השוק

מניית לבובו - מה קרה למי שהשקיע לפני שנה בבובה שכבשה את העולם?

מניית חברת האם של הבובה שהפכה ללהיט בשנה האחרונה דשדשה מאז ההנפקה לפני 4 וחצי שנים, אך החל מלפני שנה מספקת תשואה פנומנלית למשקיעים - כמה היא עלתה בשנה האחרונה ומה יהיה בהמשך?
רוי שיינמן | 
בובות לבובו (צילום shutterstock)
אם עוד לא שמעתם על לבובו, פספסתם את אחד הטרנדים החמים שיש היום בשוק. מדובר באחת הדמויות החמות ביותר בעולם הצעצועים כיום, ובובה שהפכה לסמל סטטוס ולשיחת היום בקרב צעירים ברחבי העולם. מאחורי הדמות עומדת חברת פופ מארט (Pop Mart) הסינית, שנהנית מגל הביקושים ורושמת תוצאות שיא, כשגם המניה מגיבה בהתאם עם עלייה של מעל 560% בשנה האחרונה ושל 180% מתחילת השנה.
הקונספט של פופ מארט פשוט: במקום לבחור צעצוע בחנות, הלקוח רוכש "חבילה עיוורת", קופסה סגורה שמכילה בובה אקראית מתוך סדרה מסוימת. אי-הוודאות הזו יוצרת אשליה של הפתעה ואפילו אדרנלין. הקופסאות נמכרות בטווח של 10-20 דולר כל אחת, אך עם סדרות מוגבלות ודמויות נדירות, חוויית הרכישה הופכת למסע ציד אמיתי.
פופ מארט הוקמה בבייג'ינג והחלה את דרכה ב-2010, אך הפריצה האמיתית הגיעה ב-2017, כשארגנה תערוכות צעצועים בנושא קומיקס בסין והציגה סדרות בלעדיות של דמויות שעוצבו על ידי אמנים. שיתופי הפעולה עם מותגים יוקרתיים ופתיחת חנויות ברחבי העולם, כולל בארה"ב ובבריטניה, הפכו אותה במהרה לחברה בינלאומית.
לבובו, הדמות המרכזית מסדרת The Monsters, נוצרה על ידי האמן קסינג לונג והפכה לאייקון בזכות העיצוב הייחודי. מה שהתחיל כדמות אחת מתוך סל הדמויות של פופ מארט הפך במהירות למותג ענק בפני עצמו, עם בובות, כריות, בגדים, ואפילו דגם בגובה 1.3 מטרים שנמכר במכירה פומבית בבייג'ינג ביותר מ-150 אלף דולר.

מאז ההנפקה בבורסת הונג קונג בדצמבר 2020, מניית פופ מארט ידעה עליות וירידות, אך בשנה האחרונה כאמור המניה טסה לשמיים והיא נסחרת לפי שווי של כ-43.5 מיליארד דולר. המשקיעים מיהרו לרכב על גל הטירוף סביב לבובו, כשסלבס כמו ריהאנה ודואה ליפה העלו פוסטים עם הבובה לרשתות החברתיות.
עם זאת, בשבועות האחרונים צץ איום על פופ מארט ולבובו - העיתון הממשלתי של המפלגה הקומוניסטית בסין, People’s Daily, קרא להגברת הפיקוח על מכירת צעצועים בקונספט "חבילה עיוורת", תוך הדגשת הסיכון בהתמכרות בקרב ילדים. למרות שהמאמר לא הזכיר את פופ מארט במפורש, הוא הספיק כדי להבהיל את השוק: המניה צנחה ב-5.3% ביום הפרסום וביותר מ-13% באותו שבוע.
קל להבין את הפיתוי להשקיע בפופ מארט: מכירות החברה מחוץ לסין זינקו ב-2024 ב-373% והגיעו ל-5.1 מיליארד יואן - יותר מכל המכירות הכוללות של החברה בשנת 2021. בסך הכול, הכנסות החברה עמדו על כ-13 מיליארד יואן, כשכמעט 40% מהן מגיעות משווקים זרים, בעיקר בדרום-מזרח אסיה, אירופה וארה"ב.
אבל מאחורי הנתונים המרשימים מסתתרת שאלה מטרידה: האם מדובר בהצלחה שיכולה להחזיק זמן ממושך או פשוט בטרנד חולף? האנליסטים במורגן סטנלי הסירו את פופ מארט מרשימת המעקב שלהם, למרות שבחודש שעבר עוד העלו את מחיר היעד למניה ל-302 דולר הונג קונגי. בדו"ח שפרסמו ציינו כי "הצמיחה המהירה כבר מתומחרת במלואה" וש"הביצועים החריגים לא צפויים להימשך בטווח הקרוב".
לצד השאלות על יציבות המודל העסקי, קיימים גם סיכונים רגולטוריים נוספים. כבר ב-2023 נאסרה מכירת חבילות עיוורות לילדים מתחת לגיל 8 בסין, ובחודש האחרון רשות המכס דיווחה על תפיסת חיקויים של לבובו שניסו לצאת מהמדינה.
אין ספק שפופ מארט היא הצלחה שיווקית מסחררת, אולי אפילו דוגמה מובהקת לאיך למכור מוצרים לדור הצעיר בעידן הטיקטוק. אך מי שבוחן את החברה כהשקעה פוטנציאלית חייב לשאול את עצמו האם מדובר בעסק בר קיימא, או רק בחברה שמצאה טרנד שהתנפח לממדים שכנראה אפילו היא לא צפתה. כדי שפופ מארט תמשיך לצמוח, היא תצטרך להמציא את עצמה מחדש שוב ושוב. לעלות על טרנד אחד זה בחלקו עניין של מזל, לעלות על טרנדים כאלה שוב ושוב זה כבר קשה בהרבה.
תגובות לכתבה(0):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה