כסף וצרכנות

שופרסל סופגת איום מפורש: "תורידו מחירים, או שאטפל בכם"

ועדת הכלכלה החלה להכין לקריאה שנייה ושלישית את פרק הגברת התחרות בענף המזון והטואלטיקה. היו"ר ביטן דרש לדעת איך התיקונים המוצעים יורידו מחירים, בפנייה לשופרסל אמר: "או שמחירים יירדו במדינה או שאני אטפל בכם בצורה אחרת" 
מערכת ice |  27
שופרסל דיל (צילום פלאש 90/ יוסי אלוני, pexels)
ועדת הכלכלה של הכנסת, בראשות חה"כ דוד ביטן, החלה היום (רביעי) להכין לקריאה שנייה ושלישית את פרק ט"ז מתוך הצעת חוק התוכנית הכלכלית לשנות התקציב 2023-2024 (חוק ההסדרים), העוסק בהגברת התחרות בענף המזון והטואלטיקה.
לפי ההצעה שהוצגה יאסר על ספקי מזון גדולים וקמעונאים גדולים להיות צד להסדר בו ניתנת הנחה לקמעונאי גדול בשל רכישה של מוצר אחר ממוצרי הספק, וכן מוצע לפטור קמעונאי גדול מהגבלות לפתיחת חנויות באזורי ביקוש בהם 55% ומעלה מהמחזור שלו הם מכירות של מוצרים שאינם של ספקים גדולים.
 
עוד מוצע להקפיא מיזוגים בין יצרן גדול או ספק גדול עם יצרן גדול אחר, יצרן בינוני או ספק גדול. נוסף על כך, מוצע שההוראות הללו יהיו בתוקף כהוראות שעה לשלוש שנים, כששר הכלכלה והתעשייה יוסמך להאריכן בשלוש שנים נוספות. עם זאת, במהלך הדיון התייחסו היו"ר ביטן וחברי הכנסת להצעות והציעו להכניס בהן שינויים.
בתחילת הישיבה הציג רכז כלכלה, תעשייה ותיירות באגף התקציבים באוצר, גל ברנס, את הרקע להצעה ואמר כי בפן החיובי בעשור האחרון רמת החיים בישראל עלתה משמעותית. לדבריו, באותה תקופה השכר עלה ב39.1% לעומת המדד שעלה רק ב10.6%, כתוצאה מרפורמות להגברת התחרות שבוצעו לאחר המחאה החברתית. עם זאת הודה ברנס כי יוקר המחייה עדיין גבוה והמחירים בישראל היו אמורים להיות נמוכים משמעותית.
היו"ר ביטן ביקש לדעת איך הצעת החוק תוריד מחירים, ואמר כי זו השאלה העיקרית. ברנס השיב כי כיום 53% מהמוצרים הם למעשה של עשרה ספקים גדולים שמנצלים את כוח השוק שלהם מול הקמעונאים. לדבריו, הקטנת כוח השוק שלהם מול הקמעונאים תאפשר לקמעונאים, הפועלים בשוק תחרותי, להשיג הוזלות שיתגלגלו לצרכנים. ברנס הוסיף, כי ישראל היא המדינה הרביעית הכי יקרה, אחרי איסלנד, נורבגיה ושוויץ. לדבריו, ההצעה עוסקת בתחום המזון כי הוא מהווה 18% מהוצאות משק הבית והם גבוהים ב37.5% מממוצע OECD.
לפי המצגת שהציג ברנס, הורדת מחירי המזון והפארם לרמת המחירים הממוצעת ב-OECD יכולה לחסוך עד 7,700 שקל בשנה למשק בית. בהשוואה בינ"ל, רמת הריכוזיות בישראל היא הגבוהה ביות במספר רב של קטגוריות, בהן משקאות מוגזים, מיצים, דגני בוקר, אורז פסטה ואטריות, חטיפים מלוחים, ביסקוויטים מתוקים וחטיפי פירות, והשנייה הגבוהה ביותר בגלידות. בעשר השנים האחרונות נתח השוק של עשר הספקים הגדולים נותר יציב ועמד ב-2021 על 53.5%.
הפתרונות, לפי הצעת החוק, כוללים איסור על מיזוגים קונגלומרטיים לספקים ויצרנים גדולים, איסור על קשירה תמחירית והקלות רגולציה בפתיחת חנויות, וכן הקמת ועדה לבחינת צעדים נוספים לצמצום כוח השוק של הספקים הגדולים. ראש תחום מדיניות ואסטרטגיה ברשות התחרות, איל שפירא, אמר כי סעיף ההנחה האסורה נועד להתמודד עם הכוח הקונגלומרטי של ספקי המזון, שעלולים לדחוק ספקים קטנים מחוץ לשוק כשקושרים הנחה במוצר אחד שהקמעונאי חייב ברכישת מוצר אחר.
היו"ר ביטן ביקש לדעת כיצד זה ייאכף ואמר: "בחג העלו את מחירי כל המוצרים, הכל היה סיפורי פוגי, כל המחירים עלו בין 9 ל-20-30 אחוז". הוא הוסיף כי גם הצרכן צריך להיות אחראי ואמר כי הוא לא עשה כלום חוץ ממחאת הקוטג', שדווקא הוכיחה שלצרכנים יש כוח אם הם רוצים. ברנס התייחס לכך ואמר כי אין משהו אחד שאם רק נעשה אותו המחירים ירדו.
שפירא הוסיף כי צעד שני הוא האיסור של יצרן גדול או ספק גדול להתמזג עם יצרן גדול אחר, יצרן בינוני או ספק גדול לתקופה של שלוש שנים. הוא הסביר כי הממשלה הקימה ועדה לבחינת צעדים נוספים לצמצום כוח השוק של הספקים הגדולים, והכוונה היא למנוע שינויים שייתרו את עבודת הוועדה.
חה"כ דן אילוז אמר כי ההצעה יכולה לפגוע בעסקים הקטנים, וציין כי שלוש שנים זו תקופה ארוכה מדי. היו"ר ביטן אמר כי בכוונתו לצמצם את תקופת הוראת השעה, ולהביא את הנושא לבדיקת ועדת הכלכלה ורק אם יתברר שהדבר משפיע על המחירים ניתן יהיה להאריך את התקופה.
שפירא הציג את ההצעה השלישית, ואמר כי היא נועדה לתת לקמעונאים תמריץ למכור יותר מוצרים של יצרנים קטנים ובינוניים, בכך שיוכלו לפתוח חנויות נוספות באזורי ביקוש ללא אישור רשות התחרות, אם לפחות 55% מהמכירות שלהם בחצי השנה שקדמה לכך הם של מוצרים מספרים קטנים ובינוניים.
על כך תהה היו"ר ביטן למה זה לא הפוך ומדוע רשות התחרות לא סוגרת סניפים של רשתות שיווק אם הם לא מוכרים מספיק מוצרים של ספקים קטנים ובינוניים. "אם רשת גדולה לא עומדת ביעד הזה אני רוצה שיסגרו להם סניפים". נציגת שופרסל, לילך דחוח, אמרה כי לא מדובר בסעיף שופרסל וכי שופרסל מאוד עוזרת ליצרנים קטנים. בתגובה זעם היו"ר ביטן ואמר: "אל תספרו לי סיפורים, או שהמחירים ירדו או שאני אטפל בכם בצורה אחרת, וגם אנשי המקצוע צריכים לא רק לתת גזרים אלא גם להפעיל מקלות, אם הם לא עומדים בהוראות לסגור להם סניפים".
עו"ד אלדד כורש, שייצג את התאחדות התעשיינים, טען כי כמעט כל רווחי עליות המחירים הלכו לרשתות הקמעונאיות, ומעט מאוד נשאר אצל היצרנים. לטענתו רווחיות היצרנים בישראל נמוכה בהשוואה ליצרנים אחרים בעולם, וגם אם היא יותר גבוהה בשני אחוז משל היצרן האירופי, אז כל המהלך אולי יוריד את המחיר לצרכן באחוז או שניים.
מנהל תחום רשתות המזון באיגוד לשכות המסחר, נמרוד הגלילי, אמר מנגד כי הרווחיות של הקמעונאים היא בין 2.5 ל-3 אחוזים. הוא הוסיף כי חוק המזון לא עסק בכלל בספקים הגדולים וזו הבעיה. הוא אף הזהיר כי מי שייפגע מסעיף ההנחות יהיו הצרכנים. היו"ר ביטן תהה איך רמי לוי קנה את ישראייר משני האחוזים שהוא מרוויח בסופר.
היועצת המשפטית של רשות התחרות, עו"ד יעל שיינין, התייחסה לקראת תום הדיון לטענות כלפי איסור המיזוגים ואמרה כי הכוונה הייתה להתמודד עם הקשר הקונגלומרטי בין ספקי המזון הגדולים לקמעונאים באמצעות הסדרי ההפצה של ספקים קטנים. בעקבות טענות התעשיינים הוחלט שהטיפול בנושא ההפצה דורש עוד חשיבה הקימה הממשלה ועדה לעניין, ולכן מה שמבקשת רשות התחרות זה שלא יעשו שינויים מבניים חד צדדיים עד שהוועדה תסיים את עבודתה.
"זה לא קשור לזה שאין לנו כוח אדם או שהרמנו ידיים. רשות התחרות התנגדה בתקופה האחרונה להרבה עסקאות מיזוג, הרשות ביצעה אכיפה ולא הרימה ידיים. הגענו לאיסור הזה כדי לוודא שלא יהיה שינוי מצב חד צדדי בזמן שלבקשת היצרנים אנחנו בוחנים את האיסורים על הסדרי ההפצה. אמרתם שהתכוונו לטפל בהסדרי ההפצה מהר מדי, אז כשלקחים את הזמן אתם אומרים שזה לאט מדי", אמרה. באשר לאישור מיזוגים חריגים אמרה עו"ד שיינין כי הרשות תבחן את זה ותחזיר תשובה לוועדה.
היו"ר ביטן ביקש לבחון מספר דברים שעלו במהלך הדיון, בהן לקצר את התקופות של הוראות השעה ולבצע בחינה שיישום ההצעה אכן הביא להורדת מחירים. הוא ביקש לבחון את נושא התניית הנחות כהוראת קבע או לאפשר לשר הכלכלה, באישור הוועדה, הארכה לתקופה ארוכה יותר של עד עשר שנים בתנאי שזה מוריד מחירים. באשר לאיסור המיזוגים ביקש היו"ר ביטן לבחון קיצור תקופת הוראת השעה ולאפשר הארכתה רק אם הממשלה התחילה בהליך חקיקה שלא הסתיים. בישיבה היום לא התקיימו הצבעות ולא התקבלו החלטות, והדיונים יימשכו בשבועות הקרובים.
תגובות לכתבה(27):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה
  • 24.
    סופרסל
    אלון 04/2023/24
    הגב לתגובה זו
    0 0
    הרשת הכי יקרה בשוק כן הכי יקרה . אני הפסקתי שנים לקנות שם ורק מרוויח.!!!! זה סופר לא יקר זה סופר הכי יקר !!!
    סגור
  • 23.
    יש לי רעיון יותר טוב
    מתן 04/2023/23
    הגב לתגובה זו
    1 0
    אפשר פשוט שהאזרחים יעשו את העבודה, וכולם יגיע לסניף ויתחילו להרוס להם אותו. צריך ליצור להם שם נזק רציני שיבינו שלא מתעסקים על ישראלים. או שתורידו או שזורקים לכם רימונים ובקבוקי תבערה על הסניפים
    סגור
  • 22.
    חישוב שגוי
    mku 04/2023/21
    הגב לתגובה זו
    1 0
    תראו לי משפחה שמוציאה פחות מ 4000 שח בסופר.... אם המחירים היו כמו ב אירופה זולים ב 37 אחוז זה אומר חסכון של 1480 שח לחודש. הכי מצחיק זה התשובה של הליצנים מרשות התחרות " הקמנו ועדה ולא רוצים לשנות עד שנסיים הדיונים" פשוט קורע מצחוק. ביטן יגמור כמו כחלון . אסור להתעסק עם כנופיית ההון שלטון. ולנו נשאר רק להחרים את שופרסל
    סגור
  • 21.
    נבלות
    עדי 04/2023/21
    הגב לתגובה זו
    2 0
    תתרסקוווו אמןןן
    סגור
  • 20.
    חזירות
    לש 04/2023/21
    הגב לתגובה זו
    2 0
    קמחזיק ויזה של סופר סל ניגבה ממני סך 3 שקלים לחודש ובזה מסבסדים לאוכלי חינם מעבר לחיוב ויזה על כן יש להחרים מותג חזירי זה
    סגור
  • טען עוד
  • 19.
    ביטן אנו לא הביביסטים שלך... אתה לא מסוגל... (ל"ת)
    אזרח 04/2023/21
    הגב לתגובה זו
    0 0
    סגור
  • 18.
    מעניין מאוד. עד היום חשבתי שביתן יודע רק להיות גס רוח. (ל"ת)
    Raffi 04/2023/20
    הגב לתגובה זו
    1 0
    סגור
  • הקורונה
    מרוקאי 04/2023/21
    הגב לתגובה זו
    0 0
    ביטן עבר טראומה של סכנת חיים עים המחלה על כן סולח לו הטראומה עשתה את שלההמשך היושרה יביא לך הצלחה
    סגור
  • 17.
    ביטן תותח על
    יפעת 04/2023/20
    הגב לתגובה זו
    1 2
    ביטן איש כלכלי אנליטי...תמיד למען האזרחים...כל הכבוד! המשך כך...מלחמותיך הם מלחמותנו להורדת יוקר המחיה.
    סגור
  • עוד ביביסט שמאמין לשקרים של ביטן ?????? (ל"ת)
    אזרח 04/2023/21
    הגב לתגובה זו
    1 0
    סגור
  • 16.
    שופרסל
    ניסים 04/2023/20
    הגב לתגובה זו
    4 1
    גם עם יורידו מחירים ב70אחוז הם עדין מרויחים עוד 100אח הכי יקרניפ מכל הסופרים
    סגור
  • 15.
    פשוט חמור, מאיים והוא לא עושה כלום...
    שי 04/2023/20
    הגב לתגובה זו
    1 2
    תפתח את השוק לכל מי שרוצה, תראה ירידה במחירים. לא תפתח ישארו ככה. 13 שנה בשלטון עכשיו נזכרו, ממשלה של זבלות, שקרנים
    סגור
  • 14.
    הורדת מחירים
    פרגי 04/2023/20
    הגב לתגובה זו
    3 1
    צודק צדק 13תפתחו את שוק היבוא לכל אחד שרוצה ולא לשמוע לקרטלים
    סגור
  • 13.
    לפתוח את השןק בהכל!!!!!ואז תראו ירידת
    צדק 04/2023/20
    הגב לתגובה זו
    7 0
    מחירים דרסטית וטבעית של 70-80 אחוז מהמחיר השקרי שמספרים לכם
    סגור
  • 12.
    הבטחות ונביחות ריקות מתוכן
    הציוני 04/2023/20
    הגב לתגובה זו
    3 1
    שבעתי " באבו אבועה" מהשקרים ההבטחות הנביחות וההתלהמות של פוליטיקאי כזה או אחר!
    סגור
  • 11.
    חבל שיש לביתן קופת שרצים מהעבר הוא היחיד מהליכוד אותו א (ל"ת)
    יאקי 04/2023/20
    הגב לתגובה זו
    1 1
    סגור
  • 10.
    מילת המפתח היא חזירות שופרסל הביאה את זה (ל"ת)
    על עצמה!!! 04/2023/20
    הגב לתגובה זו
    4 1
    סגור
  • 9.
    מר ביטן הנכבד: אתה רוצה מדינה סוציליסטית??
    ייייייישששששש 04/2023/20
    הגב לתגובה זו
    1 5
    דויד ביטן לא הבנתי אתה דורש מחברה להוריד מחירים? מה זה פה מדינה סוצליסטית? הצחקת את ביבי רק קפיטליזם חזירי
    סגור
  • 8.
    יקרנים
    יקרנים 04/2023/20
    הגב לתגובה זו
    5 1
    לא קונה שם יקרנים
    סגור
  • 7.
    שופרסל משקיעה מליונים בפרסומות בטלויזיה
    סמדר 04/2023/20
    הגב לתגובה זו
    6 0
    והצרכן משלם את המחיר..הפסקתי לקנות ברשת היקרה הזו. יש ליד הבית שלי שופרסל שלי, איך יכול להיות שהירקות עולים פי 2 מרמי לוי? מגזימים ומנצלים את המבוגרים שאין להם רכב.
    סגור
  • 6.
    מאז שליכוד עלתה לשלטון לא נעשה דבר להורדת יוקר המחיה
    מיכאל 04/2023/20
    הגב לתגובה זו
    6 2
    כמה ישיבות ודיונים,אך דבר לא נעשה. מה יהיה ? עוד כמה חודשים יעברו עד שהליכוד ושר העוצר יתחילו סוף ,כל סוף לשנות יוקר מחיה בארץ. אני חושב שישראל ראשונה ביוקר מחיה בעולם. לא דואגים לקשישים,המקבלים קיצבת זיקנה מביטוח לאומי.
    סגור
  • 5.
    חרטא בריבוע
    רות 04/2023/20
    הגב לתגובה זו
    5 1
    ועדת הכלכלה זה רק בשביל הצגה בטלויזיה .הם עובדים עבור הטייקונים. עובדה המחירים רק עולים ועולים .
    סגור
  • 4.
    ביטן תטפל בשופרסל כמו שטפלתה בתאגידי המים ,
    2023 04/2023/20
    הגב לתגובה זו
    6 1
    מילם מילים בלי מעשים
    סגור
  • 3.
    שימו לב כל רפורמה עד היום רק החמירה את יוקר המחיה
    אני שחושב 04/2023/19
    הגב לתגובה זו
    4 7
    תתעוררו הרפורמות האלה הן תרגיל של הפוליטיקאים בישראל תזה כיסוי תחת של עלק עשינו משהו
    סגור
  • אל תבלבל לאנשים תמחצעם עיוות המציאות
    צדק 04/2023/20
    הגב לתגובה זו
    3 1
    השקרים של שמאלנים שכחלו את העליית מחירים המטורפת מיום הקמתה של ממשלת האחים המוסלמים!!!!הייתה התחייבות להעביר 53 מיליארד שקל ואז אמרו מאיפה נביא?יאללה נעלה מחירים והכל עלה בקיצוניות בדיוק כמו הממשלה הקיצונית הזאת
    סגור
  • 2.
    איום מיותר הרשת תתרסק בסוף
    Yl 04/2023/19
    הגב לתגובה זו
    5 1
    יש לפעול רק לדבר אחד צימצום הרשת ו פתיחת רשתות מתחרות זה כל הסיפור
    סגור
  • 1.
    שופרסל
    סש 04/2023/19
    הגב לתגובה זו
    13 1
    מוכרת יקר לאנשים מבוגרים , נכים , קשיי יום . שאין באפשרותם להגיע לאזורי התעשיה שם זול יותר . ניצול ציני של מצוקה .
    סגור