השוק

לקראת פרסום המדד: הדולר נחלש ב-0.7%, יורד מתחת ל-3.7 שקל

היום יתפרסם מדד המחירים לצרכן ואמנם הוא צפוי להיות גבוה, אבל הוא נמצא בשולי מערכת השיקולים של המשקיעים שעדיין מושפעים מהמלחמה: היעדר הסכם לשחרור החטופים וכאוס פוליטי
ניצן כהן |  1
אילוסטרציה (צילום shutterstock)
היום יתפרסם מדד המחירים לצרכן גם בישראל וגם בארה"ב, ובאופן תיאורטי העיניים היו אמורות להיות נשואות לרמות המחירים ההולכות ועולות, ומכאן לעולמות הריבית והמדיניות הפיסקלית. כשמדברים על ישראל ההגדרה הנכונה יותר היא היעדר מדיניות פיסקלית אלא מדיניות חלוקת הכסף למקורבים.
המסחר בשוק המט"ח התחדש הבוקר כשהדולר יורד ב-0.7% אל מתחת לרמת ה-3.7 שקל. האירו נחלש ב-0.25% לרמה של 4 שקלים ולירה שטרלינג יורדת ב-0.13% לרמה 4.65 שקל.
אם כן, לא האינפלציה, לא הריבית ולא כלכלה באופן כללי שולטות במגמה במסחר במט"ח אלא המלחמה והיעדר קבלת החלטות מכל סוג שהוא על ידי הדרג המדיני שעושה רושם עסוק בהישרדותו ומכאן שכל שרשרת קבלת ההחלטות הכלכליות מתקבלת על פי הודעות דובר צה"ל.
אם כן, ממשלת ה-64 הצליחה לקבור אפשרות להסכם לשחרור החטופים וזה הביא את הצבא להבנה שצריך לחזור לשטחים שכבר נכבשו ולפעול שם צבאית וזה בסך הכל עבר באופן סביר למדי, בלי לעורר את זעם האמריקאים ובלי לגרום לאבדות בנפש כאן בישראל וכשאלה פני הדברים המשקיעים הרבה יותר בטוחים בשרשרת קבלת ההחלטות בצה"ל מה שקשה להגיד על הדרג הפוליטי.
קונצנזוס ההערכות מדבר על כך שככל הנראה ממשלת ה-64 תקדים את העלאות המסים כדי לממן את ההוצאות הקואליציוניות שלה וזה אמנם מכביד מאוד על משקי הבית אבל משחרר לא מעט משקי בית המקורבים לשלטון מדאגות פרנסה ושירות צבאי.
נזכיר כי לאחר חג הפסח החלו להתבטל ההנחות ברשתות המזון, וכן נכנסו לתוקפן שורת התייקרויות מתוכננות. אנו מותירים את תחזית האינפלציה על 3.2% לשנה הקרובה. השוק מתמחר הפחתת ריבית אחת וגם זה לקראת סוף השנה. האינפלציה מרימה ראש באופן ברור, וגם הציפיות לאינפלציה קרובות לגבול העליון של היעד.
ויקטור בהר מנהל המחלקה הכלכלית בחטיבה הפיננסית של בנק הפועלים אמר בתחילת השבוע כי "המדיניות הפיסקאלית המרחיבה מהווה גם היא שיקול נגד הפחתה של הריבית כעת. ביחס לרמה הגבוהה של הציפיות לאינפלציה הריבית הריאלית אינה גבוהה במיוחד. אנו מעריכים לכן שהפחתת הריבית תידחה לרבעון האחרון של השנה".
תגובות לכתבה(1):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה
  • 1.
    הורדת ריבית?
    עוזי 05/2024/17
    הגב לתגובה זו
    0 0
    על מה אתם חולמים בדיוק? פיזור כספי הקואליציה מעלה את המדד וכאשר יש אינפלציה אין הורדת ריבית. ריבית תושבי ישראל יסבלו מזה.
    סגור