דיגיטל וטק

בדרך לרעידת אדמה בשוק העבודה? "תעצרו גיוסים ותשתמשו ב-AI"

מגמה רחבה ומדאיגה: שורה של מנכ"לים מזהירים את העובדים שלהם ש–AI מאיימת על תפקידם. אילו מקצועות עלולים להיפגע ומה רמת הסיכון של העובדים בישראל? 
מערכת ice | 
מנוע חיפוש AI (צילום shutterstock)
הבינה המלאכותית אינה מדע בדיוני – היא כבר כאן, והיא משנה את כללי המשחק מהר יותר ממה שהיה ניתן לצפות. חברות מאמצות כלי AI כדי לייעל תהליכים, להפחית עלויות וגם להפחית בכוח האדם. אם אתם רוצים להבטיח את מקומכם בעולם התעסוקה בעידן הבינה המלאכותית, ייתכן כי תצטרכו להתמקצע במה שאתם עושים בצורה יוצאת דופן.
זה המסר של שורה של מנכ"לים לעובדיהם, ביניהם מנכ"ל פייבר, מיכה קאופמן, שאמר כי ה-AI מאיימת באופן ממשי על תפקידם: "זה לא משנה אם אתם מתכנתים, מעצבים, מנהלי מוצר, מדעני נתונים, עורכי דין, אנשי תמיכה בלקוחות, אנשי מכירות או כספים – ה AI- מגיעה אליכם. אם לא תתמקצעו במה שאתם עושים בצורה יוצאת דופן, תיאלצו לבצע שינוי בקריירה שלכם בתוך כמה חודשים".
מדובר רק בדוגמה אחת שמשקפת מגמה רחבה יותר; מוקדם יותר השבוע פורסם בוול סטריט ג'ורנל כי בחברת שופיפיי, שמפתחת פלטפורמות סחר מקוון, נאמר למנהלים שביקשו לגייס עובדים חדשים להוכיח תחילה כי כלי AI אינם מסוגלים לבצע את המשימות הנדרשות: "צוותים חייבים להדגים שהם לא יכולים לקבל את מה שהם רוצים באמצעות  AI". במכתב שנשלח לעובדים על ידי מנכ"ל החברה, טוביאס לוטקה, הובהר כי הציפייה שכל עובד ישתלב כלי AI  בעבודתו באפן שוטף, ושהשימוש בטכנולוגיה ייבחן באופן תכוף.
זאת בעיקר כיוון ש-AI יכול לחסוך עלויות משמעותיות, בין היתר על ידי אוטומציה של משימות שגרתיות, ניתוח נתונים מתקדם, מתן שירות לקוחות באופן אוטומטי ועוד. על פי דוח של מקינזי משנת 2023 - ארגונים ששילבו AI בצורה אסטרטגית דיווחו על חיסכון של עד 30% בהוצאות.
אולם החזון של החברות האלו לא קשור רק בחיסכון, אלא גם לניהול טוב ולשיפור היעילות. כך למשל נטפליקס  משתמשת באלגוריתמים של AI שמאפשרים לה לנתח את התנהגות הלקוחות - כדי לספק לכל משתמש תוכן מותאם אישית - מה שמגדיל את שביעות הרצון והנאמנות. וישנה גם סיבה שיווקית – המנכ"לים רוצים למתג את החברות כחדשניות ומובילות בתחומן, ואין ספק ששילוב AI ופרסום של זה תורם לכך.
המגמה מדאיגה את שוק העבודה ברחבי העולם, וגם בישראל עלולות להיות השלכות משמעותיות; דו"ח של בנק ישראל מחודש מרץ קבע כי חמישית מהמועסקים בישראל עובדים במקצועות שהביקוש אליהם צפוי לצנוח בעקבות האימוץ הנרחב של הבינה המלאכותית. מדובר על מקצועות אשר כוללים משימות שגרתיות וחזרתיות, אותם מערכות AI יכולות לבצע בקלות יחסית – כמו נציגי שירות לקוחות, פקידים, קלדנים וסוכני נסיעות.

מנגד, יש מקצועות שבהם ה-AI לא רק שלא מחליף את האדם – אלא מדגיש את חשיבותו. מקצועות כמו חשמלאי, אינסטלטור, וגם פסיכולוג ועובד סוציאלי - ימשיכו להתקיים גם בעולם העבודה החדש. דו"ח של פורום הכלכלה העולמי אף מדגיש כי ככל שטכנולוגיות מתקדמות יותר ייכנסו לשוק, כך תעלה הדרישה לעובדים בעלי "מגע אנושי" ויכולת לשלב בין AI לחשיבה ביקורתית.
בשורה התחתונה - נראה כי העתיד שייך לאלו שידעו לאמץ את כלי ה-AI, ולא לאלו שמתחרים איתם.
תגובות לכתבה(0):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה