דיגיטל וטק

אילון מאסק והאינטרנט הלווייני יסדרו מהפכה באיראן?

משטר האייטולות באיראן ניתק את הגישה לאינטרנט לחלקים גדולים מהמדינה על רקע המחאות הגוברות. בסוף השבוע אישר מייסד SpaceX, אילון מאסק, שהוא מתכוון להפוך את שירות האינטרנט הלווייני Starlink לזמין באיראן, ובכך לעקוף את ההשתקה
מערכת ice |  1
אילון מאסק, מנכ"ל SpaceX (צילום shutterstock, יוטיוב/ insider News)
שר החוץ אנטוני בלינקן פרסם בסוף השבוע ציוץ לפיו ממשלת ארה"ב נוקטת בפעולה להגברת חופש האינטרנט לאיראנים. בתגובה השיב בחשבונו בטוויטר אילון מאסק, כשכתב "להפעיל את Starlink...". בכך למעשה אישר האיש העשיר בעולם ומייסד SpaceX שהוא מתכוון להפוך את שירות הלוויינים העולמי שלו לזמין באיראן.
עוד קודם לכן בשבוע שעבר צייץ מאסק כי SpaceX תבקש פטור מהסנקציות על המדינה. בתגובה, על פי דיווחים, פנו מחוקקים אמריקנים משתי המפלגות אל משרד האוצר בארה"ב והפצירו בו לתת ל-SpaceX אישור רישוי כדי להפוך את שירות האינטרנט מבוסס הלוויין Starlink שלה לזמין באיראן (ובכך למעשה לעקוף את הסנקציות המוטלות על איראן).
ואכן, משרד האוצר האמריקאי הודיע ​​ביום שישי כי הוציא רישיון כללי ש"יתיר לחברות טכנולוגיה להציע לעם האיראני אפשרויות נוספות של פלטפורמות ושירותים חיצוניים מאובטחים". 
הפעילות האמריקנית והאישור של מאסק מגיעים בדיוק בזמן עבור המוני האיראנים המפגינים במחאה בעשרות ערים מאז שנודע בשבוע שעבר דבר מותה של צעירה בת 22 בעת שהיתה במעצר משטרתי של משטרת המוסר. בימים האחרונים ניתקה ממשלת איראן את הגישה לאינטרנט עבור רבים מאזרחיה, על רקע ההפגנות הנרחבות.
סטארלינק הוא מיזם למתן שירותי אינטרנט-לווייני, שיכול לעזור להמונים האיראנים לתאם את פעולותיהם ולדווח לעולם החיצוני על ההתפתחויות. חזונו של המיזם הוא לספק גישה לאינטרנט לווייני לרוב שטחי כדור-הארץ באמצעות שיגור מערך של עשרות אלפי לוויינים. SpaceX פרסה בעבר את Starlink במצבי חירום, כמו באוקראינה לאחר פלישת רוסיה ובאיי טונגה שבדרום האוקיינוס ​​השקט לאחר התפרצות געשית.
ההפגנות באיראן פרצו בסוף השבוע האחרון לאחר מותה של מהסא אמיני בעקבות מעצרה על ידי משטרת המוסר בטהרן בגלל הפרת קוד הלבוש. אחרי שנעצרה היא נכנסה לתרדמת. משפחתה וארגוני זכויות אדם טוענים כי הוכתה ולכן סבלה משבר בגולגולת, אולם במשטר מכחישים וטוענים שהיא לקתה במחלה או בהתקף לב שבעקבותיו נכנסה לתרדמת. לפי הדיווחים, היא נעצרה בתואנה שלבושה היה לא הולם.
זו מסתמנת כמחאה הגדולה ביותר שידעה איראן מאז 2019, וגם עכשיו גדול החשש כי היא תדוכא ביד ברזל ברוטאלית. לפי דיווח הטלוויזיה הרשמי האחרון, עד סוף השבוע נהרגו לפחות 17 בני אדם, אבל המספר כנראה גבוה יותר, שכן ארגון האופוזיציה "זכויות האדם של איראן" הודיע ​​באוסלו כי 31 בני אדם נהרגו בהפגנות עוד לפני סוף השבוע. גורמים רשמיים איראנים הכחישו כל מעורבות של כוחות הביטחון בהריגת מפגינים, לפי AFP.
ארגוני זכויות האדם אישרו כי הפגנות התקיימו ביותר מ-30 ערים כולל הבירה טהראן, כשאלפי מפגינים ממשיכים לפרוק את זעמם על הדיכוי החברתי והמשברים המתגברים במדינה. הארגונים הביעו דאגה מ"מעצרים המוניים" של מפגינים ופעילי חברה אזרחית, המתעמתים עם כוחות ביטחון וכוחות חצי-צבאיים, לפי סוכנות הידיעות AP.
ההפסקות הנרחבות ברשתות החברתיות ובאינטרנט נמשכו, כולל באינסטגרם ובוואטסאפ, בהן משתמשים המפגינים כדי לחלוק מידע על הסיכול המתמשך של הממשלה נגד התנגדות. נראה כי הרשויות גם משבשות את התקשורת המקוונת עם העולם החיצון, טקטיקה שפעילי זכויות אדם טוענים שהממשלה משתמשת לעתים קרובות בזמני סערה.
 
מותה של מהסא אמיני גרר גינוי חריף מצד ארצות הברית, האיחוד האירופי והאו"ם. נשיא איראן, איברהים ראיסי, אישר ביום חמישי כי מותה של הצעירה יהיה נושא ל"חקירה": "תהיו בטוחים, בהחלט תיפתח חקירה", אמר ראיסי לכתבים בשולי העצרת הכללית של האו"ם בניו יורק, והסביר כי ד"ח המעבדה לא מזכיר הפרות שביצעה המשטרה.
תגובות לכתבה(1):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה
  • 1.
    קשקוש. איזה מכשירים תומכים בתקשורת לווינים?
    יוסריאן 09/2022/25
    הגב לתגובה זו
    0 0
    אה, אלה שלא נמכרים באירן .
    סגור