דיגיטל וטק

אמזון מסתבכת עם ארה"ב ועם העובדים הפרו-פלסטינים

החברה נתבעת בבירה האמריקאית על התנהלות אנטי-תחרותית שהעלתה לכאורה מחירי מוצרים, ועובדי החברה תובעים ממנה לתמוך בפלסטינים
יאיר מור | 
אמזון (צילום unsplash)
ענקית המסחר המקוון אמזון מתמודדת השבוע עם שתי צרות חדשות, כאשר בבירת ארה"ב היא נתבעת על התנהגות מונופוליסטית ועובדיה תובעים ממנה להביע עמדה בלתי מתפשרת, ואף בלתי לגיטימית, בסכסוך הישראלי-פלסטיני.
התובע הכללי של וושינגטון הבירה, קארל רסין, הגיש תביעה נגד החברה בבית המשפט העליון במחוז העצמאי, בטענה שהיא נוקטת בטקטיקות אנטי-תחרותיות הגורמות לעליית מחירים בשוק המקוון.
לדבריו, החברה מחתימה סוחרים שרוצים למכור מוצרים דרך האתר שלה על חוזה דרקוני, שעד 2019 (ובאירופה עד 2013) כלל סעיף שאסר עליהם להציע את אותם מוצרים במחירים זולים יותר או בתנאים אטרקטיביים יותר באתרים אחרים. אז, כאשר החלה ביקורת קשה עליה מצד הממשל, היא מחקה את הסעיף הזה, אך הוסיפה במקומו סעיף שלפיו החברה "יכולה" לחסום סוחרים שמוכרים מוצרים בתנאים אטרקטיביים יותר באתרים אחרים מהמשך המכירה באתר שלה.
מכיוון שאמזון גובה מהסוחרים עמלות גבוהות למדי, וכאמור מונעת מהם להציע את המוצרים במחירים נמוכים יותר במקומות אחרים, נכפה על הסוחרים להעלות את מחירי מוצריהם גם בפלטפורמות אחרות כדי להשוות אותם עם המחירים הגבוהים באמזון שנועדו לכסות את מחירי העמלות שלה.
"אמזון ניצלה את עמדתה החזקה בשוק המסחר המקוון כדי לנצח בכל מחיר", כתב רסין. "היא ממקסמת את רווחיה על חשבון מוכרי צד שלישי וצרכנים, בעודה פוגעת בתחרות, מדכאת את החדשנות ומטה את מגרש המשחקים לטובתה".
במקביל, נשלח למייסד ומנכ"ל החברה, ג'ף בזוס, מכתב החתום על ידי מאות עובדים וקורא לו, וליורשו אנדי ג'אסי, לנקוט עמדה חד-משמעית בסכסוך הישראלי-פלסטיני.
המכתב, הדומה למדי למכתב שכתבו עובדים בגוגל בשבוע שעבר, טוען שעל אמזון להכיר ב"מצוקת הפלסטינים", ואף מרחיק לכת ואומר שכל הצהרה של החברה בנושא חייבת להיות חד-צדדית, תוך הוצאה של השימוש במונחים כמו "משני הצדדים" מהלקסיקון. זאת משום שלטענת הכותבים, אי אפשר להשוות בין הסבל שנגרם לפלסטינים לזה שנגרם לישראלים וליהודים. בניסיון להקדים תרופה להאשמה באנטישמיות הם מוסיפים כי "לאנטישמיות אין מקום במטרותינו. עמדתנו היא התנגדות למדינה הממשיכה לבצע אלימות קולוניאלית נגד עם ילידי", ודורשים לדחות הגדרות של אנטישמיות הכוללות התנגדות לעצם קיומה של מדינת ישראל.
לעובדים 4 דרישות עיקריות: הראשונה היא דחייה של הגדרת האנטישמיות שתחתיה המכתב הזה עצמו הוא אנטישמי, השנייה היא הצהרה מפורשת שתענה לדרישות החד-צדדיות שהוזכרו קודם, השלישית היא לתמוך בארגוני זכויות אדם פלסטינים והרביעית היא להוסיף פן מוסרי לחוזים של אמזון, ולבטל חוזים עם גופים כמו צה"ל. הדרישה האחרונה באה, כידוע, בתזמון מעניין, שכן רק לאחרונה זכתה החברה יחד עם גוגל במכרז :"נימבוס" של ממשלת ישראל, שבמסגרתו תספק שירותי ענן למדינה ולצה"ל בהשקעה של יותר ממיליארד שקל.
החברה טרם הגיבה על שני הנושאים הללו.
תגובות לכתבה(0):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה