השוק

בנק מזרחי-טפחות אופטימי: קצב סיום הבניה של דירות תואם את הריבוי הטבעי

יוני פנינג, אסטרטג עסקאות בחדר המסחר של בנק מזרחי טפחות מנתח את שוק הנדל"ן בדרך שונה מעט מהרגיל והמסקנה שלו אופטימית, לפחות לטווח הקצר, והיא שקצב סיום הבניה של דירות חדשות, תואם את הביקוש שנובע מהריבוי הטבעי
ניצן כהן | 
יוני פנינג, אסטרטג ראשי חדר עסקאות בבנק מזרחי טפחות (צילום עופר חגיוב, Magma Images)
"למרות המחסור בפועלים, והדיווחים על ירידה בהשקעה, בנתוני החשבונאות הלאומית, במהלך הרבעון הרביעי, מספר סיומי הבנייה תפח ל-15,500 מרשימים מאוד, במהלך הרבעון הרביעי של 2023. הנתון הנוכחי מבטא עלייה של 15% לעומת הרבעון השלישי – אירוע נדיר יחסית. כמו כן, הרבעון שלישי זכה עם הפרסום לעדכון מעלה של כ-5.6%, מה שמעיד על המגמה הכוללת החיובית". כך כותב היום יוני פנינג, אסטרטג השקעות בחדר העסקאות של בנק מזרחי-טפחות.
"על רקע המלחמה, וצרכי הדיור השונים שזו מייצרת, נעריך כי חלק לא מבוטל מכמות סיומי הבנייה הגבוהה נובעת מרצון מהיר יותר להשיג טופס 4. למרות זאת, גם בראייה רחבה יותר, מספר סיומי הבנייה עומד על כ-57 אלף בשנה האחרונה – מספר שדי מתקרב לצרכי הדיור הנובעים מדמוגרפיה.
 
"התחלות הבנייה, לעומת זאת, רשמו התמתנות ניכרת יחסית של 14% בין הרבעונים השלישי והרביעי. מנגד, הם עושים זאת משיא של יותר משנה של קרוב ל-17.3 אלף ברבעון השלישי, ל-14.9 אלף ברביעי" הוא כותב.
"כפועל יוצא" מוסיף פנינג "מספר הדירות בבנייה פעילה רשם התמתנות של כאחוז, ל-170 אלף. מדובר בהתכווצות הרבעונית הגדולה ביותר במספר הדירות בבנייה פעילה מזה יותר מ-3 שנים. לעומת זאת, כי אם נסתכל על מחירי הדירות "הריאליים", וכמובן שעולה השאלה לגבי מבצעי הקבלנים בהקשר זה, הם נותרו גבוהים עדיין. ולהערכתנו, ימשיכו לתגבר את המוטיבציה של הקבלנים לבנות בזמן הקרוב.
"מבחינת כוח העבודה הזמין בענף הבנייה, על פי רשות האוכלוסין, יש כעת כ-23 אלף עובדים זרים בענף בארץ, בדומה למספרם לפני המלחמה. אל מול היציבות פה מדווח על מחסור של 37 אלף עובדים פלסטינים  שצפויה כמובן להתמלא על ידי עובדים זרים נוספים" הוא מסיים.
אם נמסה להבין תחת פני השטח מה אומר פנינג, הרי שלפי הניתוח שלו יש די דירות שיענו על צורכי הריבוי הטבעי של ישראל בתקופה הקרובה וזה אומר שלא צפוי, להערכתו, לחץ מחירים וזאת בשונה מהמצב במעלה הדרך, שם יש התמתנות בקצב התחלות הבניה ומספר הדירות שבנייתן בעיצומה והם אמורים לייצר לחץ עליית מחירים בהמשך.
תגובות לכתבה(0):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה