דיגיטל וטק

מהפכה בשירותי התקשורת: הכוח עובר לידיים של המנויים

ועדת הכלכלה אישרה לקריאה ראשונה: מנויי שירותי תקשורת יוכלו להסכים להגביל או לחסום שירותים. חברי הכנסת בליאק ומקלב ביקשו דיון מחדש וההצעה לא תועלה למליאה בשלב זה. היו"ר ביטון: "הוסכם שההצעה תקודם לקריאה ראשונה בלבד", ח"כ אזולאי: "יש רצון להתערב בחינוך ילדנו"
מערכת ice | 
קבוצות התקשורת (צילום ויקיפדיה, freepik)
ועדת הכלכלה של הכנסת, בראשות ח"כ מיכאל ביטון, אישרה היום (שלישי) לקריאה ראשונה את ההצעה של ח"כ משה ארבל, עליה חתומים חברי כנסת נוספים, לתקן את חוק התקשורת על מנת לאפשר למנויי שירות וציוד תקשורת, או קבוצת מנויים, להסכים להגביל או לחסום שירותים מסוימים, בהם חיוג למספרים מסוימים או לקבוצות מספרים וכן הגבלת קבלת שיחות ממספרים או קבוצות מספרם מסוימים.
בפתח הישיבה הבהיר היו"ר ביטון, כי מדובר בהצעה שאמש הוסכם בין הקואליציה לאופוזיציה כי תעלה לאישור בקריאה ראשונה בלבד. לפי ההצעה שאושרה, מנוי או קבוצת מנויים יוכלו להסכים להגביל שימוש בציוד תקשורת מסוים, כך שישמש עם ציוד תקשורת אחר בלבד לרבות ציוד החסום לשירותי תקשורת מסוימים. לקבוע כי מספר הטלפון של מנוי ישמש לסל שירותים מסוים בלבד ולהגביל את ניידות המספרים של המנוי. עוד אושר כי שר התקשורת לא יוכל לשנות זאת, אלא אם נוכח שהדבר נדרש לשמירה על ביטחון הציבור ובאישור ועדת הכלכלה.
 
ח"כ ינון אזולאי התייחס לרפורמה של שר התקשורת, יועז הנדל, לביטול הקומות הכשרות ואמר: "יש ניסיון לקחת את חירותנו על חינוך ילדנו לידיים אחרות. כל הטלפונים שאני מחזיק טלפון כשר עם מספר כשר וקומה כשרה. כשרכשתי את המכשיר חתמתי על חוזה שהטלפון הוא תחת פיקוח ועדת רבנים מסוימת. שלא יהיה לו חיבור חוץ מלהתקשר לחייג ולדבר בלבד. הצעת החוק מעגנת את זה, בגלל שיש רפורמות שרוצות להתערב בחינוך ילדנו. אנחנו רוצים טלפון לחיוג בלבד ורוצים לעגן את זה בחוק. הסכמנו שזה יעבור היום בקריאה ראשונה ודיון מהותי פתוחים לעניין".
ח"כ אורי מקלב הוסיף: "שר בישראל לא יכול להיות רודן ולא יכול לשלוט על אורח חיים וכפייה על אנשים שקבעו לעצמם מרצון אורח חיים. איך יעלה על הדעת שאדם שמרצון מתחייב להיות במסגרת מסוימת יבוא שר בממשלה ויגיד שהוא קובע אחרת? צריך להחזיר את המדינה להיות נאורה ולא חשוכה".
מנגד, יועצת שר התקשורת, ענבל אבנון, אמרה כי "משרד התקשורת מתנגד נחרצות להצעת החוק. מבחינתנו זו חלק מעסקה אפלה שהתרחשה בלילה. זו הצעה שלא עברה ועדת שרים, הממשלה לא אישרה והמשרד מתכוון להמשיך עם רפורמת הקווים הכשרים כמתוכנן". בתגובה אמר היו"ר ביטון כי חברי הכנסת בועז טופורובסקי ויואב קיש פנו אליו והסכימו לקדם את ההצעה לקריאה ראשונה בלבד. "מה שיעלה בגורלה בעתיד ייקבע בכנסת הבאה. אז לא להעליב את קיש וטופורובסקי שעשו עסקה אפלה, אלא עסקה גלויה לעיני כל. דברים שיוסכמו נקדם".
היועצת המשפטית של משרד התקשורת, עו"ד ברוריה מנדלסון, אמרה כי הצעת החוק מעוררת קשיים משפטיים לא מבטלים וקשיים תחרותיים. מנהל תחום רגולציה במשרד, טל אלימלך, הוסיף: "המשרד מתנגד נחרצות להצעה, שתאפשר פגיעה בניידות המספרים שהיא מאבני היסוד של התחרות בסלולר". להתנגדות להצעה הצטרפו גם נציג רשות התחרות ונציגת משרד המשפטים.
היו"ר ביטון אמר כי הוא מקבל פניות מהקואליציה והאופוזיציה באשר לחזרה מהסכמות, והכריז על הפסקה בדיון. לאחר ההפסקה הודיע היו"ר ביטון כי ההצעה מובאת להצבעה על דעת הקואליציה והאופוזיציה, בהסכמה מלאה. היו"ר ביטון וח"כ מקלב הצביעו בעד ההצעה, ח"כ ולדימיר בליאק נמנע וח"כ אזולאי לא השתתף בהצבעה מאחר והוא לא חבר בוועדה.
ח"כ בליאק אמר כי הוא מכבד את ההסכמות, אך סבור שהחקיקה מיותרת ומקווה שהיא לא תתקדם. ח"כ ביליאק ביקש לקיים דיון מחדש וגם ח"כ מקלב הצטרף לבקשה, כאשר המשמעות היא כי ההצעה לא תוכל לעלות לדיון במליאה עד שלא יתקיים דיון נוסף בהצעה.
לאחר ההצבעה אמר ח"כ מקלב, כי "כל מה שייזכר מהקדנציה של שר התקשורת הוא המלחמה שלו בקומה הכשרה. יש עוד המון בעיות שמשרד התקשורת והשר היו צריכים לטפל בהם, כמו קשיי קליטה, שירות ירוד בחברות הסלולר ועוד. מי שלא רוצה לא חייב לרכוש מכשיר כשר, אפילו שר האוצר יודע לרכוש טלפון בקומה כשרה כשהוא רוצה, אם יש בעיות אחרות אז אפשר וצריך לתקן אותן אבל לא לקבוע לנו איך לחיות".
תגובות לכתבה(0):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה