דיגיטל וטק

פייסבוק עומדת להיסגר? איום אמיתי על הרשת החברתית

מאות מיליוני משתמשים – כולל אלו בישראל – עלולים לגלות בקרוב שהרשתות החברתיות הגדולות בעולם חסומות עבורם. מה הסיכוי שזה באמת יקרה?
יאיר מור |  2
פייסבוק (צילום vecteezy)
פייסבוק ואינסטגרם עלולות לאבד בקיץ הנוכחי מאות מיליוני משתמשים, כך לפי דיווח שפורסם אתמול (חמישי) באתר פוליטיקו. הסיבה: האירופים עומדים למנוע ממטא (לשעבר פייסבוק) את האפשרות לספק את השירותים שלה ביבשת באופן שבו היא עושה זאת היום.
האיום החדש על הזמינות של הרשתות החברתיות באירופה הוא הודעה ששלחה נציבות הגנת המידע האירית למקבילותיה ברחבי היבשת. לדבריה, היא מתכוונת למנוע ממטא, שהפעילות שלה באירופה והמזרח התיכון מתנהלת משטחה, לשלוח מידע על משתמשים אירופים לחוות השרתים שלה בארה"ב. חסימה כזו, לפי מנכ"ל החברה מארק צוקרברג עצמו, תיצור מצב בו שירותי פייסבוק לא יכולים לפעול ביבשת (וייתכן שגם בישראל, שלפי כל מסמך משפטי של החברה מופעלים בשטחנו על ידי הסניף האירי), ולכן ייחסמו עבור תושביה.
 
מה שיצר את המצב הזה הוא פסיקה דרמטית של בית המשפט האירופי לצדק ב-2020, בתגובה לתביעה של פעיל הפרטיות האוסטרי מקס שְרֶמְס. בית המשפט החליט לבטל ברית שכרתו מדינות האיחוד האירופי תחת השם Privacy Shield, והסדירה העברת מידע על אזרחי אירופה לארה"ב, בטענה לחשש מפני מעקב אמריקאי. בנוסף, כללה הפסיקה סעיפים שהפכו גם את עקיפת ביטול החוק והסתמכות על מעקפים חוזיים לבלתי אפשריים.
מאז, מתקיים מו"מ בין אירופה לארה"ב לגבי התנאים להעברת מידע אישי בין אירופה לארה"ב. בתחילת השנה הסכימו שני האיחודים על טיוטה כללית להסדר כזה, אך המו"מ על הפרטים עדיין לא הסתיים.
 
כעת, מתכוון הרגולטור האירי לפעול, ולשאר הרגולטורים ביבשת יש חודש להגיב ולהודיע האם הם מסכימים עם ההחלטה, או שהאיחוד מבטל אותה (כזכור, אירלנד לא היתה חלק מהברקזיט, ולכן רוב החוקים בה עדיין נקבעים על ידי האיחוד, ולא על ידי הממשל המקומי).
דובר מטעם מטא מסר לאתר פוליטיקו כי "טיוטת ההחלטה הזו, הנתונה לבדיקה של רשויות הגנת המידע באירופה, קשורה למחלוקת בין החוק האירופי לאמריקאי שנמצאת בתהליכי פתרון. אנו מברכים על ההסכם בין אירופה לארה"ב למסגרת חוקית חדשה שתאפשר את המשך העברת המידע ללא גבולות, ומצפים שהמסגרת הזו תאפשר לנו להמשיך לחבר משפחות, קהילות וכלכלות".
תגובות לכתבה(2):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה
  • 2.
    ויפה שעה אחת קודם!
    פינקי 07/2022/08
    הגב לתגובה זו
    1 0
    נמאס כבר מפייסבוק ושלוחותיה, לדעתי עשו יותר נזק מתועלת, אלפי הישראלים שעובדים בחברות הגדולות יכלו לפתוח חברות סטארט אפ משלהם. בעקיפין ישראל מפסידה מפייסבוק מיליארדי שקלים.
    סגור
  • 1.
    הגיע הזמן לחלופות. הייטק ניישן זה כאן... תתחילו לעבוד
    אדם 07/2022/08
    הגב לתגובה זו
    1 0
    קדימה הייטק... ולא חלופה אחת אלא כמה
    סגור