כסף וצרכנות

בנק מזרחי טפחות חושף: מה ההשפעה של שינוי מחיר הדלק?

יוני פנינג, כלכלן השווקים בבנק מזרחי טפחות ניתח כי מחירי האנרגיה העולמיים מגיבים בעלייה קלה, לאופטימיות בשוק. אבל מאמינים כי מגמת היציבות באספקת האנרגיה תוביל את המגמה בהמשך. היציבות מביאה להתמתנות ברמות האינפלציה השנתית באירופה. בישראל, ניכרת עמידות הסנטימנט הצרכני המקומי, על רקע התמתנות ביצוא השירותים

מערכת ice | 
יוני פנינג, אסטרטג ראשי חדר עסקאות בבנק מזרחי טפחות (צילום עופר חגיוב, Magma Images)

בסקירתו השבועית, יוני פנינג, כלכלן השווקים הראשי של בנק מזרחי טפחות ניתח את סנטימנט השווקים העולמיים, עליית מחירי הדלק בישראל אחרי הנחת מס הבלו, הייצוא הישראלי ועוד.

פנינג הסביר: "לאחר מספר רב של דיווחים על ניסיונות למנוע את ביטול הנחת הבלו על הדלק בישראל, נקבעה השבוע הנחה מתונה משמעותית, ל-33 אגורות, לליטר. על רקע זה, מחיר הדלק עולה ל-6.85 שקל לליטר, גידול של 39 אגורות מהחודש הקודם. וצפוי להביא להערכתנו לתוספת של 18% למדד דצמבר. הגידול, שתזמונו לא היה מתומחר בשוק להערכתנו לשלב הנוכחי, אבל כן תאם את הציפיות להמשך השנה, צפוי בסבירות גבוהה להביא את האינפלציה המקומית לסיים את השנה בסביבת 5.3%,לעומת ה-5.1% הנוכחי".
 



עוד הוסיף: "ההנחה שקיימת עדיין בבלו תבוטל להערכתנו במהלך 2023 ,ותוסיף עוד כ-0.15% לאינפלציה השנתית ב-2023 .בנוסף לזה, העלאת מחירי החשמל הצפויה כרגע בינואר טומנת בחובה עוד תוספת של כ-0.19% למדד. כמחצית ממנה, על פי אומדננו, פיצוי על אי העלאת התעריף בעבר. מנגד, זה די מסכם להערכתנו את המחירים של מוצרים מפוקחים מקומיים שצריכים עדיין להתעדכן כלפי מעלה, ולהעלות את המדד".

פנינג הסביר: "נתוני הלמ"ס ממשיכים להצביע על יציבות יחסית בסנטימנט הצרכני, עם גידול חודשי של 1.2% במכירות רשתות השיווק באוקטובר, למרות ימי הפעילות המפוחתים בשל תקופת החגים שחלו במהלך החודש. כנ"ל, המכירות בכרטיסי אשראי מציגים יציבות יחסית, על רקע השיפור במדד אמון הצרכנים. המדד המשולב של בנק ישראל ממשיך להצביע על יציבות בפעילות המקומית באוקטובר, עם עלייה של 0.17% .בהודעת המדד בנק ישראל ציין בנוסף כי למרות הירידה האחרונה בשיעור המשרות הפנויות באוקטובר, הוא נותר ברמה המשקפת את המשך הרצון של המעסיקים להרחיב את הפעילות. ערכי המדד עודכנו כלפי מעלה בחודשים הקודמים. עדכון זה יוחס ל-"עדכון פרמטרים שנעשה החודש על מנת להתאים את המדד לתקופה שאחרי משבר הקורונה". 

תגובות לכתבה(0):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה