דיגיטל וטק

השדרוג הגדול בהיסטוריה? זה מה שהשתנה ב-Windows 11

מערכת ההפעלה החדשה של מיקרוסופט החלה להגיע למחשבים ברחבי העולם. קבלו את 11 החידושים המרכזיים שהיא מביאה איתה למשתמש הממוצע
יאיר מור |  2
Windows 11 מה חדש? (צילום Microsoft ,פייסבוק/Windows)
הגיע הרגע: ביממה וחצי האחרונות החלו משתמשי Windows 10 ברחבי העולם לקבל התראות לפיהן המחשב שלהם מוכן להורדת והתקנת מערכת ההפעלה החדשה של מיקרוסופט, שלטענת החברה היא העדכון המשמעותי ביותר בתולדות Windows.
לכבוד השקת Windows 11, אספנו בשבילכם את 11 החידושים המרכזיים בגרסה של מערכת ההפעלה הנפוצה ביותר למחשבים:
1. עיצוב
השינוי הבולט ביותר לעין הוא, כמובן, העיצוב: המערכת החדשה נראית כאילו שאבה כמה רעיונות מאפל, עם צלמיות (אייקונים) חדשים בעלי קו עיצובי אחיד, חלונות בעלי פינות עגולות, סרגל משימות שמיושר עתה לאמצע המסך במקום לפינה הימנית בממשק העברי או השמאלית בממשק האנגלי (אם כי ניתן להצמיד אותו חזרה לאותן פינות דרך ההגדרות), ותפריט "התחל" (Start) שונה לחלוטין, שבמקום רשימת תוכנות מותקנות ולצידה לוח ל"נעיצת" אפליקציות שונות מציג טבלה של אפליקציות ותוכנות בחלק העליון וקיצורי דרך לקבצים האחרונים בחלק התחתון (אם כי גם את זה אפשר לכבות).
2. להתראות אריחים חיים, שלום ווידג'טים
את ה"אריחים החיים" שהיו ב-Windows 8 ו-Windows 10 חלק מתפריט (או מסך) ה"התחל", שכאמור כבר לא נמצאים שם וכלל אינם קיימים, מחליף פיד ווידג'טים – ריבועים ומלבנים בגדלים שונים שמציגים עדכוני חדשות, מזג אוויר, מניות ועוד. הפיד הזה יודע להתאים את עצמו, לטענת החברה, למה שמעניין את המשתמש, אך מעל הכל הוא פחות פולשני מהממשק הקודם, שהוצג יחד עם תפריט ה"התחל", והוא מוצג בחלון משלו שנפתח רק כאשר לוחצים על כפתור בסרגל המשימות או מבצעים מחוות גרירה משול המסך השמאלי בגרסה האנגלית או הימני בגרסה העברית. ניתן גם לכבות אותו לחלוטין.
3. לא עוד התראות
וילון ההתראות המעצבן משתי הגרסאות הקודמות של המערכת הוחלף, והוא גם לא מופיע יותר כצלמית בפינת המסך. במקום זה, הוא מוצג בלחיצה מעל לוח השנה כאשר לוחצים על תצוגת התאריך והשעה, ונראה מודרני יותר, כאשר התראות מסוימות מסוגלות עתה להציג כפתורי פעולה חדשים שחוסכים כניסה לאפליקציה הרלוונטית כדי לבצע פעולות, כמו למשל לענות להודעה מאפליקציית תקשורת שמותקנת על המחשב ומציגה התראות בממשק הזה.
3. מסך מפוצל לכולם
חידוש נוסף הוא הדגש המרכזי שנתנה מיקרוסופט ליכולת להציג על המסך כמה חלונות במקביל. עד כה, ניתן היה לפצל את המסך בין שני חלונות לרוחב או ארבעה חלונות הנעוצים לארבע פינות המסך. אבל ה"נעיצה" דרשה קודם כל לפתוח את כל אחת מהתוכנות הרצויות ואז גרירה שלהן לצדדים או לפינות. ב-Windows 11 עבודה על כמה חלונות במקביל היא תכונה מרכזית, שזוכה לכפתור משלה בסרגל המשימות, שמאפשר לפצל את המסך בין שניים, שלושה או ארבעה חלונות, כאשר החלוקה יכולה להיות אנכית, אופקית או בין חלון אחד בצד אחד של המסך ומולו שניים הנעוצים לפינות. החברה אף מאפשרת לשמור תבניות של חלונות נעוצים, כך שאם למשל אתם מוצאים את עצמכם לעתים קרובות עוברים כל כמה שניות בין גיליון אקסל, מסמך וורד והמחשבון, תוכלו למקם את המחשבון בפינה אחת, טבלת האקסל בפינה שמתחתיו (או מעליו) ומסמך הוורד מולם על חצי מסך, לשמור את ה"תבנית" ולפתוח את כל שלוש התוכנות בו-זמנית בלחיצה על התבנית מתוך סרגל המשימות.
4. להחליף מסכים בלי לסדר מחדש
אחד מכאבי הראש הוותיקים של מי שעובד עם מחשב הוא העובדה שבכל פעם שמחברים או מנתקים מסך חיצוני (או שני) כל החלונות מתבלגנים ונוטי לעבור למסך אחד ולאלץ את המשתמש להחזיר את חלקם למסך השני. ב-Windows 11 (ובקרוב זה אמור להגיע גם ל-Windows 10) המערכת זוכרת על איזה מסך המשתמש מיקם כל חלון, כך שאחרי ניתוק שלו וחיבור שלו מחדש, כל חלון יהיה על המסך שבו המשתמש מעדיף אותו.
5. להתראות סקייפ, שלום טימז!
אחרי שנים של ניסיונות לקדם את אפליקציית התקשורת סקייפ, אותה רכשה מיקרוסופט ב-2011 תמורת 8.5 מיליארד דולר, במערכת החדשה מתרכזת מיקרוסופט בעולם החדש של עבודה מהבית – ולצד הדגש על עבודה על מספר חלונות במקביל באופן ידידותי יותר, זה אומר שהמערכת החדשה, בניגוד לקודמותיה, מגיעה בלי אפליקציית סקייפ (אם כי כמובן שניתן להוריד אותה), אלא עם Microsoft Teams, החלופה העסקית של החברה. זו "נעוצה" אל סרגל המשימות ומאפשרת התחלה מהירה של שיחות ושיתוף מהיר של הקבצים עליהם המשתמש עובד עם העמיתים לעבודה.
6. משחקים
למרות המיקוד בעבודה, גם למי שמשתמש במחשב למשחקים יש למיקרוסופט מה להציע: היא שילבה במערכת החדשה טכנולוגיות שונות הקשורות להאצה של משחקים, כמו תמיכה ב-DirectX שלה להאצת גרפיקה, תמיכה ב-HDR (טווח דינאמי רחב) למסכים תומכים, המאפשר איזון טוב יותר בין אזורים מוארים ומוחשכים במסך, ו-DirectStorage להאצה של שלב הפתיחה של משחקים.
7. חנות אפליקציות שיש בה הכל
המערכת החדשה מגיעה לצד גרסה חדשה של חנות האפליקציות של מיקרוסופט, שכוללת עתה, לצד אפליקציות המבוססות על ממשק שמתאים את עצמו לגודל המסך ומיועדות לעבוד גם על טאבלטים וקונסולות אקס-בוקס, הרבה יותר תוכנות ומשחקים שעד כה דרשו הורדה מאתרי המפתחים שלהם; והבשורה החשובה מכל: אפליקציות אנדרואיד. אמנם, כרגע זה עדיין לא זמין, ויגיע רק בעדכון עתידי למערכת, אך בקרוב צפויים המשתמשים לקבל גישה לחנות האפליקציות של אמזון לסמארטפונים, שתאפשר להוריד את רוב האפליקציות המוכרות מהחנות של גוגל ולהריץ אותן על המחשב. אגב, מי שיש לו סמארטפון של סמסונג לא צריך לחכות – חיבור הסמארטפון למחשב Windows 10 או 11 דרך שירות Your Phone מאפשר להריץ אפליקציות מהטלפון על מסך המחשב כל עוד השניים מחוברים לאותה רשת וויי-פיי.
8. כל דבר הוא אפליקציה
חלק מהחידושים במערכת החדשה מתאפשרים הודות ליחס של מיקרוסופט לחלקים שעד כה היו חלק מליבת המערכת כאפליקציות נפרדות. כך, לדוגמא, סרגל ההתחל ושורת המשימות החדשים הם אפליקציות, ולכן החברה יכולה לעדכן אותם מבלי לעדכן את המערכת כולה. מצד אחד, זה אומר שכרגע הם עובדים בצורה שונה מאוד מכפי שמשתמשים התרגלו – אך מצד שני, זה אומר שהם ילכו וישתפרו בעדכונים עתידיים.
9. הסוף להמתנה
במערכת החדשה שינתה מיקרוסופט גם את הדרכים בהן עובדים חלקים רבים מלב המערכת, כך שהיא אמורה לא רק להיות מהירה יותר, אלא חשוב יותר – גם כאשר משהוא כבד מאט אותה, ההשפעה של ההאטה על המערכת כולה אמורה להיות עתה קטנה מאוד, כך שתוכנה אחת לא תוכל לתקוע את כל השימוש במחשב, ומשתמשים לא יצטרכו יותר לסבול מ"קפיאות" של המערכת.
10. אל תדליק אותי
כבר שנים שחברות מחשבים מבטיחות יכולת להכניס את המחשב ל"מצב שינה", שעבור מחשבים נייחים אומר שהם צורכים פחות חשמל בלילה ועבור מחשבים ניידים אומר שהם לא זוללים את הסוללה בזמן שהם בתיק, אבל מצד שני המחשב מופעל במצב בסיסי מאוד שמאפשר לו לשמור את כל התוכנות הפתוחות וחוסך פתיחה שלהן מחדש, ומזרז את ההדלקה, מפני שלמעשה, המחשב כבר דלוק. עתה, טוענת מיקרוסופט כי מצב שינה צורך פחות חשמל מאי פעם, והחזרה לפעילות מהמצב הזה מהירה מאי פעם, כך שבעלי מחשבים ניידים לא צריכים יותר להשתמש במצב "שינה עמוקה" (Hybernation).
11. רק מה שצריך
השינוי האחרון, ואחד המשמעותיים ביותר, הוא פן נוסף של הפירוק של המערכת לרכיבים במקום יחס לכולם יחד כיחידה אחת. הפילוסופיה הזו מאפשרת את הקטנת הנפח שתתפוס Windows 11, משום שחלקים שאינם בשימוש יכווצו או יימחקו, ועדכונים יהיו קטנים ומהירים יותר, מפני שהם לא צריכים לעדכן את כל קוד המערכת, אלא רק את הרכיבים הרלוונטיים – בדומה לעדכוני אפליקציות. חלקים מסוימים אף יעודכנו כאפליקציות דרך החנות במקום דרך מערכת העדכונים הכללית.
תגובות לכתבה(2):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה
  • 2.
    השינוי הגדול ביותר לא מוזכר בכלל
    יוסי 10/2021/14
    הגב לתגובה זו
    0 0
    תמיכה בלינקוס כאפלקציה וגם הרצת תוכנות GUI ב- WSL, מה שלא היה בווינדוס 10
    סגור
  • 1.
    מדהים!
    User 10/2021/07
    הגב לתגובה זו
    4 0
    לראשונה אני רואה הסבר ברור מה החידוש העיקרי במערכת החדשה, ואני מתכוון לארבעת החידושים האחרונים שרשמתם בעניין חלוקת המערכת למרכיבים. עכשיו אני רץ לשדרג את המחשב
    סגור