דיגיטל וטק

גל חוקים חדשים נגד פייסבוק וטוויטר

שתי מדינות העבירו בימים האחרונים חוקים חדשים, שמטילים על הרשתות החברתיות אחריות כבדה למה שמנהיגי המדינות מגדירים כצנזורה פוליטית
יאיר מור |  1
רשתות חברתיות (צילום freepik)
האם הרשתות החברתיות בדרך לאבד את החופש שלהן לקבוע את המדיניות שלהן בעצמן? שני חוקים שעברו השבוע בשתי מדינות שונות אוסרים על הרשתות החברתיות לחסום תכנים או משתמשים בשל הבעת עמדות פוליטיות.
ביום רביעי חתם נשיא ברזיל, ז'איר בולסונרו, על הוראת שעה שלפיה הרשתות החברתיות אינן מורשות להסיר תכנים שמפירות לדבריהן את המדיניות שלהן, אלא אם כן קיים צו בית משפט המורה להן לעשות זאת. לדבריו, מדובר בצעד הכרחי כדי למנוע מפייסבוק, יוטיוב וטוויטר להסיר תכנים פוליטיים ימניים, וכך לשבש את הבחירות שצפויות להיערך במדינה בשנה הבאה ושנכון לסקרים הנוכחיים הוא עומד להפסיד בהן.
התכנים היחידים שמאשר בולסונרו לרשתות החברתיות להסיר ללא צו בית משפט במדינה הם עירום, אלימות, סמים, הפרת זכויות יוצרים או קריאות עידוד לפעילות המהווה עבירה פלילית.
זו הפעם הראשונה בה ממשלה של מדינה דמוקרטית מנסה לקבוע עבור הרשתות החברתיות אילו תכנים יוסרו ובעיקר אילו תכנים לא יוסרו. בולסונרו הקציב לחברות 30 יום להתחיל לציית להוראה או שיחלו לספוג קנסות. פייסבוק ויוטיוב מסרו לניו-יורק טיימס כי אינן מתכוונות לציית להוראה. פייסבוק אמרה כי "הצעד מפריע באופן משמעותי ליכולתנו להגביל שימוש לרעה בפלטפורמות שלנו" ומהווה "הפרה של זכויות יסוד"; טוויטר טענה כי המדיניות "חותרת תחת הערכים והקונצנזוס שעל גבו נבנו"; ויוטיוב אמרה כי היא בוחנת את המהלך וכי "נמשיך להבהיר את חשיבות המדיניות שלנו, והסכנות למשתמשים שלנו וליוצרים שלנו אם לא נאכוף אותן".
למרות שמדובר במהלך דרמטי, הוא עשוי להיות זמני מאוד: אם הפרלמנט לא יאשר את ההוראה כקבועה תוך 120 יום – היא תתבטל אוטומטית, וסנטורים מהאופוזיציה כבר עובדים על מאמצים לבטל את ההוראה עוד קודם לכן.
אתמול הצטרפה לגל הזה טקסס, כאשר המושל הרפובליקני, גרג אבוט, חתם על חוק חדש שאוסר על רשתות חברתיות שלהן יותר מ-50 מיליון משתמשים פעילים בחודש לחסום, להסיר, להסתיר או למנוע פרסומות מפוסטים ומשתמשים בשל עמדות פוליטיות. החוק גם מאפשר למשתמשים שסבלו מחסימות, הסרות או מניעת הכנסות מפרסום לתבוע פיצויים מהרשתות החברתיות.
"קיימת תנועה מסוכנת מצד כמה רשתות חברתיות להשתקת רעיונות וערכים שמרניים", אמר אבוט. "זה רע, ולא נאפשר זאת בטקסס".
ברזיל וטקסס אינן הראשונות המנסות להתערב בהחלטות הרשתות החברתיות לגבי הסרת או אי הסרת תכנים. במאי העביר מושל פלורידה הרפובליקני, רון דה-סנטיס, חוק שאוסר על הרשתות החברתיות לחסום חשבונות של פוליטיקאים המועמדים למשרות ציבוריות. החוק נכתב בתגובה ישירה לחסימתו של נשיא ארה"ב לשעבר, דונלד טראמפ, מכל הרשתות החברתיות לאחר המהומה בגבעת הקפיטול ב-6 בינואר, אך חודש לאחר חקיקתו הוא בוטל על ידי שופט פדרלי.
תגובות לכתבה(1):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה
  • 1.
    אפילו עירום אסור להם להסיר ..לכל פרופיל יש אפשרות למחוק (ל"ת)
    בן ארצי 09/2021/10
    הגב לתגובה זו
    0 0
    סגור