דיגיטל וטק

נתון מפתיע: זאת העיר שנחשבת בירת הפודטק של ישראל

מחקר חדש חושף נתון משמח המראה כי העיר קריית שמונה דורגה בעשירון העליון של ערי ההייטק המובילות בעולם 
מערכת ice |  2
משרדי החממה (צילום פרש סטארט)
במסגרת מחקר חדש של מרכז המחקר הממפה באופן גלובלי סטארט-אפים והמערכת הכלכלית סביבן בכ-10,000 ערים בעולם, דורגה קריית שמונה במקום 954 מבין אלף הערים המובילות בעולם. החל משנת 2014, עורכת חברת הייעוץ הישראלית-שוויצרית את הסקר, והשנה בדירוג המדיני דורגה ישראל במקום השלישי והמכובד ובדירוג העירוני המלא מככבות ברשימה  14 ערים בישראל, שבראשן תל אביב (10), ירושלים (79) וחיפה (133). 
"הפיתוח הכלכלי שקורה בסביבתה של קריית שמונה הוא תהליך אזורי מבורך שמייצר מוקד משיכה ועוגן תעסוקתי לאקדמאיים, משפחות צעירות, אנשים שמתכננים כאן את העתיד שלהם" מספרת נגה סלע שלו, מנכ"לית חממת הפודטק Fresh Start, חממה הטכנולוגיות לסטארטפים צעירים בתחום המזון שקמה בינואר 2020 לאחר זכיה במכרז של רשות החדשנות והוקמה בהשקעה של ארבע שותפות: תנובה, חברת המזון הגדולה בישראל, חברות המשקאות המובילה טמפו, פלטפורמת ההשקעות Our Crowd וקרן ההשקעות Finisterre Ventures.   
 
"בתור מי שמלווה חברות יזמיות בתחום המזון כבר עשרות שנים אני יכולה להגיד בוודאות שהצטלבות כזו של מחקר, חקלאות, תעשייה מפותחת ותנאי אקלים מגוונים, ניתן למצוא רק באיזורים כמו הגולן והגליל. תחום הפודטק מתפתח במהירות סביב התפר שבין ביו-טכנולוגיה למזון, העמקה והרחבת השימוש בדאטה לייעול ואופטימיזציה, וטכנולוגיות ייצור של מקורות מזון חדשים. דוגמא נהדרת לזה אלו פיתוחים בתחומי הפטריות או הפקת רכיבים ייחודיים בצמחים, שנראים לכולנו רחוקים מאוד מהצלחת כיום, אבל הם בעצם הבסיס להמון פיתוחים חדשניים שבעוד 10-20 שנה יתפסו מקום הרבה יותר רציני בתזונה שלנו. בתחומים האלו אצלנו כבר מתקיים מחקר, נפתחות חברות, יש תשתיות אזוריות לגידול ואפילו כבר גויס הון מהקרנות המובילות בעולם בשביל להמשיך ולהתפתח. זה בסיס להתמחות ייחודית שקשה למצוא במקום אחר." אומרת אומרת ד"ר תמי מירון, המנהלת הטכנולוגית בחממה. 
בתוך כמה שנים הפך איזור הגולן והגליל המזרחי למוקד משיכה מרכזי ליזמים צעירים. כיום פועלים באיזור למעלה מ-80 סטארטפים בתחומים שונים ובתחום האגרי-פוד כבר יש מעל 60 מיזמים. "מאז הקמת החממה ייצרנו כ-75 מקומות עבודה חדשים, מתוכם כ-70% אלו עובדים שמגיעים מהאיזור. הקשר לעיר הוא מאוד חזק, מעבר לשיתופי הפעולה המתבקשים, מנכ"לי כל החברות פגשו את ראש-העיר עם כניסתם לחממה, הצוות הניהולי של החממה שותף בתוכניות מנטורינג לבני נוער מקרית שמונה והאזור ועוד. אנחנו רואים עצמנו כחלק מאקו-סיסטם מקומי, לא כחברה ששכרה משרד ומחר יכולה להיות במקום אחר." מספרת נגה.  
לפני כשנה הוקמה גם מנהלת האגרי-פודטק הפועלת במרחב הגולן והגליל המזרחי. מדובר בשותפות וולנטרית שמשלבת את שחקנים מובילים באיזור:  המכללה האקדמית תל חי, מכון המחקר היישומי מיגל, חממת Fresh Start, Margalit Startup City GALIL,  החברה לפיתוח הגליל, עיריית קריית שמונה, מ.א הגליל העליון, אשכול גליל מזרחי, חברה כלכלית גולן וקרן "ביחד", משקיע עוגן של המנהלת. "המנהלת קמה עם המטרה לחזק את שיתופי הפעולה בין השחקנים השונים באיזור ולמצב אותו כמוקד חדשנות ומצוינות עולמי בתחום האגרי-פוד. הפעילות שלנו באה לידי ביטוי בקידום המטרות המשותפות, קידום רגולציה שתתמוך בצרכי השטח וכפועל יוצא מכל אלו, אנחנו מהווים את הגורם האזורי המתכלל לכל בעל עניין." מספרת שרון אנגל אדם, מנכ"לית המינהלת.
תגובות לכתבה(2):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה
  • 2.
    מקום 1,000
    גליל 08/2023/29
    הגב לתגובה זו
    1 0
    כל הכבוד! אבל מאוד בולטת כאן תרבות ה "הכי חשוב הכרדיט" כל מי שגר באיזור יודע שהמהות מאוד מאוד רחוקה מהמציאותש מוצגת כאן. אבטיח שעשוי 99% מיח"צ ו 1% של עשייה מבורכת.
    סגור
  • 1.
    ממש משמח.
    מירי 08/2023/25
    הגב לתגובה זו
    0 1
    דרך אגב, כתוב שהחממה הוקמה לפני שנה. אבל זה לא ימנע מביבי ומעריציו להגיד: הוריתי הנחתי ובזכותנו... ומקוה שגם תושבי קרית שמונה ידעו להעריך את מי שהביא להם את כל הטוב הזה.
    סגור