דיגיטל וטק

הרוסים כמעט הרסו את תחנת החלל - איך מאסק קשור?

מעבדת-חלל חדשה של סוכנות החלל הרוסית, שהתחברה אתמול לתחנת החלל הבינלאומית, דחפה אותה אל מחוץ למיקום הקבוע שלה וניתקה את הקשר בין האסטרונאוטים לבין הפיקוד. בנאס"א טוענים שמדובר ב"גליץ'"
יאיר מור |  1
תחנת החלל הבינלאומית (צילום Roscosmos / flickr)
"שעה מסעירה למדי" עברה אמש על שבעת האסטרונאוטים הנמצאים כרגע בתחנת החלל הבילאומית ועל חדר הפיקוד שלה בטקסס. זאת לאחר ש"מעבדת-חלל" חדשה של סוכנות החלל הרוסית רוסקוסמוס, שחוברה לתחנה זמן קצר קודם לכן, הפעילה את המדחפים שלה והזיזה את התחנה ממיקומה הקבוע.
"נאוקה", ששוגרה מקזחסטן בשבוע שעבר, סבלה עוד לפני ההגעה לתחנה משיבושים רבים: השיגור שלה נדחה, וגם לאחר שכבר שוגרה, חיבורה לתחנת החלל נדחה לאחר שהיא "פספסה" אותה בניסיון הראשון. אך זמן קצר לאחר שחוברה לתחנת החלל הופעלו המדחפים שלה שוב, וגרמו לכל התחנה לנטות ב-45 מעלות מהמיקום הרגיל שלה, מה שגם גרם לניתוק הקשר בין התחנה לחדר הפיקוד למשך 11 דקות.
לאחר שעה של עבודה מצד האסטרונאוטים והפיקוד, התחנה הוחזרה למקומה הרגיל ולפי נאס"א לא נגרם לה כל נזק. עתה מתנהלת חקירה של נסיבות האירוע.
ראש תוכנית תחנת החלל הבינלאומית בנאס"א, ג'ואל מונטלבאנו, אמר שהאירוע נגרם על ידי "גליץ'", אמר שהאסטרונאוטים לא היו בסכנה בשום שלב, ואף ציטט בשמם את ההתייחסות לכל העניין כלא יותר מ"שעה מסעירה למדי". הוא ציין כי מדובר בתקרית נדירה, שאירעה "אולי שלוש-ארבע" פעמים ב-20 השנים של התחנה בחלל.
עם זאת, לורי גארוור, סגנית מנהל נאס"א בתקופת אובמה, אמרה כי "זו תזכורת לכך שחוסר הידיעה שלנו באשר ליכולות של השותפים הרוסים שלנו היא סיכון לא מבוקר. אני לא בטוחה שהיינו מאפשרים לאחד השותפים המסחריים שלנו לעגון בתחנה אם הם היו חווים בעיות כגון אלו שעליהן שמענו מראש במקרה של המודול הזה".
שותף מסחרי אחד שיסבול מהתקרית הזו הוא יצרנית המטוסים בואינג, ששיגור הניסוי של קפסולת שינוע האסטרונאוטים שלה, Starliner, שתוכנן להיום, נדחה. הסוכנות מסרה שהדחייה נועדה לתת לתחנה זמן "להמשיך לעבוד על בדיקות של מודול נאוקה החדש של רוסקוסמוס ולוודא שהתחנה מוכנה להגעתה של Starliner".
שותף אחר, שעשוי להרוויח מכל העניין, הוא אילון מאסק, שחברת SpaceX שלו היא כרגע היחידה שמשמשת לתחבורה בין כדור הארץ לתחנת החלל, והמונופול שלה ייפגע לאחר שהקפסולה של בואינג תנוסה ותאושר.
תגובות לכתבה(1):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה
  • 1.
    אי אפשר לסמוך על הרוסים היא אומרת
    נתנלנ 01/2022/01
    הגב לתגובה זו
    0 0
    אחרי שעשור שלם הם מחברים בין ארה"ב לתחנת החלל.
    סגור