השוק

למרות המלחמה: הכנסות נמל אשדוד גבוהות ממיליארד שקל

חברת נמל אשדוד דיווחה בנוגע לדוחות הכספיים לשנת 2023, כאשר מחזור ההכנסות צנח ל-1.003 מיליארד שקל,  זאת לעומת  1.213 מיליארד שקל  לשנת 2022, קיטון של  17% שמגיע על רקע התגברות התחרות ומלחמת "חרבות ברזל". לעומת זאת, החברה עברה מהפסד לרווח. כמו כן, נמל אשדוד תחלק למדינה דיבידנד של כמעט 190 מיליון שקל - 28.8 מיליון שקל בגין הרווח הכולל ו-150 מיליון שקל מהרווח הצבור. וגם: הירידה בכמות המכולות, העלייה בפריקת רכבים ומה קורה עם תחום אוניות הנוסעים?
מערכת ice | 
נמל אשדוד (צילום דוברות נמל אשדוד)
חברת נמל אשדוד הודיעה הבוקר (ראשון) כי היא מאשרת את הדוחות הכספיים לשנת 2023, בהם עולה כי הרווח נקי לשנת 2023 הסתכם ב-39 מיליון שקל, זאת, בהשוואה להפסד של 251  מיליון שקל בשנת 2022.  
מחזור הכנסות לשנת 2023 הסתכם על 1.003 מיליארד שקל,  זאת לעומת  1.213 מיליארד שקל  לשנת 2022, קיטון של 17% שמגיע על רקע התגברות התחרות ומלחמת "חרבות ברזל".
 
ההון העצמי לשנת 2023 עומד על 2.760 מיליארד שקל, זאת לעומת 2.702 מיליארד שקל לשנה המקבילה אשתקד. הרווח התפעולי לשנת 2023 עמד על 38 מיליון שקל, לעומת 197 מיליון שקל לשנת 2022.
EBITDA לשנת 2023 הסתכם ב-168 מיליון שקל, לעומת 313 מיליון שקל לשנת 2022, קיטון על רקע התחרות והמלחמה. הכנסות מימון נטו לשנת 2023:  56 מיליון שקל, לעומת הוצאות מימון נטו של 104 מיליון שקל לשנת 2022. דירוג החברה: ilAA+/Stable. אשרור הדירוג ביום 28 בספטמבר 2023. החברה תחלק דיבידנד למדינה בסך של 28.8 מיליון שקל בגין הרווח הכולל ו-150 מיליון שקל מהרווח הצבור, אשרור דיבידנד שהוכרז בעבר על סך 90 מיליוני מיליון שקל.
נתונים עיקריים לשנת 2023: הרווח הנקי של שנת 2023 הסתכם ב-39 מיליון שקל חדשים הכוללים הוצאות חד פעמיות בסכום של כ-42מיליון שקל (ובמונחי רווח נקי, כ-32 מיליון שקל), זאת בהשוואה להפסד של 251מיליון שקל (הכוללים הוצאות חד פעמיות בסכום של כ-390 מיליון שקל ובמונחי רווח נקי, כ-300 מיליון שקל)  בתקופה המקבילה אשתקד.
הרווח התפעולי לפני הוצאות אחרות של שנת 2023 הושפע ממלחמת חרבות ברזל ומהתקדמות התחרות והסתכם ב-38 מיליון שקל, בהשוואה ל-197 מיליון שקל בתקופה המקבילה אשתקד. ההוצאות האחרות של שנת 2023 מסתכמות בכ-42 מיליון שקל, בהשוואה לכ-390 מיליון שקל בתקופה מקבילה אשתקד. בשתי התקופות מתייחסות ההוצאות להערכות החברה לתחרות.
הכנסות מימון, נטו לשנת 2023 הסתכמו ב-56 מיליון שקל בהשוואה להוצאות מימון, נטו של 104 מיליון שקל בתקופה המקבילה אשתקד. תיק ההשקעות והוצאות המימון של החברה הושפעו מהתייצבות סביבת הריבית והאינפלציה.
התוצאות הכספיות של הנמל מיוחסות לכלל הפעילות הנמלית; מגזרי המכולות, הרכבים, מטען כללי, תפזורת ואוניות נוסעים.  במגזר המכולות – היקף המכולות שנטען ונפרק בנמל, בשנת 2023, הסתכם ב-669 אלף מכולות בהשוואה ל-865 אלף מכולות בתקופה המקבילה אשתקד. הירידה הינה בהשפעת מלחמת חרבות ברזל ברבעון הרביעי וההתגברות הצפויה של התחרות.
במגזר הרכבים – בתשעת החודשים הראשונים לשנת 2023 נפרקו בנמל כ-111 אלף רכבים לעומת כ-91 אלף רכבים בתקופה המקבילה אשתקד, גידול של כ-22%. הגידול היה בהשפעת הביקושים ובהשפעת הגעת קוים מהמזרח לפקידה ישירה בנמל אשדוד. מלחמת "חרבות ברזל" גרמה להסטת אניות גלנוע לצפון . כך שברבעון האחרון בשנת 2023 כמעט ולא נפרקו רכבים בנמל אשדוד. הנמל ערוך לחזרה מיידית של פקידות הרכבים, המתרחשת בימים אלה.
מגזר התפזורת - הושפע מהפעלת מסוע הגרעינים החדש תוך שהנמל מתמקד בשיפור התפוקות. בשנת 2023 חלה עליה חדה בכמות הגרעינים, אשר רובם מובלים במסוע הגרעינים החדש, המסתכמת ל-1.2 מיליוני טון בהשוואה ל-460 אלפי טון בתקופה מקבילה אשתקד.
מנגד, חלה ירידה בפעילות מוצרי הגרעינים - 57 אלפי טון בשנת 2023 לעומת 361 אלפי טון בשנת 2022 וכן ירידה של 14% בפעילות יבוא המלט בעקבות המלחמה, כך שבסה"כ נפרקו ונטענו (לא כולל דלק המשונע במקשרים ימיים) 8,822 אלפי טון תפזורת בהשוואה ל-8,222 אלפי טון בתקופה המקבילה אשתקד - עלייה של 7%. 
היקף המטען הכללי הסתכם ב-974 אלפי טון בהשוואה ל-1,738 אלפי טון בתקופה המקבילה אשתקד, קיטון משמעותי של 44%. הקיטון נובע מהשפעת הירידה בהיקף המטען הכללי המיובא לישראל וביתר שאת בעקבות המלחמה, מהשפעה עקיפה של הירידה במחירי הובלת מכולות וכן מהשפעת התגברות התחרות.
תחום אוניות הנוסעים (הקרוז) חזר לפעילות בשנת 2022 תוך ביקושים גבוהים לפקידת אוניות בנמל אשדוד. בתשעת החודשים הראשונים לשנת 2023 בלבד פקדו את הנמל כ-52,000 נוסעים. מלחמת "חרבות ברזל" עצרה בשלב זה את הפעילות בתחום והנמל נערך לחידושו. ברבעון הרביעי לשנה זו, לא פקדו  אוניות נוסעים את הנמל בעקבות הלחימה.
תגובות לכתבה(0):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה