דיגיטל וטק

קריסת הקריפטו כמעט ולא תשפיע על הכלכלה וזו הסיבה

הירידות בשוק הקריפטו מעוררות סערה, אך למעשה גם אם תהיה קריסה טוטאלית, זה לא ישפיע כמעט על שאר העולם הכלכלי, מדוע?
מערכת ice | 
הקריפטו בירידה (צילום freepik, vecteezy)
הקריסה בשוק הקריפטו לא מרפה, ומכיוון ששווי המטבעות צונח, חברות מפטרות עובדים בגלים. הכאוס הרתיע את המשקיעים, מחק ערך של יותר מ-2 טריליון דולר תוך מספר חודשים - ומחק את חסכונותיהם של סוחרים קמעונאיים שהימרו בגדול על פרויקטי קריפטו הנחשבו בעיניהם כהשקעות בטוחות.
הירידה הפתאומית בעושר עוררה את החשש שהתרסקות הקריפטו עשויה לעורר מיתון רחב יותר במשק. שווי השוק הכללי של שוק הקריפטו עומד על מתחת ל-1 טריליון דולר (שזה פחות ממחצית שוויה של אפל) והוא זעיר בהשוואה לשוק הדיור של ארה"ב - 43 טריליון דולר. אבל משקי בית בארה"ב מחזיקים בשליש משוק הקריפטו העולמי, לפי הערכות של גולדמן זאקס, וסקר של מרכז המחקר של Pew מצא גם כי 16% מהמבוגרים בארה"ב אמרו שהם השקיעו, סחרו או השתמשו במטבע קריפטוגרפי.
 
בנוסף לכך, יש את כל המיסטיקה סביב שוק הקריפטו המתהווה. למרות ההיקף הקטן יחסית הוא עושה המון רעש וכבר השיג כמה חסויות ספורט חשובות וצירף פרצופים מוכרים של אנשי עסקים (מאסק) וכוכבי הוליווד (מאט דיימון). עם זאת, כלכלנים ובנקאים אומרים ל-CNBC שהם לא מודאגים מההשפעה של הקריפטו על הכלכלה הרחבה יותר של ארה"ב מסיבה אחת גדולה: קריפטו לא קשור לחובות.
"אנשים לא באמת משתמשים בקריפטו כבטחון לחובות מהעולם האמיתי. בלי זה, זה פשוט רק הפסדי נייר. אז זה נמוך בערכו", אמר ג'ושוע גאנס, כלכלן באוניברסיטת טורונטו. גאנס אומר שזה חלק גדול מהסיבה ששוק הקריפטו הוא עדיין יותר "מופע צדדי" לכלכלה.
הקשר בין מטבעות קריפטוגרפיים לחובות הוא המפתח. עבור רוב סוגי הנכסים המסורתיים, ערכם צפוי להישאר יציב במידה מתונה לאורך תקופה מסוימת. לכן הנכסים שבבעלותם יכולים לשמש כבטוחה כדי ללוות כסף. "מה שלא ראית עם נכסי קריפטו, פשוט בגלל התנודתיות שלהם, הוא אותו תהליך שבו אתה יכול להשתמש בו כדי לקנות נכסים אחרים בעולם האמיתי או נכסים פיננסיים מסורתיים יותר ולהשאיל על בסיס זה," הסביר גאנס.
 
"אנשים השתמשו במטבעות קריפטוגרפיים כדי ללוות עבור מטבעות קריפטוגרפיים אחרים, אבל זה סוג של סחר פנימי בעולם הקריפטו." ישנם יוצאים מן הכלל - MicroStrategy שלקחה במרץ הלוואה מגובת ביטקוין בסך 205 מיליון דולר עם הבנק הממוקד-קריפטו-סילברגייט - אך לרוב, הלוואות מגובות קריפטו קיימות בתוך תא ספציפי בתעשייה. לפי מחקר עדכני של מורגן סטנלי, מלווי קריפטו הלוו בעיקר למשקיעי קריפטו ולחברות, ולכן סיכוני גלישת ההשפעה מהקריפטו למערכת הבנקאות הרחבה יותר, "עשויים להיות מוגבלים".
תגובות לכתבה(0):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה