כסף וצרכנות

בנק ישראל תחת ביקורת קשה: העלאות הריבית טובות רק לבנקים

נשיא איגוד לשכות המסחר אוריאל לין טוען: "נגיד בנק ישראל שוגה מאוד בתפיסת עבודתו. הסתפק בהחלטות של העלאות הריבית מבלי להתמודד עם תוצאות מהלכים אלה.  בנק ישראל בוודאי הבין שמדיניות זו של העלאת ריבית ברצף מגדילה מאוד את רווחי הבנקים ומנגד מעלה מאוד את עלויות המגזר העסקי ומשקי הבית"
מערכת ice |  2
פרופ' אמיר ירון, נגיד בנק ישראל (צילום shutterstock, פלאש 90/ יונתן זינדל)
אוריאל לין, נשיא איגוד לשכות המסחר, התייחס היום (רביעי) להסתייגות נגיד בנק ישראל בכל הקשור להצעות חוק פרטיות אשר לדעת הנגיד מצמצמות את סמכות או פוגעות בעצמאות בנק ישראל. לין גם אמר כי נגיד בנק ישראל מן הנכון שיפנה ביקורת זו כלפי בנק ישראל עצמו.  
תחילה הסביר: "לאחר שבנק ישראל העלה ברצף של 10 פעימות את ריבית הבנק מ-0.1% ל-4.75% מתחילת מאי 2022 הוא בטח הבין או היה צריך להבין  את תוצאות העלאות ריבית אלה על המגזר העסקי, משקי הבית ומשלמי המשכנתאות". 
 
עוד הוסיף לין: "הנגיד הסתפק בהחלטות של העלאות הריבית מבלי להתמודד עם תוצאות מהלכים אלה.  בנק ישראל בוודאי הבין שמדיניות זו של העלאת ריבית ברצף מגדילה מאוד את רווחי הבנקים ומנגד מעלה מאוד את עלויות המגזר העסקי ומשקי הבית. 
בהמשך דבריו ציין: "בנק ישראל הוא מספיק גדול ועתיר כוח אדם ויחד עם העלאות הריבית היה צריך לבצע מהלכים מאזנים המצמצמים את חוסר האיזון שבין העלאת רווחי הבנקים לבין הגברת העלויות של המגזר העסקי.  וכל זאת יכל לעשות בתוקף סמכויותיו,  במסגרת הפיקוח על הבנקים ובהתייחסות לכלל העמלות וההוצאות המושתות על אלה הנזקקים לאשראי הבנקאי ולשירותי הבנקאות.  הוא לא עשה זאת  וגרם נזקים למגזר העסקי".
לסיום קבע: "כתוצאה מכך בוודאי וחברי כנסת התרעמו על התוצאה הקשה שנוצרה ויזמו תיקוני חקיקה לתקן זאת, וזו גם חובתם. אכן, אין מקום לפגוע בעצמאות בנק ישראל אבל לא ייתכן שבנק ישראל על אף גודלו והיותו עתיר כוח אדם,  לא יבצע מהלכים שלמים שמביאים בחשבון את תוצאות העלאות הריבית לא רק על תחום הביקושים אלא גם על הרחבת הפער שנוצר בין רווחי הבנקים לבין עלויות המגזר העסקי. אין שום ספק כי נדרש לשנות את מערכת היחסים שבין המערכת הבנקאית למגזר העסקי ומשקי הבית".
תגובות לכתבה(2):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה
  • 2.
    סוף סוף מבינים את הקשר בין הפקידות להון (ל"ת)
    בגדי המלך החדשים 06/2023/29
    הגב לתגובה זו
    0 0
    סגור
  • 1.
    להריץ מחאה נגד הבנקים שהם יממנו חלק ניכר מעזרה לנזקקים
    האמיתי 06/2023/28
    הגב לתגובה זו
    0 0
    לתת בזכות בעוש 5 אחוז הנגיד אפס מוחלט מול הבנקים
    סגור