דיגיטל וטק

רגע לפני הפתיחה בישראל: רשת הסופרמרקטים שתנחת בארץ מושבתת

כשהפתיחה בישראל כבר מעבר לפינה, מתקפת סייבר על "סבן אילבן" גרמה להשבתת 176 סניפים בדנמרק: האם החברות בארץ מוגנות מספיק?
מערכת ice |  8
7-Eleven (צילום unsplash)
חודשים ספורים לפני פתיחת החנות הראשונה של "סבן אילבן" בישראל, ענקית חנויות הנוחות האמריקנית מתמודדת השבוע עם מתקפת סיייבר גדולה בדנמרק ועם דרישה לתשלום כופרה. התקיפה, שהתרחשה ביום שני, גרמה להצפנת מחשבי הקופות ב-176 מחנויות הרשת ועל פי הדיווחים בתקשורת ככל הנראה הוחלט ברשת שלא לשלם את דרישת הכופרה אלא להתקין את כל הקופות מחדש. נכון לאתמול (רביעי), לא ניתן היה לשלם בסניפי הרשת שהותקפו בדנמרק בכרטיס אשראי, אלא רק במזומן או באפליקציית "MobilePay".
התקיפה נגד רשת הענק, שחתמה על הסכם עם רשת אלקטרה מוצרי צריכה ועתידה להשיק סניף ראשון בארץ בתאריך הסמלי 7 בנובמבר (7.11) ואחריו על פי הדיווחים עוד עשרות סניפים, מעלה שאלה גדולה בנוגע להגנה מפני מתקפות סייבר של רשתות השיווק בארץ, המחזיקות כידוע בפרטים אישיים רגישים של צרכנים רבים, בהם שמות, מספרי תעודות זהות וטלפון וכמובן פרטי אשראי.
 
לדברי רם לוי, מנכ"ל "Konfidas" החברה להגנת ולניהול משברי סייבר, "דנמרק היא אחת מכלכלות ה-'cashless' (ללא מזומן) המתקדמות בעולם. בעידן שבו הכל דיגיטלי, ככל שיש יותר שימוש בתשלומים דיגיטליים - הגנת הסייבר היא בלתי נמנעת.
"לצערנו, רמת הגנת הסייבר של החברות הקמעונאיות הגדולות בארץ אינה טובה מספיק, וזה בלשון המעטה ונכון גם לגבי סופרמרקטים, מסעדות, חנויות בגדים, רשתות מוצרי חשמל ואפילו משאבות דלק חכמות ועוד. בכל מקום שבו יש קופות חכמות, מדובר למעשה במחשב windows לא מעודכן ופגיע מאוד, בגרסה ישנה וכנראה ללא שום הגנה.
"יש בארץ חברות קמעונאיות שסבלו ממתקפות ומדרישות כופר ורק בדרך נס המתקפה לא הגיעה לקופות והן יכלו להמשיך לעבוד כרגיל בחנויות, אבל הן כן התקשו מאוד בניהול המלאי ובאספקת הסחורות לחנויות. אם מתקפה כזו מתרחשת בחנות בודדת זה לא כל כך נורא, אבל זה קורה ב-300 אתרים במקביל בכל הארץ ובכמה תחנות או קופות בכל חנות, זה כבר סיפור אחר, הרבה יותר גדול. 
"במקרה כזה ייקח בערך שעה להתקין כל תחנה מחדש, לא כולל הגדרות, תקלות וכולי, כך שאנחנו מדברים על סדר גודל של 300 שעות עבודה. גם אם יביאו 30 טכנאים, זה ייקח לפחות יום - והעלויות בהתאם. בנוסף, התרחיש הזה הוא לפני חקירה פורנזית והתקנת הגנות נוספות, כדי לוודא שזה לא קורה שוב ולדעת מה קרה לפני ההצפנה, למשל האם דלף מידע, או בוצעו הצפנה, גניבה או שיבוש נתונים בקופות.
"לארגונים ולחברות בישראל אין הרבה ברירה מול המתקפות האלה, אלא למגן את עצמם ולוודא שהגנת הסייבר שלהם טובה. פעולות ההגנה הללו כוללות עדכוני תוכנה, לרבות של האתרים שחשופים לתקיפה, הגנה על הדואר האלקטרוני, וידוא גיבויים תקינים, ביצוע ניטורי אבטחת מידע באופן שוטף ועבודה עם חברה שתנהל את המשבר, במידת הצורך. בנוסף, לחברות שמחזיקות מידע אישי רב מומלץ מאוד לוודא שהן עומדות בדרישות אבטחת מידע של הרשות להגנת הפרטיות, על מנת להימנע מהפרות החוק".
הרשת מסרה: "אנו חושדים שנפלנו קורבן למתקפת סייבר. […] משמעות הדבר היא שאיננו יכולים להשתמש בקופות או לקבל תשלום. לכן, החנויות יישארו סגורות עד שיתברר היקף הנזק".
תגובות לכתבה(8):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה
  • 7.
    ברשת שופרסל
    בועז 08/2022/14
    הגב לתגובה זו
    0 0
    פשוט מגוחך לעמוד ולחכות עד שהקבלה יוצאת, עם המחירים שהם גובים הם יכולים להרשות לעצמם לשדרג את הקופות ולהכניס עגלות חכמות. הכי טוב לקנות באושר עד עם סורק המחירים ולחסוך התור בקופה.
    סגור
  • 6.
    שירות גרוע בישראל
    OBX 08/2022/13
    הגב לתגובה זו
    1 0
    זה לא משנה אילו חברות יגיעו לישראל, מאירופה או מארצות הברית, כל עוד לא יכשירו עובדים לתת שירות טוב, יעיל ומהיר עם חיוך, חווית הקניה תמיד תהיה מגעילה. בישראל לא יודעים לתת שירות כי העובדים באים לעבודה, אבל לא באים לעבוד.
    סגור
  • אולי פעם חשבת לעצמך שהרצון המצוי מתנהג כמו בהמה? (ל"ת)
    סתם 08/2022/16
    הגב לתגובה זו
    0 0
    סגור
  • 5.
    העיקר דוחפים בכל העולם שימוש באשראי בלבד
    לידור 08/2022/13
    הגב לתגובה זו
    1 0
    מנסים בכוח להעלים את המזומן - ככה גם למדינה יהיה עלינו כוח טוטאלי וגם להכשרים שמספיק טובים כדי להשבית לרשת שלמה את הקופות.. ״לעתיד ורוד יותר״
    סגור
  • 4.
    טיסה
    אנג'ל 08/2022/13
    הגב לתגובה זו
    0 0
    למה אין. טיסה. ישירה. למלגה ספרד
    סגור
  • 3.
    מה שחשוב זה שרתי החברה לא הקופות (ל"ת)
    אבי 08/2022/13
    הגב לתגובה זו
    0 0
    סגור
  • 2.
    Slurpee
    יאללה סלרפי!! 08/2022/13
    הגב לתגובה זו
    0 0
    קדימה רוצים סלרפי slurpee
    סגור
  • 1.
    וזה זול כמו בתאילנד ? (ל"ת)
    אין צדק בעולם הזה 08/2022/13
    הגב לתגובה זו
    3 0
    סגור