דיגיטל וטק

מנכ"ל אפל הגיע לבית משפט - ועבר לינץ' משפטי

טים קוק העיד במשפט של אפל מול ענקית המשחקים Epic, וגילה שהשופטת לא מתכוונת לתת לו לעזוב מבלי לענות על כמה שאלות קשות
יאיר מור |  2
טים קוק, מנכ"ל אפל (צילום ויקיפדיה)
הזיגזג של אפל בכל הנוגע לחנות האפליקציות שלה נמשך ביום שישי, כאשר לבית המשפט המחוזי בצפון קליפורניה הגיע העד האחרון והמרכזי מטעמה - המנכ"ל טים קוק. קוק חשב כנראה שאדם בדרגתו יעבור חקירה קלה בלבד, והופתע מאוד כאשר השופטת, איבון גונזלז רוג'רס, החלה לתקוף אותו בשאלות קשות, וכשכשל במתן תשובות מספקות אף בהערות ציניות.
כך, לדוגמה, לאחר שדיבר על כך שחנות האפליקציות טובה למפתחים, ציטטה השופטת סקר לפיו 39% מהמפתחים בחנות אינם מרוצים משירותי ההפצה של אפל, לעומת 36% בלבד שמרוצים מהם ו-19% שלא הביעו עמדה. תשובתו של קוק היתה היפוך של הנרטיב, וטענה לפיו אפל דואגת קודם כל לאינטרסים של המשתמשים, וכי תמיד יהיו "חיכוכים" בינה לבין המפתחים.
שאלה נוספת שתפסה אותו לא מוכן נגעה לאפליה לכאורה של אפל בין אפליקציות שונות. השופטת הסתמכה על נתונים שהוצגו לא על ידי אפל, אלא על ידי אפיק, ולפיהם רוב הכנסות אפל מהחנות מגיעות ממשחקים. גונזלז רוג'רס ציינה כי יש לה על המכשיר 6 אפליקציות של בנקים וכי אפל לא גובה עמלה על הפעולות שהיא מבצעת דרכן, אך "אתם גובים כסף משחקנים, כדי לסבסד את הבנקים". תשובתו של קוק היתה שאינו יודע מאילו סוגי אפליקציות אפל מרוויחה יותר, וכי החברה בחרה לגבות כסף על פעולות סחר דיגיטליות - תשובה שלא עונה כלל על השאלה.
בנוסף, כאשר השופטת שאלה אותו אם הוא חושב שתחרות היא טובה הוא ענה "היא נהדרת". היא המשיכה: "אבל אין לכם תחרות ברכישות בתוך אפליקציות". קוק ניסה להסביר שיש, מכיוון שמשתמשים יכולים לרכוש את אותם משחקים על מכשירים אחרים כמו פלייסטיישן של סוני וסוויץ' של נינטנדו (את אקס-בוקס של מיקרוסופט הוא לא הזכיר, עוד על הסיבה בהמשך) ואז לבצע את הרכישות דרך החנויות של המכשירים הללו. "כן, אבל רק אם הם יודעים, נכון?" ירתה השופטת, בעקיצה על כך שאפל אוסרת על המפתחים להציג בתוך האפליקציות או המשחקים להזכיר שניתן לרכוש אותם דרך חנויות אחרות ולא רק דרך אפל.
טענה משונה נוספת של קוק היתה שאפל אינה מבצעת סינון של אפליקציות על רקע מוסרי - אבל תנאי השימוש של החנות מעידים על ההיפך הגמור מזה. הוא גם טען שללא הסינון הזה, שכאמור הוא הכחיש את קיומו, אך הודה כי מביא את החברה לסנן 40% מהאפליקציות שהיא בודקת כל שבוע, החנות היתה הופכת ל"בלגן רעיל" ואנשים לא היו רוצים להגיע אליה - טענה המופרכת לחלוטין על ידי הצצה במצב בחנות המקבילה של גוגל, שלמרות שיש לה מתחרות רבות, כמעט אף משתמש אנדרואיד אינו משתמש בהן ורובן המוחלט של האפליקציות מותקנות דרכה.
שאלה אחרת, שנשאלה על ידי עורך הדין של אפיק, הוציאה ממנכ"ל אפל סירוב מוחלט להגיד דבר מלבד "איני יודע" ו"איני זוכר". השאלה הזו היתה כמה משלמת גוגל לאפל תמורת הגדרת מנוע החיפוש של הראשונה כברירת המחדל בטלפונים של האחרונה. כאמור, קוק התחמק מתשובה, אפילו אחרי שעורך הדין נתן לו את התשובה - כ-10 מיליארד דולר לשנה, שהם הסכום הממוצע בין 8 ל-12 מיליארד דולר, שהיו סכומי המינימום והמקסימום שהוזכרו בכל הדיווחים אודות העסקה הזו.
בנוסף לכמעט-צליבה של קוק בבית המשפט, שמרמזת כי השופטת אינה נוטה לכיוון החברה הגדולה בעולם, ביום רביעי סיפקה אפל עצמה רמז לכך שהיא חוששת כי תפסיד במשפט. לפי בלומברג, החברה הגישה לבית המשפט בקשה לפסול את עדותה של לורי רייט, בכירה בחטיבת אקס-בוקס של מיקרוסופט, שהעידה במשפט. זאת, משום שמיקרוסופט מנהלת למעשה את המשפט מאחורי הקלעים, תוך התחמקות מניהול המשפט בעצמה באמצעות הסתתרות מאחורי אפיק.
"הצופה הסביר עשוי לתהות האם Epic משמשת כאיש קש מטעם מיקרוסופט", נכתב בבקשה של אפל. "מיקרוסופט הגנה על עצמה מגילוי מסמכים משמעותי בתיק הזה בכך שלא הופיעה כצד ולא שלחה בכיר מהנהלת החברה להעיד" - לא שלחה מנהלים בכירים, אך כן שלחה לא פחות מחמישה עדים העובדים בה בצורה זו או אחרת, מספר זהה לעדים מטעם אפיק עצמה בתיק.
מיקרוסופט מסרה בתגובה כי "אפל מנסה להסיח את הדעת מדאגות לגיטימיות המגיעות מחברות רבות ברחבי התעשייה אודות מדיניות והתנהלות חנות האפליקציות שלה, כולל סירובה לאפשר הזרמת משחקים (לאפליקציות) בחנות האפליקציות. אפיק מדברת ופועלת עבור עצמה, ומיקרוסופט, כמו חברות רבות אחרות, העלו דאגות בקולנו שלנו, כולל ישירות מול אפל".
השופטת אמרה בסיום העדות של קוק כי תם שלב הראיות במשפט, וכי היא תבחן אותן ומקווה להגיע לפסק דין "בהקדם".
תגובות לכתבה(2):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה
  • 2.
    טוב מאד
    עם הארץ 05/2021/24
    הגב לתגובה זו
    0 0
    אסור לאפשר לטרור לנצח
    סגור
  • 1.
    למה לא פשוט להתקין לינוקס על האייפון.
    Shy 05/2021/24
    הגב לתגובה זו
    2 0
    ואז תהיה תחרות חופשית לחלוטין.
    סגור