כסף וצרכנות

אסם או ויטה? ההפרש המשמעותי שהתגלה בין מותגי המזון

הרשות להגנת הצרכן ולסחר הוגן מפרסמת את סקירת הכלכלנית הראשית בנושא הפרשי המחירים בין סל המותגים המוכרים לסל מוצרים תחליפיים. בין הסלים נמצאו הפרשים של 41%-32% 

מערכת ice | 
אורז (צילום פלאש 90)
כשברקע עליית מחירי המזון, הרשות להגנת הצרכן מפרסמת הבוקר (שלישי) את סקירת הכלכלנית הראשית בנושא הפרשי המחירים בין סל המותגים המוכרים לסל מוצרים תחליפיים. בשורה התחתונה: הצרכנים בישראל ככלל מאוד נאמנים למותגים מוכרים פופולאריים, וזאת למרות הימצאותם של תחליפים זולים הרבה יותר. 
יוקר המחייה מושפע מהיצע וביקוש, בסקירה זו הדגש הוא על צד הביקוש ובפרט התנהגות צרכנים. כאמור, גם כאשר קיימים מוצרים תחליפיים זולים יותר (ולעיתים כאלו שמיוצרים ע"י המותגים המוכרים ורק נארזים תחת מיתוג אחר), הצרכן הישראלי לא ממהר לרכוש אותם. אותה קשיחות בביקושים של הצרכנים הישראלים, מאפשרת לחברות המרכזיות לתמחר את מוצריהן ככל העולה על רוחן.  
אם מסתכלים על המוצרים שנמכרים בסופר ניתן לראות זאת למשל באמצעות נתחי שוק של המותגים המוכרים שיכולים להגיע ל-40%, 50%, ולעיתים גם 70% ו-80 (ראו בטבלה בהמשך). לעיתים קרובות חברה מסוימת מחזיקה בהרבה מותגים מובילים שונים, המשמעות היא כוח שוק עצום שמתבטא בתמחור גבוה מאוד. מגמה שונה לגמרי אנחנו רואים באירופה. שם אחוזי הצריכה של המותגים המובילים בשוק נמוכים יחסית לישראל ועומדים על ממוצע של כ-40% (נע בין 29% ל-43% במדינות שנבדקו). לעומת זאת אחוזי הצריכה של המותגים הפרטיים והקטנים הם גדולים מאוד ועומדים בממוצע על כ-60% (נע בין 51% ל-71% במדינות שנבדקו). במילים אחרות הצרכן באירופה קונה פחות מותגים מובילים, יותר מותגים קטנים, ומשלם פחות.

הבדיקה שנערכה ברשת שופרסל (הרשות להגנת הצרכן)
לדוגמא, מרק עוף 400 גרם של אסם עולה בשופרסל 16.9 שקל, לעומת המותג ויטה, שעולה 9.9 בלבד. וכן ברמי לוי, שם מרק העוף של אסם עולה 17.2 שקל, ושל ויטה 9.8 שקל בלבד. הפרש משמעותי נרשם בירקות הקפואים: חבילת שעועית ירוקה חתוכה של המותג סנפרוסט עולה ברמי לוי 14.1 שקל, לעומת המותג של רמי לוי עצמו שמוכר אותה ב-6.5 שקל בלבד. בשופרסל גם נרשם פער אם כי קטן בהרבה. שם שעועית ירוקה של סנפרוסט עולה 18.7, לעומת המותג הפרטי של שופרסל שמוכר ב-15.5 שקל.

הבדיקה שנערכה ברשת רמי לוי (הרשות להגנת הצרכן)
כך למשל, במחאת המילקי הרשת הוצפה בתמונות של מעדן דמוי מילקי שעולה 87 אגורות ונמכר ברשת ALDI. זוהי רשת שכלל אינה מחזיקה את המותגים המובילים אלא תחליפיים זולים יותר ולא ממותגים. גם כאן, אם הצרכנים בישראל ירכשו מוצרים תחליפים הם יוכלו להוזיל את הסל שלהם בעשרות אחוזים.
 
שרת הכלכלה והתעשייה, אורנה ברביבאי אמרה: "המאבק ביוקר המחייה דורש שילוב של מגוון כלים ייחודיים, הפחתת מכסים וביטול מכסות, רפורמת הייבוא ועידוד ייבוא מקביל. יחד עם זאת, לצרכן תפקיד משמעותי ועלינו לעודד אותו לנהוג בצרכנות נבונה כדי לבחון היטב אילו מוצרים הוא רוכש וכיצד הוא יכול לשנות את הרגלי הצריכה שלו על מנת לחסוך."
תגובות לכתבה(0):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה