 0
    הם עסוקים בלרגל ולפרוץ לטלפונים של אנשים שומרי חוק. את פורעי החקלאות והפשע הערבים לא מטרידים.
    סגור