דיגיטל וטק

מה יקרה אם OpenAI תרכוש את גוגל כרום? התרחיש הדרמטי נחשף

שילוב של OpenAI-גוגל כרום ייצור חידה רגולטורית, שתעביר את מוקד האנטי-טראסט לכוחה של מובילת הבינה המלאכותית אם תשלוט בדפדפן הפופולרי ביותר בעולם. חששות לגבי פרטיות נתונים והנוף התחרותי עבור פרסום דיגיטלי, יתעצמו
סם אלטמן, מנכ"ל OpenAI (צילום vecteezy, יוטיוב/ CBS)
הערה בבית המשפט הציתה ספקולציות ברחבי עולם הטכנולוגיה, מה יקרה אם OpenAI תרכוש את גוגל כרום? ההצעה, שהועלתה על ידי מנהל מוצר של ChatGPT במהלך קרב האנטי-טראסט המתמשך של גוגל, חוקרת הרבה מעבר לתרופות משפטיות ונוגעת ביסודות האופן שבו מיליארדי אנשים ניגשים לאינטרנט ובהכנסות העצומות המעורבות.
המספרים, הטריים מהכרזת הרווחים של אלפבית לרבעון הראשון של 2025, מדגישים את הקנה מידה העצום, מה שהופך כל מכירה פוטנציאלית של כרום לאירוע היסטורי. למרות הדיון המתמשך על צ'אטבוטים מבוססי בינה מלאכותית המשבשים את החיפוש המסורתי, אלפבית של גוגל דיווחה על הכנסות מדהימות של 90.2 מיליארד דולר ברבעון הראשון של 2025, עלייה של 12% לעומת השנה הקודמת. בתוך זה, הכנסות גוגל חיפוש ושירותים אחרים טיפסו ל-50.7 מיליארד דולר לרבעון. 
סך הכנסות הפרסום של גוגל, הכוללות חיפוש, יוטיוב ורשת המפרסמים, הגיעו לכמעט 67 מיליארד דולר ברבעון שהסתיים ב-31 במרץ 2025. צמיחה מתמשכת זו מדגימה את כוחו העמיד של העסק המרכזי של גוגל, התלוי בעיקר בנתח השוק הדומיננטי של כרום וביכולתו לנתב משתמשים לשירותים של גוגל.
בעוד שבינה מלאכותית כמו ChatGPT מתפתחת במהירות, היא טרם הצליחה לפגוע באופן נראה לעין בזרם ההכנסות האדיר של גוגל מפרסום, אשר הניב רווח נקי של 34.5 מיליארד דולר לאלפבית ברבעון הראשון של 2025 בלבד.
רקע פיננסי זה הופך את העניין הפוטנציאלי של OpenAI להגיוני. בעוד ש-OpenAI מייצרת הכנסות משמעותיות, העלויות הכרוכות באימון והפעלת מודלים של בינה מלאכותית מתקדמים הן עצומות וגדלות. רכישת כרום תציע יותר מסתם פלטפורמה לשילוב חלק של ChatGPT; היא תייצג נתיב ישיר לניצול שוק הפרסום הדיגיטלי העצום השולט כיום על ידי גוגל. 
היא מספקת גישה למיליארדי משתמשים וזרימת נתונים החיונית הן לפרסום והן לאימון פוטנציאלי של מודלי בינה מלאכותית מתקדמים עוד יותר, ומציעה נתיב לסוג של זרמי הכנסות ברי-קיימא בקנה מידה גדול הנדרשים כדי לתדלק פיתוח אינטנסיבי של בינה מלאכותית.
הערכת שווי של כרום באופן עצמאי היא מורכבת, כיוון שגוגל אינה מפרידה את נתוניה הכספיים. עם זאת, תפקידו כשער הראשי עבור משתמשים הניגשים לשירותי גוגל הוא בלתי ניתן להכחשה. שקלו שעסקי הפרסום של גוגל הניבו כמעט 67 מיליארד דולר רק ברבעון האחרון. 
למרות שקשה לתמחר אותו בבידוד, תפקידו של כרום כצינור המרכזי לאימפריית הפרסום הזו מרמז על ערך פנימי עצום. כל הערכת שווי תצטרך לשקף שליטה אסטרטגית בגישה למנגנון עסקי המייצר הרבה יותר מרבע טריליון דולר בהכנסות פרסום שנתיות.
מחיר רכישה המשקף שליטה אסטרטגית זו יכול בקלות למקם את העסקה בין רכישות הטכנולוגיה הגדולות ביותר שנרשמו אי פעם, עם פוטנציאל להתחרות בעסקאות ענק בטווח של 60-70 מיליארד דולר או אף יותר. קניית כרום לא תהיה רק קניית דפדפן; זו תהיה קניית שליטה על זרימת המשתמשים לאחת המערכות האקולוגיות הדיגיטליות הרווחיות ביותר בעולם.
שילוב של OpenAI-כרום ייצור חידה רגולטורית, שתעביר את מוקד האנטי-טראסט לכוחה של מובילת בינה מלאכותית השולטת בדפדפן הפופולרי ביותר בעולם. חששות לגבי פרטיות נתונים והנוף התחרותי עבור פרסום דיגיטלי יתעצמו.
עבור עסקים ברחבי העולם, עתיד פוטנציאלי זה דורש תשומת לב. הכללים המסדירים פרסום מקוון, מעורבות לקוחות ואסטרטגיית נתונים עשויים להיכתב מחדש באופן יסודי, מה שיחייב הסתגלות וייצור מנצחים ומפסידים חדשים בשוק הדיגיטלי. ההרהור בבית המשפט לא היה רק היפותטי; זו הייתה הצצה לקונפיגורציה מחדש פוטנציאלית בשווי מיליארדי דולרים של תשתית הליבה של האינטרנט.
כותב הטור הוא עו"ד ורו"ח גלעד פינקלשטיין
תגובות לכתבה(0):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה